ژانویه 30
بازدید : 1383
نظرات : بدون دیدگاه
پشنهادات ویژه برای تقویت عزت نفس

عزت نفس کودک به خودی خود کم یا زیاد نیست و شبیه ابر لایه لایه ای است که روزانه تغییر شکل و شدت می دهد و با خلق و خوی هر کودک و میزان آگاهی وی نسبت به محیط زندگی اش و نیز طرز فکر مردم اطراف او فرق می کند. زندگی های روزمره کودکان […]

عزت نفس کودک به خودی خود کم یا زیاد نیست و شبیه ابر لایه لایه ای است که روزانه تغییر شکل و شدت می دهد و با خلق و خوی هر کودک و میزان آگاهی وی نسبت به محیط زندگی اش و نیز طرز فکر مردم اطراف او فرق می کند. زندگی های روزمره کودکان پر از موفقیت و شکست است.

 

زمانی که در امتحان دیکته موفق می شوند بی نظیرند، اما اگر فراموش کنند تکلیف علوم خود را بنویسند، سرزنش می شوند و صدها نمونه دیگر، چون کودکان به ندرت می توانند بین مسائل جزئی و مهم به ندرت تفاوت قائل شوند و موفقیت های بزرگتر نمی توانند شکست های کم اهمیتشان را جبران کنند. عزت نفس شامل احساسات، باورها و آرزوهای پیچیده کودک براساس مهارت های در حال تغییر وی در تأثیر متقابل و نفوذ به دنیای اطرافش است.

 

وجود اعتماد به نفس در افراد، به ویژه پایه گذاری آن از همان دوران کودکی ضروری است و این ضرورت هم در رابطه با گذران امور مربوط به حیات روزمره است و هم در رابطه با سلامت روانی و رشد و امکان کسب کمال. در ایجاد اعتماد به نفس علاوه بر تقویت جنبه های ایمانی، ضروری است حرکات و رفتار و عملکردهای کودک را تحت رهبری والدین و مربیانی مطمئن قرار دهیم تا در ضمن هدایت بتوانند خصایص اخلاقی مطلوب را در وی به وجود آورند و او را به سوی مقصد مورد نظر جهت دهند.

 

فرزندان ما نیازمند اعتماد به نفس اند تا در سایه آن بتوانند راه خوشبختی خود را هموار کنند. به هر میزان که کودکان ما بیشتر رشد کنند و بیشتر با مسائل و دشواری های زندگی مواجه گردند نیاز آن ها به اعتماد به نفس بیشتر خواهد شد. پس مقدمات این امر باید از هم اکنون فراهم گردد. برای پرورش و ارتقای عزت نفس کودکان پیشنهادات زیر را بکار گیرید.

 

۱- از همان کودکی شروع کنید.
۲- به رفتارهای خوب توجه کنید.
۳- به آنچه کودکتان می تواند انجام دهد تمرکز کنید به جای آنچه نمی تواند انجام دهد.
۴- به یاد داشته باشید هیچ کودکی کامل نیست، اما هر کودکی توانایی های کشف نشده زیادی دارد.
۵- همواره و به وضوح کودک را تشویق کنید.
۶- باکودکتان وقت بگذارید.
۷- به یاد داشته باشید، در آغوش گرفتن و نوازش کردن تأثیر زیادی دارد.
۸- مرتباً حسابی بخندید.
۹- از خشونت و سرزنش کردن اجتناب کنید.
۱۰- دستور ندهید بلکه پیشنهاد بدهید.
۱۱- به کودک مرتبا جایزه دهید.
۱۲- به کودکتان گوش دهید.
۱۳- با احترام با او رفتار کنید.
۱۴- در خوشی های یکدیگر شریک شوید.
۱۵- بازی و تفریح کنید.
۱۶- موفقیت هایتان را جشن بگیرید.
۱۷- کودک را تشویق کنید و به او انگیزه دهید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما