ژانویه 18
بازدید : 1406
نظرات : بدون دیدگاه
ویژگی والدین منفعل

پدر و مادرهای منفعل دیر یا زود متوجه می‌شوند، بچه‌ها آن ها را جدی نمی‌گیرند و روی انگشت می‌چرخانند. آن ها ابتدا به ساز بچه‌ها می‌رقصند و مطابق با میل آن ها رفتار می‌کنند، بعد دچار خشم و خستگی مفرط می‌شوند چون وقتی بچه‌ها اجازه انجام هر کاری را داشته باشند، کنار آمدن با آن […]

پدر و مادرهای منفعل دیر یا زود متوجه می‌شوند، بچه‌ها آن ها را جدی نمی‌گیرند و روی انگشت می‌چرخانند. آن ها ابتدا به ساز بچه‌ها می‌رقصند و مطابق با میل آن ها رفتار می‌کنند، بعد دچار خشم و خستگی مفرط می‌شوند چون وقتی بچه‌ها اجازه انجام هر کاری را داشته باشند، کنار آمدن با آن ها مشکل می‌شود.

 

عاقبت پدر و مادر به جایی می‌رسند که دوباره خواهان نظم و ترتیب هستند و زمانی‌ که بچه‌ها بزرگ و غیرقابل کنترل شده‌اند، بالاخره صبر آن ها به سر می‌آید و به‌ دلیل عصبانیت، بدون هدف تنبیه می‌کنند. در واقع آن ها پدر و مادرهای خجالتی هستند که بعد از زمان طولانی فرو خوردن عصبانیت، روزی منفجر می‌شوند.

 

رفتار خوب کودک نه تنها برای رضایت خود والدین لازم است بلکه عملا زندگی را نیز آسان تر می کند. نیازی نیست که شبیه پدر و مادرهای قدیم انتظار داشته باشیم که کودکانمان تابع مواردی بیهوده باشند. مثلا غذا را طبق دستورالعمل خاصی بخورند. ما از کودکانمان می خواهیم که با ما همکاری کنند تا راحت تر در جریان باشند. مثلا به آن ها می گوییم: «وقتی خواستی بری بازی کنی، لباس جدیدت رو دربیار و لباس های قبلیت رو بپوش.»

 

بنابراین اگر کودک همکاری نکند، زندگی برای والدین سخت می شود. چیزی نمی گذرد که پدر و مادرهای ملایم احساس می کنند که کودکان به آن ها جواب سر بالا می دهند. این قبیل والدین هر قدر هم که می خواهند تسلیم کودکان باشند و جلوی ذوق آن ها را نگیرند، اما متوجه می شوند که از درون خیلی عصبانی هستند و دیگر از دردسرهای ناشی از این وضعیت خسته شده اند.

 

پس تلاش می کنند تا دوباره نظم قبلی را برقرار کنند. این حالت ممکن است پس از یک ساعت که کودک اصلا حرف شنوی نداشته یا پس از تعطیلات آخر هفته ای پر درد سر باشد. اما هر زمان که این حالت پیش آید، ناگهان کاسه صبر پدر یا مادر لبریز می شود و سر کودک فریاد می کشد. سپس با روشی خاص و حالتی خاص که هم خودش و هم کودک می دانند که تقریبا خارج از کنترل اوست، شروع به تادیب کودک می کند.

 

حالا دیگر از این نکته تعجب نمی کنید که کودکان اغلب از جانب والدینی آسیب جسمانی می بینند که خجالتی و بی جرات هستند و در نهایت از کوره در می روند. اگر جزو چنین والدینی هستید پس باید موارد ذیل را در نظر بگیرید:

 

  • این شرایط برای حدود یک سوم از والدین پیش می آید. خصوصا زمانی که فرزند اولشان به دنیا آمده و تازه در زمینه تربیت کودک تجربه هایی را کسب می کنند.
  • این روند مشکل بزرگی نیست. بلکه فقط انرژی های شما منحرف شده اند. پس قابل درمان است.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما