
اولینها همیشه علاوه بر هیجان با نگرانی و شاید ترس هم همراه باشند. این در مورد اولین روز ورود به مدرسه هم صادق است، بنابراین همراهی کردن کودک در روزهای اول بسیار اهمیت دارد. حتی اگر از سرویس مدرسه استفاده میکند، روزهای اول بهتر است خودتان فرزندتان را در رفتن و برگشتن از مدرسه همراهی […]
اولینها همیشه علاوه بر هیجان با نگرانی و شاید ترس هم همراه باشند. این در مورد اولین روز ورود به مدرسه هم صادق است، بنابراین همراهی کردن کودک در روزهای اول بسیار اهمیت دارد. حتی اگر از سرویس مدرسه استفاده میکند، روزهای اول بهتر است خودتان فرزندتان را در رفتن و برگشتن از مدرسه همراهی کنید. برای این کار شاید مجبور باشید ساعت کاریتان را طوری تنظیم کنید که خودتان یا همسرتان حتما در خانه باشید. اما بعد از این که کودک عادت کرد، میتوان از دیگر اعضای خانواده مانند پدربزرگ و مادربزرگ هم کمک گرفت.
به او بگویید محیط مدرسه برای همه دوستانش مانند او خجالتآور و پراسترس است. اگر چند تا از بچهها از قبل هم را می شناسند، دلیلی ندارد احساس غربت کند. خودش به همکلاسیها سلام کند، اسمشان را بپرسد، در مورد علایق مشترک و… بپرسد و بگوید. به او یاد بدهید که اگر یکی از همکلاسیها او را انکار کرد، ناراحت نشود.
محیط کلاس برای گوش سپردن به معلم و تعاملات هنگام یادگیری است. دوستیها برای زنگ تفریح است که آن موقع هم اگر شاگرد خوب، زرنگ و پرتوانی باشد، همه دوست دارند بیایند با او دوست شوند. از مدرسه، مدیر، ناظم، معلم، همشاگردیها، درسها، گچ، تخته، خاطرات خودتان، زنگ تفریح و… مفصل تعریف کنید. از آینده آنهایی که درس خواندهاند و موفق شدهاند با آب و تاب تعریف کرده و اشتیاق رفتن به مدرسه را درکوچولویتان شعلهور کنید.
وقتی به مدرسه رسیدید مراسم خداحافظی را کوتاه و شیرین تمام کنید. ممکن است معلم به شما اجازه دهد کمی با فرزندتان بمانید اما از فعالیتهای ادامهدار مثل کشیدن نقاشی جلوگیری کنید چون در این حالت ممکن است فرزندتان برای اینکه شما از کنارش نروید، مدام بگوید نقاشی هنوز تمام نشده است.
او را در آغوش بگیرید و به او بگویید بعد از مدرسه منتظرش خواهید بود. چون چنین قولی دادهاید حواستان باشد که سر ساعت آنجا باشید. بعضی از والدین با خواندن شعر و قصه از فرزندشان جدا میشوند. به هر حال هر پدر و مادری بهتر میداند کودکش چگونه آرام میگیرد.
برخی بچهها شرایط سختتری برای رفتن به مدرسه دارند و ممکن است هفتهها برای رفتن به مدرسه گریه کنند و از شما خواهش کنند آن ها را به مدرسه نبرید. بچههایی هم هستند که با خوشحالی مدرسه را شروع میکنند اما بعد از ۳ هفته وقتی میخواهید از آن ها جدا شوید شروع به گریه میکنند.
بیشتر بچهها اوقات خوبی را در مدرسه تجربه میکنند اما از تنها ماندن در مدرسه ناراحت میشوند. به نظر سنگدلی میآید که فرزند گریان تان را ترک کنید اما باید بدانید هر بچه گریانی بعد از چند دقیقه آرام میشود. صبوری و دلسوزی ممکن است کار دستتان دهد. با کودک صحبت کنید و آنچه موجب ترس او شده را باهم کشف کنید. شاید در همین کشف و شهودها تازه بفهمید تنها نگرانی کودک این است که نمیتواند کاپشنش را تنش کند.
خب این را میتوانید با هم تمرین کنید و به او بگویید اگر به مشکلی برخورد معلم آنجاست و میتواند کمکش کند. در برابر گریههای کودک مقاومت نشان دهید مثلا دوباره برنگردید و او را بغل کنید. حتی اگر برای شما هم سخت است که گریههای فرزندتان را ببینید هیچ وقت بدون خداحافظی او را ترک نکنید. ممکن است از این که او را با این حال ترک میکنید احساس گناه کنید اما این وظیفه معلم است که این مسئله را حل کند هر چند میتوانید به معلم کمک کنید و اطلاعاتی درباره آنچه میتواند کودکتان را آرام کند به او بدهید تا او توجه کودک را به خود جلب کند. به یاد داشته باشید این گریهها همیشگی نیستند و کودک شما کم کم به معلم و روزهای مدرسه عادت خواهد کرد.
برخی والدین خود را مسئول کامل انجام تکالیف میدانند؛ به صورتی که در زمان انجام تکالیف بالای سر دانشآموز حضور دارند، زمان شروع انجام تکالیف را تعیین و راهنماییهای زائدی ارائه میکنند. هر چند لازم است والدین به ویژه در سالهای اول دبستان و آمادگی با نظارت خود برنامهریزی و مسئولیتپذیری را به کودک آموزش دهند، اما برخی والدین به اشتباه این مسئولیت را خود برعهده میگیرند، بنابراین نمیتوانند احساس مسئولیت در قبال انجام تکالیف را به فرزند خود یاد دهند.
به طوری که اگر یک روز مادر حضور نداشته باشد کودک اصلا به یاد هم نخواهد آورد که باید تکالیفش را انجام دهد. بهتر است از همین حالا جایی را برای انجام تکالیف اختصاص دهید. فرقی نمیکند روی میز آشپزخانه باشد یا در اتاقش اما تا آنجا که امکان دارد خودتان را هنگام انجام تکالیف در دسترس قرار دهید به خصوص در مورد بچههای کوچکتر. ممکن است در حال آشپزی یا خواندن روزنامه باشید اما در عین حال باید حواستان به روند انجام تکالیف باشد.
وقتی با فرزندتان به خانه برمیگردید از این که در مدرسه چه کارهایی کرده، سؤال کنید و از او بخواهید روزش را برایتان تعریف کند. بهتر است با معلم فرزندتان صحبت کنید تا بفهمید کودکتان بیشتر از چه چیزی در کلاس خوشش میآید که بتوانید آن را در خانه اجرا کنید یا به او بگویید «انگار تو از نقاشی روی میز خوشت میاد؛ فردا هم میتونی این کار رو بکنی.»