مقابله با ترس از زلزله در خانواده

ترس به عنوان یک علامت هشدار دهنده برای بقای انسان امری ضروری و حیاتی است، که به واسطه ی آن انسان دو واکنش جنگ یا گریز را از خود بروز می دهد. پس اینکه ما از زلزله بترسیم یا فکر کردن به آن باعث ایجاد اضطراب در ما بشود امری طبیعی است، اما وقتی واکنش […]

ترس به عنوان یک علامت هشدار دهنده برای بقای انسان امری ضروری و حیاتی است، که به واسطه ی آن انسان دو واکنش جنگ یا گریز را از خود بروز می دهد. پس اینکه ما از زلزله بترسیم یا فکر کردن به آن باعث ایجاد اضطراب در ما بشود امری طبیعی است، اما وقتی واکنش های ناشی از این ترس شدید باشد، بیشتر از دو هفته به طول بیانجامد و باعث اختلال در زندگی ما و فرزندانمان می شود حتما باید تدبیری اندیشید. بدانید که ترس و اضطراب ما به فرزندانمان منتقل می شود.

 

اضطراب و ترس از زلزله باعث چه واکنش هایی میشود؟

  • فرد اشتغال ذهنی شدیدی درباره ی وقوع حادثه دارد و از فعالیت های روزمره اش عقب افتاده است.
  • فرد دائما تحریک پذیر و گوش به زنگ است.
  • داشتن احساس نگرانی دائمی و بیش از حد درباره سلامتی خود و عزیزان
  • فرد بیش از حد محتاط است و هر از چندگاهی احساس تکان خوردن می کند.
  • توانایی تمرکز و حافظه فرد مختل می‌شود.
  • داشتن کابوس های شبانه و اختلال خواب که از رایج ترین واکنش ها به ترس از زلزله است.

 

راهکارهای کاهش و مقابله با ترس از زلزله چیست؟

  • اولین و موثر ترین راه، مجهز شدن و آمادگی و یادگرفتن کمک های اولیه و نحوه ی درست پناه گرفتن در موقعیت های مختلف است‌. این امر باعث می شود که توانایی شما برای مقابله افزایش پیدا کند.
  • سعی کنید به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید، در صورت وقوع هر اتفاقی شما اول از همه به انرژی احتیاج دارید.
  • ترس و نگرانی تان را در خودتان نگه ندارید، سعی کنید با دوستان و خانواده تان صحبت کنید. این امر حتما باعث کاهش اضطراب شما خواهد شد.
  • به زندگی روتین خود بپردازید، فکر کردن و درگیر شدن با مسائل روزانه باعث می شود که اشتغال ذهنی شما نسبت به وقوع زلزله کمتر شود.
  • سعی کنید از حواشی و شایعات دروغ دوری کنید.

 

چگونه کودکمان را از ترس زلزله آرام کنیم؟

در ابتدا کودتان را با بلایای طبیعی آشنا کنید و برای او از سیل، طوفان، آتش سوزی، زلزله و… بگویید. برای او توضیح دهید که برخی از بلایا هست که احتمال وقوعش برای خانواده ما کم است به عنوان مثال: احتمال سیل برای ما وجود ندارد زیرا نزدیک ترین اقیانوس به ما بیش از ۷۰ کیلو متر فاصله دارد.”اما برخی از بلایای طبیعی مثل زلزله هم است که در همه جای دنیا ممکن است که اتفاق بیفتد.

 

مثل یک داستان برای کودکتان توضیح دهید که اصلا زلزله چیست؟

به او بگویید که: «زمین مثل یه پازل از تیکه هایی شکل گرفته است و در واقع از بیست تیکه ساخته شده است که مدام در حال حرکت کردن هستند اما تو حرکت این تیکه ها را حس نمی‌کنی چون این حرکت ها خیلی خیلی آرام است اما زمانی که این تیکه ها به هم ضربه می زنند و یا در کنار هم سر می خورند باعث ایجاد زلزله می شوند. حالا فکر میکنی زلزله کی اتفاق می افته؟! زلزله پیوسته اتفاق می افته اما ما نباید بترسیم چون بیشتر زمان ها ما حسش نمی کنیم چون این زلزله ها خیلی ضعیفه اما گاهی هم خیلی قوی است و کاملا حس می شود. پس زلزله چیزی نیست جز حرکت زمین، فشار زمین و اثر لغزش لایه های سطح زمین پس فهمیدم که زمین وقتی عصبانی میشه میلزره! »

 

در انتها برای آرام کردن کودکتان از او بخواهید که با شما زلزله بازی کند! به او بگویید فکر کند که الان زلزله امده است حالا چه کار باید بکنیم؟! اول از همه باید آرامش خودمان را حفظ کنیم و بعد از همه دنبال یه جای امن باشیم. برای او توضیح دهید که نقاط امن خانه کجاها است و کدام نقاط خطرناک است و این کارها را با بازی کردن به او اموزش دهید که هم ترس او بریزد و هم اصول رویایی با زلزله را یاد بگیرد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما