کاهش جمعیت در اثر طلاق

در گذشته کمتر دربـاره طـلاق و عوارض سوء آن و علل پیدایش‌ و افـزایش‌ طـلاق و راه های جلوگیری از وقوع آن فکر می کردند. در عین‌ حال‌، کمتر طلاق صورت می گرفت و کمتر خانواده‌ ها‌ از‌ هم می پاشیدند. مسلما تفاوت دیروز و امروز‌ در‌ ایـن اسـت که امروز علل طـلاق فـزونی یافته […]

در گذشته کمتر دربـاره طـلاق و عوارض سوء آن و علل پیدایش‌ و افـزایش‌ طـلاق و راه های جلوگیری از وقوع آن فکر می کردند. در عین‌ حال‌، کمتر طلاق صورت می گرفت و کمتر خانواده‌ ها‌ از‌ هم می پاشیدند. مسلما تفاوت دیروز و امروز‌ در‌ ایـن اسـت که امروز علل طـلاق فـزونی یافته است.

 

زندگی اجتماعی شکلی پیدا‌ کرده‌ است که موجبات جدایی، تفرقه‌ و از هم‌ گسستن پیوندهای‌ خانوادگی‌ بیشتر‌ شده. در هر کجا که آداب‌ و رسوم‌ جدید غربی بیشتر نفوذ کرده، آمار طـلاق هـم افزایش یافته است. مثلاً‌، اگر‌ ایران را در نظر بگیریم، طلاق‌ در شهرها بیش از‌ روستاهاست‌ و در تهران که رواج آداب‌ و عادات‌ غربی بیش از شهرهای دیگر است، بیش از یک چهارم طلاق های ثبت‌ شده‌ سراسر کـشور مـربوط به تـهران‌ است‌؛ یعنی‌ ۲۷ درصد طلاق‌ های‌ ثبت شده را تهران‌ تشکیل‌ می دهد، با اینکه نسبت جمعیت تهران بـه جمعیت سراسر کشور ۱۰ درصد است‌.

 

به‌ طور کلی، درصد طلاق در شـهر‌ تـهران‌ بـیش از‌ درصد‌ ازدواج‌ است. تعداد ازدواج تهران‌ ۱۵ درصد کل ازدواج کشور است. طلاق عوارض تلخ و ناگواری را به دنبال دارد؛ عوارضی‌ هـمچون‌: ‌سـست شدن ارزش های مذهبی و فرهنگی‌، مشکلات‌ اجتماعی‌ و اقتصادی‌، فشارهای‌ عصبی و روانی، کاهش‌ علایق‌ و روابط انسانی و انحرافات و اعتیاد به مواد مخدر.

 

بچه هایی که خود فرزند‌ طلاق‌ هستند‌، چون از نـظر شاخص های سلامت روان‌ نمره‌ خوبی‌ به‌ دست‌ نیاورده‌ اند. بیشتر از بقیه بـچه ها مستعد طلاق هـستند و چـون ترس از طلاق دارند، ممکن است دیرتر ازدواج کنند یا اصلاً ازدواج نکنند. این مسئله باعث می‌ شود که زندگی ها از هم پاشیده شود و فرزندی به وجود نیاید.

 

زمانی که در بین زن و شوهر محبت نباشد و غرور، تکبر و زبان نیش‌آلود باشد، آن زندگی دوام چندانی نخواهد داشت و با بیان این که زندگی خوب، تنها با دعا کردن فراهم نمی‌شود، برای فراهم کردن زندگی خوب، باید در فراهم کردن همسر خوب و تربیت فرزند خوب تلاش کنیم. اگر خانواده‌ها را رها کنیم بیماری‌های روحی به سراغ خانواده‌ها می‌آید، بنابراین توجه به فرهنگ و دین می‌تواند سبب نجات خانواده‌ها از آسیب‌های اجتماعی شود. یکی از دلایل این امر، کم‌کاری خودمان در زمینه فرهنگ‌سازی و دلیل دیگر تلاش دشمنان در جهت فاصله گرفتن ما از سبک زندگی اسلامی است.

.

در جامعه کنونی ارتباط های ما رو به ضعف است در صورتی که در متون دینی ما بر محبت و برقراری ارتباطات خویشاوندی بسیار تأکید شده است. در یک جامعه شهری که تراکم جمعیت در آپارتمان ها وجود دارد مسلم است که افراد خواهان افزایش جمعیت نخواهند بود اما برای تقویت ارتباط خویشاوندی و تشویق برای فرزند آوری زوجین، می توان مسکن های نسلی و مجتمع های خانوادگی ایجاد کرد که هریک از زوجین با اقوام خود، در کنار هم زندگی کنند.

.

بحث هایی نظیر نازایی و عقیم ماندن برخی از زوجین، مسئله ای است که در بسیاری از اوقات علت اختلاف زوجین شده و در نهایت به طلاق می انجامد که می توان با اقدامات درمانی مناسب و تحت پوشش قراردادن این بیماران توسط بیمه ها، در افزایش جمعیت تأثیر گذار بود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما