صحبت کردن با نوزاد جهت کاهش افت شنوایی

در نابینایی ۱۰ درصد و و در ناشنوایی حدود ۹۰ درصد ارتباط فرد با محیط مختل می‌شود این موضوع اهمیت شنیدن را در ارتباط مشخص می‌کند. در گذشته می‌گفتند نوزاد همچون یک لوح سفید است. تکامل حس شنوایی خط بطلانی بر نظریه لوح سفید کشید. چندین ماه قبل از تولد، شنوایی تکامل پیدا می‌کند. نوزاد […]

در نابینایی ۱۰ درصد و و در ناشنوایی حدود ۹۰ درصد ارتباط فرد با محیط مختل می‌شود این موضوع اهمیت شنیدن را در ارتباط مشخص می‌کند. در گذشته می‌گفتند نوزاد همچون یک لوح سفید است. تکامل حس شنوایی خط بطلانی بر نظریه لوح سفید کشید. چندین ماه قبل از تولد، شنوایی تکامل پیدا می‌کند. نوزاد در دوران جنینی قابلیت شنیدن دارد و ارتباطات کلامی والدین می‌تواند در ناخودآگاه فرزندان تاثیر بگذارد.

 

طرح غربالگری شنوایی نوزادان از افتخارات کشور است. بیماران زیادی هستند که به دلیل غربالگری نشدن یک معلولیت دائمی را یدک می‌کشند. طرح غربالگری شنوایی کودکان سه تا ۵ سال یک ضرورت است. غربالگری شنوایی سالمندان هم موضوعی است که در سطح دنیا مطرح است.

 

حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد سالمندان کم‌شنوایی دارند که معمولا به دلیل عدم تشخیص اختلالات شنوایی و مداخلات موثر در سالمنذان بحث‌های تشخیص کلام هم اضافه می‌شود و پس از مدتی به علت افت جدی در تشخیص کلمات، سمعک هم پاسخگویی لازم برای آن ها را ندارد.

 

در ماه‌های اول نوزادی ارتباط مادر و کودک از طریق شنوایی است. برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند بچه‌ها در دوران نوزادی چیزی متوجه نمی‌شنوند، روانشناسان می‌گویند که صحبت مادر با کودک در متمایز کردن احساسات او بسیار تاثیر گذار است. کلام مادر مساوی با شیر مادر است. شیر مادر در فیزیک کودک و کلام مادر در روان او تاثیر دارد. بنابراین لازم است که کودک کلام مادر را بشنود. در نتیجه غربالگری شنوایی نوزادی بسیار می‌تواند به سلامت جسم و روان بچه‌ها کمک کند.

 

لازم است شنوایی همه نوزادان پس از تولد هر چه زودتر بررسی شود اما حتی اگر شنوایی فرزند شما طبیعی تشخیص داده شد لازم است هرچند یکبار شنوایی کودک خود را چک کنید. به طور کلی والدین باید مراقب باشند چرا که کودکان با انجام برخی از رفتارها در دوره‌های مختلف سنی زیر دو سال ممکن است ناشنوا یا کم شنوا شوند.

 

  • بدو تولد تا سه ماهگی

کودکانی که در این دوره سنی با صداهای بلند از جا می پرند یا پلک می‌زنند، با صدای بلند از خواب بیدار می‌شوند، با شنیدن صدای مادرش آرام می‌گیرد و شروع به خندیدن با صدا می‌کند و یا صداهایی مانند (اوه و اه) را در می‌آورد نرمال بوده و به کم شنوایی و ناشنوایی مبتلا نخواهد شد.

 

  • سه تا شش ماهگی

کودکی که در این دوره سنی چشم ها یا سرش را برای جستجوی منبع صدا می‌چرخاند، حتی هنگامی که شما را نمی‌بیند نسبت به صدای شما عکس العمل نشان می‌دهد، از جغجغه و اسباب بازی های صدا دار لذت می‌برد و یا صداهای مختلفی از خود در می‌آورد نیز رفتار طبیعی داشته و والدین لازم نیست نگران کم شنوایی و یا ناشنوایی وی باشند.

 

  • شش تا ۱۰ ماهگی

کودکی که با شنیدن اسم خودش در این دوره سنی عکس العمل نشان می‌دهد یا سرش را به طرف صدا می‌چرخاند، صداها را تکرار می‌کند و به تدریج صداهایی مثل «ماما و قاقا» را در می‌آورد و یا معنای کلماتی مانند «نه و بای‌ بای» را می فهمد نیز رفتارهای طبیعی داشته و مشخص است در این دوره سنی مشکل شنوایی ندارد.

 

  •  ۱۰تا ۱۲ ماهگی

کودکی که در این دوره سنی دستورات ساده را می فهمد و انجام می دهد، اسباب بازی را بدون آن که به آن اشاره کنید نشان داده، صداهای ساده دیگران را مانند بابا و مامان تکرار می‌کند، صداها و کلماتی را که می‌شنود تکرار می‌کند و نسبت به آواز و موسیقی واکنش نشان می‌دهد نیز از نظر شنوایی مشکلی نخواهد داشت.

 

  • یک سالگی تا دو سالگی

کودکی که از ۱۳ تا ۱۸ ماهگی دستورات یک مرحله‌ای را اجرا کند توانایی استفاده از سه تا ۲۰ کلمه را داشته باشد و بتواند در مقابل درخواست والدین به یک تا سه قسمتش از بدنش اشاره کند به کم شنوایی و ناشنوایی مبتلا نخواهد شد همچنین آنکه از ۱۹ تا ۲۴ ماهگی نیز اگر کودک تقریبا ۳۰۰ کلمه را بفهمد، توانایی کاربرد دو کلمه مانند «آب بده» را داشته باشد، بتواند به پنج قسمت از بدنش اشاره کند و به سوالاتی که پاسخ آن ها بله یا خیر است جواب بدهد نیز نرمال است.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما