آوریل 11
بازدید : 1696
نظرات : بدون دیدگاه
اثرات بازی های قدیمی

یادش به خیر بازی‌های پرجنب و جوش و سرشار از هیاهو، همان بازی‌هایی که کافی بود کمی سریع تر بدویم تا برنده شویم یا بقیه دوستانمان را از دور بازی حذف کنیم. متولدین دهه ۴۰ بازی‌هایی مانند هفت سنگ، الک دولک و گانیه را تجربه کرده‌اند، با گذشت سال‌ها و در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ […]

یادش به خیر بازی‌های پرجنب و جوش و سرشار از هیاهو، همان بازی‌هایی که کافی بود کمی سریع تر بدویم تا برنده شویم یا بقیه دوستانمان را از دور بازی حذف کنیم. متولدین دهه ۴۰ بازی‌هایی مانند هفت سنگ، الک دولک و گانیه را تجربه کرده‌اند، با گذشت سال‌ها و در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ بازی‌ها شکل جدیدی به خود گرفتند و دوران بازی با توپ و بازی‌های کم خطری همچون بالابلندی، گرگی رنگی، آب پاشی و هزاران بازی دیگر آغاز شد.

 

تا پایان دهه ۷۰ هنوز بچه‌ها جنب و جوش داشتند و مشغول بازی‌های کوچه و خیابان مانند وسطی و دست رشته و گل کوچیک بودند اما با آغاز دهه ۸۰ کم کم توپ‌های پلاستیکی راه راه و لیگ‌های فوتبال بین محله ای و گرگم به هوا جای خود را به آتاری و بازی‌های رایانه ای داد، به طوری که در این سال‌ها کمتر بچه‌ها را مشغول بازی‌های گروهی می‌بینیم.

 

بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های قدیمی پر از آزمون و خطا بودند و رسم زندگی کردن به کودکان می‌آموختند. بخشی از اسباب‌ بازی‌ هایی که هم‌ اکنون در بازار وجود دارد برای سرگرم کردن کودکان و برخی از آن ها برای ایجاد خلاقیت ذهنی در آن ها هستند ولی در این بین اسباب‌بازی‌هایی که برای رشد عواطف احساسات و گرایش‌های دینی آن ها مؤثر باشد وجود ندارد.

 

دیگر قوانین خانه‌ها و مجتمع‌ها به کودکان این اجازه را نمی‌دهد که بتوانند بازی‌ها و سرگرمی‌های پرجنب و جوش داشته باشند، به طوری که اگر صدای کودکان کمی بلند شود پدر و مادر آن‌ها از سوی همسایگان به عدم تربیت صحیح فرزندان محکوم می‌شوند. متاسفانه در سال‌های اخیر بچه‌ها دیگر بچگی نمی‌کنند و بدون گذر از مرحله کودکی وارد دوران بزرگسالی می‌شوند. آن‌ها هنوز بزرگ نشده بزرگسالی را تجربه می‌کنند.

 

طراحی و کاربرد این بازی‌ها در جامعه حساس و لازم است، افرادی که در عرصه طراحی و تولید بازی‌ها کار می‌کنند باید هدفشان فروش بازی‌های غیر بومی در بازار و درآمدزایی نباشد و احیای جنبه‌های اسلامی و بومی در بازی‌های داخلی را مد نظر قرار دهند. باید هدف نهایی و اصلی در احیای بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های بومی را بشناسیم و برنامه‌های خود را پی‌ریزی کنیم.

 

در حال حاضر اغلب بازی‌های موجود در بازار وارداتی از غرب است، برگزاری حرکت‌هایی نظیر جشنواره بازی و اسباب‌بازی کودکان دیروز و امروز برای تغییر نگرش جامعه مفید است و اهداف آن زمانی در بین کودکان امروز و دیروز نهادینه می شود که استمرار یابد.

 

مهم‌ترین مزیت بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های قدیمی و بومی ایرانی در احیای خلاقیت کودکان است. برخلاف بازی‌های امروزی که هیجان کاذب را در کودکان و نوجوانان به وجود می‌آورند، بازی‌های بومی و محلی فعالیت‌های فیزیکی و ذهنی کودکان را به درستی تقویت می‌کند. بازی‌های گذشته مثل زندگی می‌ماند و پر از آزمون و خطا بود، پیشرفت‌ها و تلخ‌کامی‌هایی داشت که کودکان با انجام آن ها رسم زندگی کردن می‌آموختند.

 

هر پدر و مادری باید وظایف خود را بشناسد و با فرزند خود به درستی رفتار کند. تهیه هر آنچه کودک نیاز دارد، از نوع بهترین آن و به خصوص تهیه سی دی کارتون و بازی‌های جدید و متنوع خیلی ضروری به نظر نمی‌آید در حالی که سلامت روح و روان کودک و آماده کردن وی برای ورود به جامعه بسیار ضروری است. پس بگذاریم فرزندانمان بچگی کنند و مرحله کودکی را با سلامتی کامل و سرشار از تجربیات خوب و ارزنده پشت سر بگذارند. ما به عنوان پدر و مادر باید زمینه‌های لازم را در این امر فراهم سازیم.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما