لجبازی در مورد مصرف دخانیات

لجبازی و پرخاشگری جز طبیعیه دوران نوجوانی است. دختران و پسران در دوران بلوغ و نوجوانی بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. برای دور کردن آن ها از آسیب های اجتماعی پدر و مادرها باید دست به کار شده و با تمام نیرو از آن ها مراقبت کنند. اما در این حین اعمالی از نوجوانان […]

لجبازی و پرخاشگری جز طبیعیه دوران نوجوانی است. دختران و پسران در دوران بلوغ و نوجوانی بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. برای دور کردن آن ها از آسیب های اجتماعی پدر و مادرها باید دست به کار شده و با تمام نیرو از آن ها مراقبت کنند. اما در این حین اعمالی از نوجوانان دیده می شود که به طور کلی مغایر با چارچوب ها و اصول خانواده است؛ مانند سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و…

 

حال در راستای این میل سرکش و لجبازی نوجوان، زمانی که در مورد مصرف دخانیات و مواد در مقابل آنان جبهه می گیرید باعث می شود او هم طبق طبیعت نوجوانی خود بیشتر لجبازی کند و برای فرار از شما و اضطراب بیشتر به مواد مخدر و امثال آن پناه ببرد و در این دام گرفتار تر شود.

 

به جای این کارها تلاش کنید به او نزدیک تر بشوید و در عین حال که قاطعانه (نه خصمانه) ناراحتی خود را از مصرف مواد به خاطر صدماتی که برای وی دارد ابراز کنید رابطه صمیمانه تری با او برقرار کنید، در فرصت ها وزمان هایی که شرایط بین شما و نوجوانتان آرام است، دوستانه برای او توضیح دهید که چقدر دوستش دارید و بابت سلامتی و آیندش نگرانید.

 

هیچ وقت به خاطر این موضوع تحقیر و یا طردش نکنید در مورد نقاط قوتش با افتخار از وی تعریف کنید و کمک کنید اعتماد به نفس از دست رفته خود را بدست بیاورد، چرا که خیلی از آنان برای جبران ضعف اعتماد به نفس به این سمت گرایش پیدا می کنند زیرا می خواهند خود را بزرگ و داری اراده و متکی به نفس خود نشان دهند. بله، ارتقای اعتماد به نفس کلید حل مسئله ست. با بهبود رابطه ی خود می توانید قانعش کنید که همراه با شما به درمانگر مراجعه کند و طی روند درمان مشکلش را حل کند.

 

در خانواده هایی که بحث و جدل و دعوا بین والدین زیاد دیده می شود و احساس آرامش روحی در آن بسیار کم رنگ است، نوجوان از خانه گریزان می شود و برای جستجو و کسب آرامش به دنبال دوستان بیرون از خانه کشیده می شود. چه بسا در این بین با کسانی نیز آشنا شود که به ظاهر برچسب دوست بر آن ها خورده می شود، ولی در اصل کسانی هستند که به کشاندن نوجوان ما در تاریکی کمک می کنند.

 

در این شرایط نوجوان ممکن است حتی برای کسب آرامش روانی به کشیدن سیگار و استعمال دخانیات و الکل نیز پناه ببرد. گر چه همه در ایجاد شرایط نابهنجار نوجوان ما سهمی دارند اما بیشترین سهم منوط به والدین است. چرا که آن ها به وظیفه خود یعنی ایجاد شرایط مساعد در خانه کمکی نکرده و فراموش می کنند که یکی از حقوق فرزندان، داشتن محیطی امن و آرام است، نه مشاهده صحنه جنگ و جدل والدین.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما