ژانویه 27
بازدید : 1027
نظرات : بدون دیدگاه
ارتقای اعتماد به نفس در کودک

اعتماد به نفس مجموعه‌ای از باورها و احساساتی است که ما در مورد خود داریم و در واقع درک ما از خودمان است. این که ما چگونه خود را تعریف می‌کنیم روی انگیزه‌ها، نظرات و رفتارهای ما تاثیرگذار بوده و در احساسات ما موثر است. اعتماد به نفس با رشد کودک تغییر می‌کند، چرا که […]

اعتماد به نفس مجموعه‌ای از باورها و احساساتی است که ما در مورد خود داریم و در واقع درک ما از خودمان است. این که ما چگونه خود را تعریف می‌کنیم روی انگیزه‌ها، نظرات و رفتارهای ما تاثیرگذار بوده و در احساسات ما موثر است. اعتماد به نفس با رشد کودک تغییر می‌کند، چرا که تحت تاثیر تجربیات کودک و درک و احساسات جدید او قرار می‌گیرد. پس آگاهی از اعتماد به نفس سالم یا ناسالم می‌تواند بسیار مهم و موثر باشد و به والدین کمک کند.

 

راهکار های افزایش اعتماد به نفس در کودکان:

۱- آن ها را بدون قید و شرط دوست بدارید و به او محبت کنید، وقتی رفتار اشتباهی از کودک سر می زند رفتار را نقد کنید نه خود کودک را (اشتباه: دختر بی تربیت، دیگه دوست ندارم، گیج) (صحیح: این کاری که کردی بنا به این دلایل کار درستی نبود)

 

۲- صبور باشید، کودک برای یادگیری به تکرار نیاز دارد و ممکن است یک اشتباه را چندین بار انجام دهد صبور باشید و با لحنی آرام علت اشتباه او را به او بگویید.

 

۳- کودکان در سومین مرحله رشد (۳ تا ۵-۶ سالگی) در مرحله ی بحران ابتکار عمل در مقابل احساس گناه قرار می گیرند در این سنین از مهارت ها و خلاقیت های کودکان استفاده کرده و آن ها را تحسین کنید. تحقیر کردن آن ها در این سنین ممکن است باعث عدم اعتماد به نفس آن ها شود همچنین در این سنین به آن ها اعتماد کنید

 

۴- استعداد ها و توانایی های دیگران را به رخ فرزندان خود نکشید (علی را ببین بهتر از تو می نویسد) تفاوت های فردی کودکتان را با دیگران درک کنید و به جای پرورش حس حسادت او را به رقابت و رشد تشویق کنید.

 

۵- از بی توجهی و توجه مفرط به کودکتان بپرهیزید.

 

۶- در رفتار نسبت به فرزندان خود عدالت را رعایت کنید اگر یکی از فرزندان شما به خاطر کارش مستحق محبت یا رسیدگی است به گونه ای رفتار کنید که دیگر فرزندان علت این توجه را متوجه شوند.

 

۷- سوالات کودکان خود را بی پاسخ نگذارید پرسش های فراوان نشانه ی تیز هوشی آنان است. مانع حرف زدن آن ها نشوید مگر در شرایط نا مناسب.

 

۸- از تحقیر کودکان در بین دوستان، اعضای فامیل به شدت پرهیز کنید تذکرات لازم را در فضایی محبت آمیز و خصوصی به او گوشزد کنید.

 

۹- عقاید فرزندتان را نمی توانید با تحقیر، اجبار و تهدید تغییر دهید (ممکن است در کوتاه مدت تحقیر، اجبار و تهدید کارساز باشد ولی در بلند مدت مشکلات دیگری نظیر اعتماد به نفس کم، مشکل در رابطه با وی ایجاد می شود.)

 

۱۰- از اعمال پسندیده فرزند خود در جمع تعریف کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما