تأثیر خیانت والدین بر فرزندان

والدینی که خودشان در ارتباط زناشویی خود خلل جدی داشته و حتی تجاربی مثل خیانت و روابط ناسالم را رقم می زنند قطعا الگویی خوب و شایسته برای فرزندان خود نیستند و باید به زودی زود منتظر بروز همین سبک رفتاری های ناشایست از جانب فرزندان نوجوان و جوان خود باشند.   شما پدر یا […]

والدینی که خودشان در ارتباط زناشویی خود خلل جدی داشته و حتی تجاربی مثل خیانت و روابط ناسالم را رقم می زنند قطعا الگویی خوب و شایسته برای فرزندان خود نیستند و باید به زودی زود منتظر بروز همین سبک رفتاری های ناشایست از جانب فرزندان نوجوان و جوان خود باشند.

 

شما پدر یا مادر گرامی اگر مشکلی حاد و جدی در زندگی مشترک تان دارید قطعا بی وفایی و خیانت های زناشویی، راه حل درست و مناسب و یا راه فرار از آن نمی باشد وباید از مجراهای منطقی تر مثل دریافت کمک از مشاوران مجرب، در صدد رفع مشکلات ارتباطی خود باشند.

 

در مواجهه با خیانت بهتر است تا جای ممکن کودکانمان وارد موضوع نشوند؛ چرا که در صورت آگاهی، ممکن است به مرور زمان تغییرات در رفتار و نگرششان به والدین و حتی زندگی آینده خودشان به وجود آید. این تغییرات ممکن است در مسائل عاطفی، اعتقادی و یا اعتماد والدین و اطاعت پذیری کودکان اتفاق افتد. پس از فاش شدن خیانت در احساسات و عواطف کودکان تغییرات اساسی رخ می دهد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

 

۱- حالت تهاجمی، گاهی اوقات کودکانمان وقتی شرایط را درک می کنند، با والدی که به او خیانت شده است، همراهی می کنند و غم وی را به خود تعمیم می دهند و خود را مانند او فردی شکست خورده به حساب می آورند؛ درنتیجه حالات روحی شان به هم می ریزد و احساس سرگردانی و سردرگمی در عشق و دوست داشته شدن را در درونشان تجربه می کنند.

 

۲- گاهی نیز به واسطه جو حاکم بر خانواده با شخصی که خیانت کرده است، همراه می شوند و والد قربانی را مقصر می دانند و همچنین با الگوبرداری از والدینشان در اختلافات و یا عملکردشان در زندگی والد خیانتکار را همراهی کرده و از او پیروی می کنند.

 

۳- برخی اوقات کودکانمان از هر دو والدشان می رنجند و خودخوری می کنند و گوشه گیر می شوند. گاهی سرکش، پرخاشگر و انتقام جو می شوند. آن ها زمانی که مسئله خیانت والدشان فاش می شود، خودنمایی شان در خانه به واسطه شوکی که به والد خیانت دیده و بحران هایی که به وسیله برملا شدن این مسئله در خانواده پیش می آید، کاهش می یابد.

 

فرزندان ریز بین تر از این هستند که والدین بتوانند چیزی را از دید آن ها پنهان کنند. شاید فرزندان خانواده چیزی بروز ندهند اما بر ملا نشدن هر مسئله ای در خانواده می تواند چند دلیل داشته باشد از جمله، حفظ احترام، ترس از والدین، ترس از آبروریزی و از هم پاشیدن زندگی مشترک و دلایلی دیگر….

 

لذا والدین موظف هستند که فرزندان خانواده را هوشمندتر از این حرف ها دانسته و تصور نکنند اگر موضوعی را مخفی می کنند لزوما به معنای بی اطلاعی آن هاست. پس مراقبت در رفتار خود، از اصول اساسی فرزند پروری است. تربیت فرزندان به اندازه تمام عمر والدین ادامه دار است و فرآیندی نیست که برای مدتی محدود و معین، تعریف شده باشد.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما