ژانویه 10
بازدید : 1080
عکس : حسین ظهروند - تسنیم
نظرات : بدون دیدگاه
بهبود شرایط مادر و نوزاد کارتن خواب!!

اختلالات روانی شدید که منجر به طرد فرد از خانواده شده باشد نیز یکی از علل اصلی بی‌خانمانی در کشور است. علت عمده ی کارتن خوابی و اعتیاد در کشور، بیکاری است. بسیاری از افرادی که از شهرستان به تهران برای یافتن شغل و وضعیت اجتماعی‌ مناسب‌تر مهاجرت می‌کنند، زمانی که ناموفق می‌شوند به سمت […]

اختلالات روانی شدید که منجر به طرد فرد از خانواده شده باشد نیز یکی از علل اصلی بی‌خانمانی در کشور است. علت عمده ی کارتن خوابی و اعتیاد در کشور، بیکاری است. بسیاری از افرادی که از شهرستان به تهران برای یافتن شغل و وضعیت اجتماعی‌ مناسب‌تر مهاجرت می‌کنند، زمانی که ناموفق می‌شوند به سمت اعتیاد کشیده شده و سرانجام کارتن خوابی، سرنوشت آن ها می‌شود.

 

کارتن خوابی پدیده ای شهری است. بی خانمان یا کارتن خواب به کسی می گویند که موقتا یا بطور دایم زندگی و حتی خوابیدن در محیط پرتنش و خشن خیابان و در جمع همنوایانی چون خود را آرامش بخش تر از خانه و یا خانواده ای که به آن تعلق داشته است می داند. یعنی حاضر است در خیابان و زیر سقف مقوایی که برای خود فراهم کرده بسر برد اما به خانه برنگردد.

 

مسلما خشونت های خانوادگی و تبعیض های اجتماعی علیه زنان در نقل و انتقال آن ها از خانه به خیابان بی تاثیر نیست. اما همه انواع این خشونت ها پیش از این هم وجود داشته، ولی چرا تا دودهه پیش زن ها ترجیح می دادند در آتش خشونت های خانگی در خانه بسوزند اما به خیابان رانده نشوند. اما امروزه ترجیح می دهند با خشونت ها و آسیب های اجتماعی در خیابان بسازند اما به خانه برنگردند.

 

وقتی زن کارتن‌ خواب وجود دارد، باید انتظار وجود نوزاد کارتن‌ خواب را هم داشته باشیم. باور زنان کارتن خواب می تواند موج تغییر در شرایط آنها را به وجود آورد. اگر برای زنان کارتن خواب فضای خوبی مهیا شود قطعا شاهد این خواهیم بود که همه آن ها به بهترین مادران و زنان تغییر خواهند کرد. متأسفانه چندسالی است که زنان کارتن خواب در آمار کارتن خواب ها قرار گرفته اند، اگر از همان اول برنامه های درستی برای این زنان اجرا می شد امروز شاهد افزایش روز به روز زنان کارتن خواب نبودیم.

 

وقتی زن کارتن خواب وجود دارد یعنی باید انتظار این را داشته باشیم که نوزاد کارتن خواب هم داشته باشیم. بنابراین با کارهای درست و استفاده کردن از تجربیات نهادهای مردمی موفق می توانیم این معضل را حل کرد تا وضعیت زنان کارتن خواب بدتر نشود. سازمان های مردم نهاد قدم های مثبتی برداشته اند و خیلی از جاها از مسئولان این حوزه هم جلوتر حرکت کرده اند. همه با هم باید همراه شوند تا بتوان کار درستی برای زنان کارتن خواب انجام بدهیم.

 

باردار شدن زنان کارتن‌خواب معضلی است که از مدت‌ها پیش زنگ خطر آن به صدا درآمده است، از روزی که اعتیاد زنانه شد و به تبع آن زنان گرفتار در ورطه اعتیاد به کارتن خوابی روی آوردند. زنان کارتن خوابی که به علت ناآگاهی و تامین مواد با مردان دیگری غیر از همسران خود وارد رابطه شده که ماحصل آن به دنیا آمدن نوزادان است.

 

این وضعیت به حدی بحرانی است که بارها و بارها فعالان حوزه آسیب‌های اجتماعی به آن تاکید داشته‌اند. مسئله‌ای که حتی موجب به میان آمدن زمزمه عقیم سازی زنان کارتن خواب شد. با وجود این، ماجرای زنان باردار معتاد تنها به دنیا آمدن نوزادان کارتن خواب ختم نمی‌شود، چرا که بسیاری از این مادران فرزندان خود را پیش فروش می‌کنند و پس از آن معلوم نیست که چه سرنوشتی در انتظار این نوزادان است.

 

در چنین شرایطی نیاز است که در مراکز بهزیستی به تربیت این کودکان توجه شود چرا که باید این مراکز مسائل بسیار جزئی را نیز در نظر داشته و در تربیت آن ها دقت کنند زیرا غفلت در هر یک از جنبه‌های رشدی و تربیتی این فرزندان می‌تواند نتایج سوء بسیار زیادی را برای فرد و جامعه به بار آورد. توانمندی، مهارت‌های شغلی، ارائه روش‌های اشتغال و کارآفرینی و آمادگی‌های شغلی در حال حاضر در دستور کار بهزیستی قرار گرفته است زیرا باید فرزندان را از سنین کم در این فرآیندها وارد کرد تا پس از رسیدن به ۱۸ سالگی توانایی اکتساب شغل را داشته و در فرآیند ترخیص کمتر دچار مشکل شوند.

 

 

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما