ژانویه 11
بازدید : 785
عکس : مسعود فردی انوری - تسنیم
نظرات : بدون دیدگاه
به کودک دربارۀ زلزله دروغ نگویید!

در خانه همش حرف از زلزله است و کودک ما در هول و هراس و ترس از زلزله به سر می‌برد و برایش سوال است که زلزله چیست؟ والدین هم از روی دلسوزی که مبادا کودک دچار ترس و نگرانی شود می گویند: «هیچی مامان جان! زلزله هر جایی اتفاق نمی افته، نترس قربونت برم […]

در خانه همش حرف از زلزله است و کودک ما در هول و هراس و ترس از زلزله به سر می‌برد و برایش سوال است که زلزله چیست؟ والدین هم از روی دلسوزی که مبادا کودک دچار ترس و نگرانی شود می گویند: «هیچی مامان جان! زلزله هر جایی اتفاق نمی افته، نترس قربونت برم زلزله که ترس نداره، اینایی که اخبار نشون میده روستا بوده، خونه هاشون کاه گلی بوده… نترس! خونه ما محکمه…»

 

کودک دلبند شما با شنیدن این حرف ها آرام می شود و با خیال راحت می‌خوابد چند شب می گذرد. کودک مشغول بازی کردن است و خانواده هم در حال گفت و گو و تماشای تلویزیون هستند که ناگهان زمین پایتخت شروع می کند به لرزیدن. همه افراد خانواده جیغ می کشند و هر کسی با هول و ولا در تکاپو است که زلزله! زلزله اومد! چه کار کنیم؟! از کودکتان بخواهید که برای شما بگویید که چه حسی نسبت به زلزله دارد. از او بخواهید که از ترس ها و اضطراب هایشان با شما صحبت کنند.

 

کودک جیغ می کشد و گریه می کند اما بعد از آرام شدن زمین کودک شما دچار ضربه روحی می شود . او دیگر سخت حرف های شما را باور خواهد کرد و زمان زیادی می‌برد تا بتواند از لحاظ روحی و روانی آرام گیرد. کودک با خودش می گوید مگرنگفتن زلزله ترس ندارد! پس چرا انقدر ترس داشت. اما چه باید کرد؟

 

هیچ گاه برای این که کودکتان را از ترس خلاص کنید به آن ها دروغ نگویید. شما با دروغ گفتنتان او را برای یک مدت زمان کوتاه از ترس نجات می دهید اما این احتمال را هم بدهید که اگر واقعا زلزله آمد چه؟! به احساسات کودکانتان توجه کنید و به سوال های آن ها پاسخ صحیح دهید. حتی از کودکتان بخواهید که برای شما بگویید که چه حسی نسبت به زلزله دارد. از او بخواهید که از ترس ها و اضطراب هایشان با شما صحبت کنند. اگر فرزندتان به شما گفت که از زلزله می ترسد به او نگویید که برای چی می ترسی؟ زلزله که ترس نداره و … در عین شفاف سازی زلزله، حقیقت را به کودکتان بگویید که: «طبیعیه که از زلزله بترسی اما اگر زلزله بیاد آدم‌هایی هستن که به ما کمک کنن و ما رو نجات میدن.»

 

سعی نکنید فرزند خود را قانع کنید که اتفاق های بد برای آن ها رخ نخواهد داد. قول های الکی به فرزندتان ندهید که مثلا: «اگر زلزله بیاد تو نگران نباش من و بابا قول می دیم که از تو مراقبت کنیم!» به جای قول دادن به او اموزش دهید که اگر زلزله آمد باید چه کارهایی کنیم که کمتر آسیب ببینیم. شاید اگر حقیقت را به کودکتان بگویید آن ها کمی نگران شوند اما گذر زمان به آنان آرامش و امنیت می دهد. حتی اگر دیدید که اضطراب و نگرانی فرزندتان بیش از اندازه است هر گز اجازه ندهید که تا مدتی شب ها را تنها بخوابد.در کنار او بخوابید و به او قوت قلبی دهید.

 

برخی از والدین به ویژه پدرها علاقه وافری به شنیدن و دنبال کردن اخبار دارند. با وقوع یک حادثه از جمله زلزله تکرار و گفت و گو و بیان نکات ایمنی و حتی بازگو کردن ترس مردم و در خیابان ریختن آن ها تا اندازه ی زیادی تکرار می شود و حتی تا چند روز هم اخبار مربوط به زلزله در اخبار بازگو می شود و این تکرار، ناخود‌اگاه کودکان را بیش از پیش می ترساند.

 

شنیدن این اخبار گاهی شاید موجب اضطراب بزرگسالان هم شود و مدام اخبار را دنبال می کنند تا با شنیدن یک خبر امیدوار کننده خیالشان راحت شود اما شنیدن این اخبار و دیدن صحنه های دلخراش زلزله می تواند اثرات مخربی بر کودکان داشته باشد. لذا مهم است که والدین در حضور کودکان میزان تماشای صحنه های دلخراش و حتی دنبال کردن اخبار را کاهش دهند و حدالمقدور از طریق رسانه های مجازی اخبار را دنبال کنند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما