تمایل نوجوان به مد روز

همواره عده ای اسیر «مد» و یا بهتر بگوییم «قربانی» آن می شوند. قربانی مد به فردی اتلاق می شود که در یک زمان معین تمام لباس های جدید و مارک دار را به تن می کند و خود را مانند مانکن های ویترین ها و مغازه ها می کند. این فرد بیشتر مانند یک […]

همواره عده ای اسیر «مد» و یا بهتر بگوییم «قربانی» آن می شوند. قربانی مد به فردی اتلاق می شود که در یک زمان معین تمام لباس های جدید و مارک دار را به تن می کند و خود را مانند مانکن های ویترین ها و مغازه ها می کند. این فرد بیشتر مانند یک دلقک است تا یک شیک پوش مد روز!

 

کسی که لباس های مارک دار به تن کند، هنگام خرید بیش از اندازه وسواس به خرج می دهد و از آن جا که فقط در پی پوشیدن «آخرین مد» است فراموش می کند که لباس مناسب او هست یا خیر. قربانی و اسیر مد صرفا لباس های روز و پشت ویترین را می پوشد و بسیاری مواقع هم قیافه مسخره ای پیدا می کند.

 

گروهی پا را از این حد فراتر گذاشته و در دم تیپ روز می گویند اسیر مد تمام لباس هایی را که از سوی طراحان مطرح پیشنهاد می شود خریده و آن ها را ناشیانه باهم ادغام می کند و همین موضوع سبب می شود که گاه تیپ وحشتناکی پیدا کند نه ظاهری زیبا! یک قربانی مد می کوشد که زیبا به نظر بیاید و برای او فرقی نمی کند که لباس های ۵۰ هزار تومانی بپوشد یا ۵۰۰ هزار تومانی.

 

خوش تیپ به نظر رسیدن به معنای هر لباسی را به تن کردن نیست و حتی به نوع لباس هایی که می پوشید هم بستگی ندارد بلکه باید شیوه درست لباس پوشیدن را آموخت. چنان چه بخواهیم شرایط کسی را که اسیر مد شده بدتر کنیم می توانیم به راحتی بگوییم که او زیر فشارهای دیگران از پا درخواهد آمد.

 

برای نمونه فردی را در یک برنامه تلویزیونی می بیند و شیفته لباس های او می شود و در همان لحظه احساس می کند که باید برود و همان شلوار جین، ژاکت خلبانی و کفش های نوک تیز پوست ماری را بخرد، چرا؟ فقط به این دلیل که آن ها بر تن آن فرد واقعا جذاب به نظر می رسند و یا حتی هنگام خرید ممکن است فروشنده به او بگوید که «تن خوری» این لباس عالی است و این آخرین مد کت و شلوار است.

 

یکی از دلایل گرایش نوجوانان به مد به خاطر مورد توجه قرار گرفتن و پاسخگویی به نیازهای روانی آن هاست. نوجوانان به دلیل داشتن روحیه ی تاثیر پذیر، آمادگی بیشتری برای پدیده های نو دارند. و این گرایش میان دختران بیشتر از پسران رایج است و دلیل آن محرکی است که در دختران زودتر پیدا می شود و آن تمایل به دیده شدن و مورد تائید قرار گرفتن است.

 

مدگرایی افراطی دختران نوجوان ریشه در طبیعت متفاوت آن ها دارد. آنچه خانواده ها را نگران سر و وضع دخترشان در کوچه و خیابان می کند، پیروی موقتی دختر از جریان گذرای مد نیست. اشتیاق هر از گاه به آنچه جریان مداوم مد عرضه می کند، شوق طبیعی و بی خطر است. آنچه هم خانواده ها و هم صاحب نظران جامعه شناسی را نگران می کند، فرو رفتن در این جریان است. «تابع» مد شدن و چشم به راه تازه های مد ماندن به اعتیادی بدل می شود که فرصت اندیشیدن را از انسان مد زده می گیرد.

 

دختر شما انواع مدهای روز را دوست دارد، چون می خواهد مانند همسالان خود باشد. اگر بعضی از دوستانش چیز بخصوصی داشته باشند، او هم دوست دارد آن را تهیه کند، زیرا نمی خواهد از دیگران عقب بیفتد. آگهی های روزنامه ،مجلات و تبلیغات تلویزیونی اثر زیادی بر روی دختر نوجوان شما می گذارد.

 

دلایل تمایل به مدگرایی در نوجوانان

  • تنوع طلبی:

دوره نوجوانی، فصل تازه ای در زندگی انسان است که جوان با ورود به آن، در پی تجربه ای جدید برای رسیدن به هویتی متمایز است. این نیاز در رفتار جوان به صورت مدگرایی خودش را نشان می دهد.

 

  • همانند سازی:

یکی دیگر از عوامل مدگرایی، همانند سازی با شخصیت هایی است که جوان آنان را الگوی خود قرار داده است مانند هنرپیشه های سینما، خوانندگان، قهرمانان و ورزش کاران و گروه های دیگر.

 

  • جلب توجه:

بعضی افراد با روی آوردن به مد روز و تغییر هر روزه لباس و آرایش خود، در صدد جلب توجه دیگران هستند. استفاده از لباس، مدل مو و حتی کفش های عجیب و غریب، همه برای جلب توجه دیگران است. همچنین انگیزه رقابت با دیگران، از دیگر عوامل پیروی از مد در بین جوانان محسوب می شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما