ژانویه 3
بازدید : 791
نظرات : بدون دیدگاه
مانند زنبور عسل بودن

روایت شده است عیسی(ع) و اصحابشان در هنگام گذر از مکانی به لاشه سگی رسیدند. حواریون گفتند چقدر این سگ بوی بدی می‌دهد! عیسی(ع) در مقام معلمی الهی فرمود: چقدر دندان‌های سفیدی دارد؛  به نظر می‌رسد حضرت عیسی(ع) به بهانه این صحنه خواستند این موضوع را یادآور شوند که همواره چشم زیبابین داشته باشید تا […]

روایت شده است عیسی(ع) و اصحابشان در هنگام گذر از مکانی به لاشه سگی رسیدند. حواریون گفتند چقدر این سگ بوی بدی می‌دهد! عیسی(ع) در مقام معلمی الهی فرمود: چقدر دندان‌های سفیدی دارد؛  به نظر می‌رسد حضرت عیسی(ع) به بهانه این صحنه خواستند این موضوع را یادآور شوند که همواره چشم زیبابین داشته باشید تا خوبی‌ها برایتان بیشتر از بدی‌ها جلب توجه کند و نباید ایراد افراد به قدری برایمان بزرگ جلوه کند که چشم‌مان به خوبی‌ها و صفای باطنی آن‌ها بسته شود.

.

متأسفانه این امر در رفتار بین خانواده‌ها به خصوص همسران شایع شده است و شیطان از راه‌های مختلف سعی دارد بدی‌های شخص مقابل را پررنگ‌تر از خوبی‌های او نشان دهد در حالی که همواره باید خوبی‌های همسر برایمان جلب توجه کند. این رفتار در لسان اهل‌بیت (ع) به «زنبور» مثال زده شده است و فرموده‌اند: «شیعیان ما مثل زنبور هستند»؛ یعنی مانند زنبور بر زیبایی‌ ها و خوبی‌ ها می‌نشینند نه مانند مگس که بیشتر میل به کثیفی و ناجوری دارند و مدام سعی دارند بدی‌ها در نظرشان بزرگ جلوه کند.

 

تأییدکننده قرآنی‌ این روایت اهل‌بیت (ع) این آیه است که خداوند فرمود: «ثُمَّ کُلی‏ مِنْ کُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُکی‏ سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلاً یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فیهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیَهً لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛ (به زنبور وحی کرد) سپس از همه میوه‌‏ها بخور، و راه‌هاى پروردگارت را فرمانبردارانه، بپوى. [آن گاه‏] از درون [شکم‏] آن، شهدى که به رنگ‌هاى گوناگون است بیرون مى‌‏آید. در آن، براى مردم درمانى است. راستى در این [زندگى زنبوران‏] براى مردمى که تفکر مى‌‏کنند نشانه [قدرت الهى‏] است. (نحل، ۶۹)»

 

عشق و محبتتان را ابراز کنید. والدین متوجه نیستند که قادرند اوضاع را تغییر دهند. شما باید از کودکی به فرزندانتان عشق و محبت را یاد بدهید. اگر فرزند شما در رابطه خود با فردی دیگر عشق  محبت از خود نشان دهد باعث می شود فرد مقابل نیز همین احساس را در رابطه با او به کار گیرد.

 

سرمشق او باشید. اگر شما به دیگران ابراز محبت کنید، خواهید توانست آن را به فرزندانتان هم آموزش دهید. شما الگوی فرزندانتان هستید. آن ها همان کارهایی را می کنند که شما می کنید. فرزندانتان همیشه ناظر هستند که شما با بزرگسال ها و بچه های دیگر چطور رفتار می کنید. اگر به غرور و خودخواهی با آن ها رفتار کنید، فرزندانتان تصور خواهند کرد که آن ها هم باید چنین رفتاری داشته باشند.

.

با محبت کردن به دیگران حتی در مواقعی که از دستشان ناراحت هستید، به فرزندانتان عشق و محبت را یاد بدهید. وقتی سر آن ها داد نمی زنید باعث می شود فرزندتان یاد بگیرد که چطور باید رفتار کند. اگر به فرزندتان محبت کنید به این معنا نیست که قادر به تنبیه آن ها نیستید. باید به درستی از انظباط و جدیت استفاده کنید و برای فرزندتان توضیح دهید که چرا با دیسیپلین از آن ها می خواهید که کار درست را انجام دهند.

.

با همه آدم ها با احترام و وقار رفتار کنید و آنرا به فرزندانتان هم یاد بدهید، حتی اگر کسی با شما این طور رفتار نمی کند. می توانید با یکی از همسایه های قدیمی شروع کنید. فرزندانتان را همراه خودتان ببرید. از فرزندتان بخواهید که به خانم همسایه در حمل خریدهایش کمک کند. به این ترتیب می توانید محبت کردن را به فرزندانتان یاد بدهید. اگر در کودکی عشق  محبت را به فرزندانتان یاد بدهید، این رفتار را تا آخر عمر دنبال خواهند کرد و با همسالان خود و بزرگترهایشان با مهربانی رفتار خواهند کرد. همچنین وقتی بزرگ شدند نسبت به خود شما هم با محبت رفتار خواهند کرد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما