ژانویه 13
بازدید : 1697
نظرات : بدون دیدگاه
شناخت و درک کودک

در ارتباط با کودکان، اغلب توجهی به مراحل رشد ذهنی، سطح درک و میزان فهم آنان نمی شود؛ یعنی، می انگاریم که کودک هم درست مانند ما می فهمد و آنچه را احساس و درک می کنیم او هم همانطور احساس و درک می کند؛ در حالی که این طور نیست. توجه دقیق به مراحل […]

در ارتباط با کودکان، اغلب توجهی به مراحل رشد ذهنی، سطح درک و میزان فهم آنان نمی شود؛ یعنی، می انگاریم که کودک هم درست مانند ما می فهمد و آنچه را احساس و درک می کنیم او هم همانطور احساس و درک می کند؛ در حالی که این طور نیست. توجه دقیق به مراحل رشد، سطح توانایی های عقلی، میزان اطلاعات و خزینه کلمات و معانی آن ها، از وظایف اولیه شناخت و کار اولیا در ارتباط با کودکان است.

 

ما عموما توجه به سطح توانایی های عقلی و ظرفیت ذهنی کودکان نداریم. این که آیا کودک در مرحله حسی، حرکتی و درک و فهم اعمال ملموس است، یا برای آموختن و درک مفاهیم انتزاعی و مجرد آمادگی دارد؟ خیلی دقت نمی کنیم و نمی دانیم که کودکان به نحوی متفاوت از بزرگسالان می اندیشند. بنابراین در درجه اول، باید بفهمیم که کودک از جهت رشد ذهنی و عقلی در چه مرحله ای است.

 

احساسات کودک از طریق رفتار و عملش آشکار می شود؛ گهگاه این کار را آشکارا و مستقیم انجام می دهد، ولی گاهی نیز ابراز احساسات آنان به گونه ای است که تشخیص آن دشوارتر است. نکته مهم آن است که باید بیاموزیم که کودکان با رفتارشان، به سادگی با ما حرف می زنند. فقط ما باید، آگاهی و بینش کافی برای شناخت احساسات کودک داشته باشیم.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما