یک برنامه ریزی متعادل

از موضوعات مهم در تعلیم و تربیت، تعادل و توازن است؛ مثلا همان اندازه که درس فرزندتان برایتان مهم است، ورزش کردن، بازی با همسالان، فعالیت های هنری و… هم در زندگی او باید برایتان مهم باشد. برای قرار دادن این فعالیت ها در زندگی، کودک نیازمند یک برنامه است، که در اینجا مختصری دربارۀ […]

از موضوعات مهم در تعلیم و تربیت، تعادل و توازن است؛ مثلا همان اندازه که درس فرزندتان برایتان مهم است، ورزش کردن، بازی با همسالان، فعالیت های هنری و… هم در زندگی او باید برایتان مهم باشد. برای قرار دادن این فعالیت ها در زندگی، کودک نیازمند یک برنامه است، که در اینجا مختصری دربارۀ چگونگی برنامه ریزی برای کودک مطلبی را عنوان می کنیم:

 

آموزش مسائل به کودکان نسبت به دیگر گروه سنی آسان تر است اگر بدانیم از چه راهی اقدام کنیم. ذهن کودک کمتر درگیر مسائل گوناگون و آشفتگی درونی است برای همین آمادگی بهتری برای پذیرش چیزهای جدید دارد. اما ما باید آموزش برنامه ریزی به کودکان را مناسب با سن کودک و با در نظر گرفتن توانایی های آن مد نظر بگیریم.

 

اولین چیزی که باید توجه داشته باشیم این است که ما بزرگترها الگوی کودکانمان هستیم. کودکان بیشتر الگوهای رفتاریشان را از روی عادت های ما تقلید می کنند بنابراین ما خودمان باید در کارها و رفتارمان نظم و برنامه ریزی را به کودکانمان نشان دهیم.

 

در مرحله بعد باید بدانیم که با چه گروه سنی روبه رو هستیم. معمولا کودکان از امر و نهی و بایدها خوششان نمی آید و در برابر امر و نهی مقاومت نشان می دهند. باید طوری این کار را به آنان آموزش دهیم که احساس مفید بودن کنند نه زیر دست بودن. برای آموزش برنامه ریزی به کودکان باید:

 

۱- با بازی به او برنامه ریزی و نظم را یاد بدهیم.

۲- از کودک سوال کنیم که به نظر او چه کارهایی می توان برای نظم در کارها انجام دهیم.

۳- فایده برنامه ریزی و نظم را در قالب شعر و قصه به آنان بگوییم.

۴- به کودکان کارهایی را سپرده و از او بخواهیم طبق زمانبندی مشخص با نظم کارها را انجام دهد.

۵- خودمان در رفتارمان به او فواید نظم را نشان دهیم.

۶- برای کارهایی که بر اساس برنامه ریزی و نظم انجام داده اند کودک را تشویق کرده و برایش جایزه در نظر بگیریم.

۷- وقتی کارها را درست و بر اساس برنامه انجام داد با جملات زیبا و خوب به او قوت قلب و اعتماد بدهید. مثلا من به تو افتخار می کنم که این قدر عالی هستی یا عزیزم تو فوق العاده ای.

۸- اگر کاری را نتوانست خوب و طبق برنامه انجام دهد او را سرزنش نکنید. بلکه از او بخواهید دفعه بعد با دقت بیشتری کارهایش را انجام دهد.

۹- بعضی از امور خانه را به او سپرده تا او احساس مفید بودن در کنار شما کند.

۱۰- در کنار همه این کارها به کودکتان استفاده از تکنولوژی را یاد بدهید تا بتوانند برای انجام بهتر و سریع تر کارها می توانند از دنیای مجازی استفاده کنند تا زمان بیشتری را برای انجام بقیه کارهایشان ذخیره کنند. مثلا برای انجام تحقیقات درس ها می توانند به راحتی به مطالب مورد نیازشان دسترسی پیدا کنند.

۱۱- با کودکتان مسابقه بگذارید. مسابقه هر کس کارهایش را طبق برنامه ریزی انجام داد و اگر در این میان طرف مقابل کارهایش را درست انجام نداد مچش را بگیرد. باید بدانیم که در آموزش برنامه ریزی به کودکان، تغییرات نباید ناگهانی اتفاق بیفتد، در این صورت کودک دل زده و خسته می شود، تغییرات باید کم کم در برنامه روزانه کودک ایجاد شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما