فوریه 1
بازدید : 1732
نظرات : بدون دیدگاه
ناراحتی کودک هنگام باختن در بازی

برد و باخت در زندگی هر شخصی وجود دارد که باید در مقابل آن ها واکنش های صحیحی را انجام داد و بهتر است در کودکان این امر نهادینه شود. از دست دادن یک اتفاق طبیعی در زندگی است که همه آدم ها آن را تجربه کرده اند. از دست دادن اسباب بازی های کودکی، […]

برد و باخت در زندگی هر شخصی وجود دارد که باید در مقابل آن ها واکنش های صحیحی را انجام داد و بهتر است در کودکان این امر نهادینه شود. از دست دادن یک اتفاق طبیعی در زندگی است که همه آدم ها آن را تجربه کرده اند. از دست دادن اسباب بازی های کودکی، از دست دادن هم بازی ها و خیلی از موارد دیگر که از کودکی تا بزرگسالی همراه انسان است.

 

باخت در زندگی یا از دست دادن جایگاه برنده بودن هم نمونه ای از همین از دست دادن های طبیعی زندگی است اما تحمل باخت برای بعضی از کودکان بسیار دشوار است. بسیاری از والدین از این موضوع شکایت دارند که کودک شان به هنگام بازی کردن با دوستان خود به محض باخت در بازی، شروع به داد و فریاد و دعوا می کند.

 

مراقب پیام هایی باشید که فرزندتان در مورد بردن و باختن در خانه دریافت می کند. جملات بی غرضی مانند «بازنده به هیچ دردی نمی خورد» یا «شرط می بندم که می توانم قبل از تو این کار را تمام کنم»، می تواند پیامی اشتباه در مورد باخت به او بدهد.

 

برخوردتان و همچنین برخورد دیگر بزرگسالان مهمی را که بر فرزندتان تاثیر دارند، بررسی کنید. آیا وقتی برنده می شوید شور و هیجان بیش از اندازه ای دارید و وقتی بازنده می شوید بداخلاق و بی حوصله اید؟ آیا وقتی کاری بر وفق مرادتان پیش نرفت ناامیدی خود را نشان می دهید و وسایل بازی را پرت می کنید؟ آیا وقتی تیم مورد علاقه ی شما برنده می شود بیش از حد خوشحال می شوید اما وقتی می بازد شدیدا ناامید می شوید؟ چه پیغام هایی در مورد برد و باخت می فرستید؟

 

وقتی با فرزندتان بازی می کنید بیش از اندازه ی لازم مراقب او نباشید و اجازه ندهید که همیشه برنده شود. باختن در دایره ی امن خانواده باعث می شود تا کودک دریابد که حتی وقتی برنده نیست، مورد علاقه ی شما و برایتان ارزشمند است. برای غمگین بودن فرزندتان به هنگام باختن ارزش قائل شوید: «بله، هیچ کس باختن را دوست ندارد». با صمیمیت درباره ی جنبه های جالب بازی یا آنچه که از آن لذت برده اید صحبت کنید و به او در عبور از این مرحله کمک کنید.

 

مراقب باشید که هیچ فرد بزرگسالی در خانواده، فرزندتان را با خواهر، برادر یا دوستی که بازیکن بهتری است، مقایسه نکند. جملاتی که به باخت کودک ارزش می دهند و به این منظور بیان می شوند که کودک احساس بهتری پیدا کند، در واقع وضعیت را بدتر می کنند. جملاتی مانند: «آریا هیچ گاه قبلا این بازی را انجام نداده بود» یا «سارا کوچک ترین بازیکن تیم است».

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما