از چه سنی باید آموزش های پولی را آموخت؟

بچه‌های امروز بیشتر و احتمالا زودتر از نسل‌های قبل با پول سروکار پیدا می‌کنند و استفاده از آن را یاد می‌گیرند اما هنوز هم مانند گذشته شروع استفاده آن ها از این ابزار با پول توجیبی است. از آنجایی که امروز توقع و رفاه بچه‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده توجه به نکات مرتبط با […]

بچه‌های امروز بیشتر و احتمالا زودتر از نسل‌های قبل با پول سروکار پیدا می‌کنند و استفاده از آن را یاد می‌گیرند اما هنوز هم مانند گذشته شروع استفاده آن ها از این ابزار با پول توجیبی است. از آنجایی که امروز توقع و رفاه بچه‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده توجه به نکات مرتبط با این موضوع از اهمیت بیشتری برخوردار است. از چه سنی باید به بچه ها پول توجیبی داد؟ میزان پول تو جیبی به چه صورت باشد؟ چه چیزهایی را می‌توان با این کار به کودک آموخت؟ طرز استفاده از این پول را چطور باید به کودک آموخت؟

 

  • ۳ تا ۴ سالگی، پول چیست؟

بدون شک ممکن است برای آموزش دستشویی رفتن کودک ۳ یا ۴ ساله‌تان بیشتر درگیر باشید، اما یادتان باشد که باید کلاس‌هایی هم برای آموزش پول برایش بگذارید. در این سن او نمی‌تواند بفهمد مفهوم پول چیست، اما شما می‌توانید کم کم تفاوت سکه‌های مختلف را به او آموزش دهید. یک راه این است که یک بازی بامزه راه بیندازید. به او بگویید سکه‌ها را در اندازه و رنگ‌های مختلف قرار دهد. بازی نمایشی هم می‌توانید انجام دهید، مثلا بازی فروشگاه یا رستوران. مواد لازم این بازی تمام اسباب‌بازی‌هایی است که کودک می‌خواهد بفروشد، با مقداری پول.

 

  • ۵ تا ۶ سال، بگذارید خرید کند.

وقتی کودکان به ۶ سالگی می‌رسند معمولا آن قدر بزرگ شده‌اند که بتوانند مسئولیت پولشان را به عهده بگیرند. باید به کودک توضیح دهید مبلغ پولی به او می‌دهید و در قبال آن مقدار پول مسئول است. پس پول دیگری از شما نمی‌گیرد تا این که زمان پول توجیبی بعدی شود. با او در مورد پول صحبت و در خرج کردن به او کمک کنید.

 

این سنین زمان خوبی برای آن است که به فرزندتان اجازه دهید به مدیریت پول و پرداخت خرید عادت کند. برای مثال می‌توانید از فرزند ۶ ساله‌تان بخواهید برای‌تان شیر بخرد. حالا شما این شانس را دارید که مفهوم تفریق و جمع را به فرزندتان بیاموزید. به او هزار تومان می‌دهید تا چیزی را که ۹۰۰ تومان است، بخرد. بنابراین ۱۰۰ تومان به او بازگردانده می‌شود و به این ترتیب می‌توانید درباره اینکه چرا به او ۱۰۰ تومان بازگردانده شده توضیح دهید.

 

  • ۷تا ۹ سال، بودجه چیست؟

هفت تا نه سالگی زمانی است که بهتر است به فرزندتان مفهوم بودجه را یاد دهید؛ چون حالا دیگر او پول تو جیبی می‌گیرد. برای مثال برای او توضیح دهید که هزینه‌های خانواده با همین بودجه مدیریت می‌شود و با اولویت‌هایی برای نیازها و خواسته مشخص می‌شود. وقتی به اصرار او برای خرید اسباب‌بازی نه می‌گویید برایش علت را توضیح دهید که بودجه ماه برای خرید اسباب‌بازی استفاده شده است یا قیمت اسباب‌بازی با بودجه‌ای که در نظر گرفته شده نمی‌خواند. به او کمک کنید بخشی از پول تو جیبی‌اش را پس‌انداز کند، بخشی را خرج کند و حتی بخشی را برای خیریه اختصاص دهد. برای این کار می‌توانید ۳ بطری در نظر بگیرید حتی می‌توانید حساب پس انداز برایش افتتاح کنید. وقتی مفهوم بودجه را به فرزندتان یاد دهید او تشخیص خواهد داد که به دست آوردن پول راحت نیست.

 

  • ۱۰ تا ۱۲ سال، صرفه‌جویی را دوباره توضیح دهید.

تا این سن فرزند شما معنی پول را به خوبی فهمیده و می‌داند با آن چکار می‌تواند کند. پیام صرفه‌جویی را با تشویق نوجوان‌تان به مقایسه قیمت‌ها هنگام خرید دوباره تکرار کنید. وقتی این مفهوم را بازخوانی کنید دیگر پول خود را خرج یک وسیله گران نمی‌کند؛ در حالی که وسیله مشابه آن با قیمت بهتر وجود دارد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما