آوریل 12
بازدید : 3899
نظرات : بدون دیدگاه
خشم و عصبانیت والدین

فرزند پروری فرایندی است که والدین برای مواجهه با نیازهای فرزندان شان در حین گذار از آن، رشد و تغییر می کنند. باید به خاطر داشته باشیم که تغییر مذکور تدریجی است. برای والدین یاد گرفتن روش های جدید می تواند ترسناک، دشوار و حتی گیج کننده باشد.   هنگامی که والدین به طور کار […]

فرزند پروری فرایندی است که والدین برای مواجهه با نیازهای فرزندان شان در حین گذار از آن، رشد و تغییر می کنند. باید به خاطر داشته باشیم که تغییر مذکور تدریجی است. برای والدین یاد گرفتن روش های جدید می تواند ترسناک، دشوار و حتی گیج کننده باشد.

 

هنگامی که والدین به طور کار آمد هیجان های خود را مهار می کنند، فرزندان شان هم یاد می گیرند تا به همین شیوه عمل کنند. روشی که والدین برای مدیریت خود در شرایط انفجاری (عصبانیت بیش از حد) به کار می برند، الگویی برای فرزندشان می شود تا به هنگام خشم یا اندوه از آن الگو تبعیت کنند.

 

بنابراین کنترل خشم و عصبانیت چیزی است که همه والدین به آن نیازمندند. خود مهار گری روشی برای کمک به والدین است تا از وارد کردن صدمه به فرزندشان اجتناب کنند. با کسب این مهارت، والدین خواهند توانست تا با فرزندشان به شیوه هایی موثر حتی در لحظات تنش زا، تعامل کنند.

 

مثلا وقتی کودک ما شاهد است که به نظر خیلی عصبانی می آییم، خشم خود را فرو بخوریم و سکوت کنیم و چند دقیقه ای از او بخواهیم محیط را ترک کند تا کنترل خود را دوباره به دست آوریم، او نیز از این شیوه استفاده خواهد کرد. در واقع رفتارهای خشن فرزندانمان بازتابی از رفتار والدین است.

 

روشن است که افراد هنگامی که زندگی دارای شرایط تنش زا نظیر محیط های خانوادگی پر تنش، جامعه ناسالم، فقر اقتصادی، فقر سلامت باشد، قدرت مهار خود را از دست می دهند. بد رفتاری های کودکان هم یکی از عوامل بروز عصبانیت و خشم در والدین است. بنابراین استفاده از فنون خود مهارگری به والدین کمک می کند تا دیگر به شیوه ای تکانشی رفتار نکنند. وقتی که بزرگسالان نسبت به علائم ناکامی آگاهی کسب کنند، خواهند توانست تا پاسخ های اولیه از دست دادن مهار خود را آرام کنند و برای پاسخ های جایگزین رفتاری به منظور ارائه پاسخی منطقی اقدام کنند.

 

خشم، هیجان پایه ای است که هر کسی آن را می فهمد. می توان به افراد آموزش داد که چگونه خشم خود را بدون آسیب زدن به خود یا دیگران مهار کنند. آنچه حائز اهمیت است قبول مسئولیت اعمال خود و پذیرش احساسات به عنوان بخشی از ماهیت بشری است.

 

هدف عمده آموزش حاضر، آموزش مهار هر چه بهتر خشم می باشد. مهار خود، مهارتی است که با استفاده از آن می توانید به پیام های بدنی که بیان گر از دست دادن کنترل خویش است، توجه کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما