ژانویه 17
بازدید : 984
نظرات : بدون دیدگاه
منطق تماشای تلویزیون در کودکی

در بسیاری از کشورها، والدین به کودک می‌ آموزند که تماشای تلویزیون نظم و قاعده‌ ای دارد. بچه‌ ها باید برنامه‌ های مخصوص خودشان را تماشا کنند. اما در فرهنگ ما متاسفانه قانونی برای تعیین ساعت و محل خواب کودک وجود ندارد و اهمیتی به قانون تماشای تلویزیون هم داده نمی‌ شود. رابطه منطقی فرزندان با […]

در بسیاری از کشورها، والدین به کودک می‌ آموزند که تماشای تلویزیون نظم و قاعده‌ ای دارد. بچه‌ ها باید برنامه‌ های مخصوص خودشان را تماشا کنند. اما در فرهنگ ما متاسفانه قانونی برای تعیین ساعت و محل خواب کودک وجود ندارد و اهمیتی به قانون تماشای تلویزیون هم داده نمی‌ شود. رابطه منطقی فرزندان با تلویزیون باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

حتی بین والدین توافقی در زمینه رابطه منطقی فرزندان با تلویزیون وجود ندارد. درنتیجه کودکان در کنار والدین تمام برنامه‌ ها را تماشا می‌ کنند! در بسیاری موارد دیده شده حتی کودک برنامه و فیلم ترسناک هم می‌ بیند و درنتیجه سطح اضطراب و ترس او بالا می‌ رود. دیدن فیلم‌ های درام خانوادگی هم که با فرهنگ ما هماهنگی ندارد زیرا:

 

کودک را در معرض خرده‌ فرهنگ‌ هایی قرار می‌ دهد که با جامعه و فرهنگی که در آن زندگی می‌ کند، کاملا متضاد است. یک فرد بزرگسال می‌ تواند درست و غلط را تشخیص دهد و خیلی تحت‌ تاثیر برنامه قرار نگیرد. اما چون تفکر بچه‌ ها خیلی منطقی نیست، به سادگی تحت‌ تاثیر فرهنگ القایی این برنامه‌ ها قرار می‌ گیرند. به‌ تدریج به جای الگو گرفتن از فرهنگ خانواده، از این برنامه‌ ها الگو برداری می‌ کنند. این تناقض باعث بروز مشکلات رفتاری بسیاری می‌ شود. پس باید رابطه منطقی فرزندان با تلویزیون جدی گرفته شود.

 

بهتر است در خانواده، برنامه و قوانین مشخصی برای تماشای تلویزیون کودکان در نظر گرفته شود. در بسیاری موارد، اگر قانونی برای خواب کودک وجود داشته باشد، خود به‌ خود کودک در معرض برنامه‌ های مخصوص بزرگسالان قرار نخواهد گرفت. مثلا اگر ساعت ۸ بخوابد. فیلم‌ های مربوط به افراد بزرگسال که بعد از این ساعت پخش می‌ شود را نخواهد دید. برای جا انداختن قوانین باید از سنین پایین شروع کنید! در غیر این صورت کودک ممکن است در مورد قوانین بحث کند و حتی از اجرای آن ها سرباز زند.

 

در صورتی که در خانواده برای تماشای تلویزیون قانونی وجود ندارد و کودک همه برنامه‌ ها را تماشا می‌ کند. بهتر است والدین در مورد آنچه در فیلم یا سریال نمایش داده می‌ شود، توضیح دهند. حتی به این مسئله بپردازند که فرهنگ نمایش داده شده در فیلم، گاهی حتی در همان کشور مبداء نیز کاملا پذیرفته شده نیست!!

 

باید کودک بفهمد آنچه در فیلم نمایش داده می‌ شود، لزوما در دنیای واقعی وجود ندارد و حتی اگر وجود داشته باشد، ممکن است با فرهنگ ما کاملا مغایر باشد. معمولا کودکان از ۵ سالگی به بعد می‌ توانند متوجه تفاوت‌ های فرهنگی، فردی و خانوادگی شوند. عرف، قوانین و وضع مالی خانواده از جمله مواردی هستند که باید در مورد آن ها برای کودک توضیح داد.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما