ژانویه 13
بازدید : 1327
نظرات : بدون دیدگاه
برداشتن پول و وسایل دیگران

یکی از رفتارهای کودکان که معمولا والدین را بسیار نگران و آشفته می سازد برداشتن اشیا و اموال دیگران بدون اجازه گرفتن از آنان است که در اصطلاح برچسب «دزدی کردن» به آن می زنند. چرا یک کودک وسایل دیگران را برمی دارد؟   ۱- یکی از مهم ترین دلایل، برطرف کردن نیازهای مادی است، برخی کودکان […]

یکی از رفتارهای کودکان که معمولا والدین را بسیار نگران و آشفته می سازد برداشتن اشیا و اموال دیگران بدون اجازه گرفتن از آنان است که در اصطلاح برچسب «دزدی کردن» به آن می زنند. چرا یک کودک وسایل دیگران را برمی دارد؟

 

۱- یکی از مهم ترین دلایل، برطرف کردن نیازهای مادی است، برخی کودکان دوست دارند مالک اشیا، خوراکی ها و دیگر چیزهایی باشند که دیگران از آن برخوردارند و با تفکر کودکانه و محدودشان به دنبال راه حلی برای برطرف کردن این نیاز هستند و راه حلی منطقی تر و آسان تر از برداشتن آن چه به دیگران تعلق دارد، به ذهن شان خطور نمی کند.

 

۲- کمبودهای عاطفی، ابراز نکردن علاقه به کودک، بی مهری کردن و مورد غفلت قرارگرفتن کودک، نظم نداشتن در نظام تنبیه و پاداش، آشفتگی در روابط والدین با یکدیگر و همچنین با کودک باعث می شود کودک رفتارهایی داشته باشد که با ارزش های اجتماع در تضاد است. این مسئله و بروز این رفتارها بیش تر ناشی از بازتاب مشکلات خانوادگی و کمبودهای عاطفی است که با لجبازی و دروغگویی همراه‌می باشد. علاوه بر این سخت گیری یا سهل گیری بیش از حد والدین در تعامل با کودک منجر می شود تا کودک برای ارضای حس کنجکاوی خود یا به سبب بی اهمیت دانستن حقوق دیگران، اموال آن ها را بدون اجازه بردارد.

 

۳- حضور کودک در محیطی که حق مالکیت دیگران رعایت نمی شود باعث می شود کودک نیز رفتارهای مشابه داشته باشد. در این میان رفتار والدین اهمیت به سزایی دارد حتی شوخی در این زمینه نیز می تواند تاثیرات منفی داشته باشد. در محیط گسترده تری مثل محل زندگی یا محیط بازی با بی توجهی به ارزش ها، نابه سامانی محیط اجتماعی و نظارت نکردن و آموزش به کودک نیز می تواند این رفتار ناپسند را در کودک تشدید کند.

 

۴- سن و رشد شناختی کودکان نیز گاه موجب تشدید این رفتار می شود. تا پیش از ۵ سالگی، کودکان ممکن است بدون اطلاع از این که برای داشتن اشیا باید پول آن را پرداخت، از اموال دیگران استفاده کنند، بنابراین آنان اصلاً معنای دزدی و قبح این عمل را نمی دانند. بین سنین ۵ تا ۱۲ سالگی اغلب کودکان می دانند که برداشتن اشیا بدون اجازه کار نادرستی است، اما کودکان گاهی نمی توانند خود کنترلی کافی داشته باشند. از ۱۲ سالگی به بعد و در سنین نوجوانی، فرد می داند که نباید دزدی کند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما