با جنین خود حرف بزنید!

نوزاد از بودن در کنار مادر، شنیدن صدای او و شنیدن ضربان قلبش احساس آرامش می‌کند، یکی از دلایلی که موجب شده محققان به تغذیه نوزاد با شیر مادر تأکید کنند این است که رابطه احساسی عمیق‌تری بین آنها به‌وجود می‌آید و این امر موجب افزایش احساس امنیت و اعتماد به نفس در کودک می‌شود. […]

نوزاد از بودن در کنار مادر، شنیدن صدای او و شنیدن ضربان قلبش احساس آرامش می‌کند، یکی از دلایلی که موجب شده محققان به تغذیه نوزاد با شیر مادر تأکید کنند این است که رابطه احساسی عمیق‌تری بین آنها به‌وجود می‌آید و این امر موجب افزایش احساس امنیت و اعتماد به نفس در کودک می‌شود.

 

جنین نیز موسیقی را می‌فهمد و با آن ارتباط برقرار می‌کند و با صدای مادر خود بیشتر از پدر ارتباط برقرار می‌کند، زیرا در تمام دورانی که در رحم مادر است، صدای مادر را بیشتر می‌شنود و این صدا در ذهن او مانند موسیقی عمل می‌کند. مادر باید در این دوران فضای خانه را برای جنین خود طوری طراحی کند که جنین احساس امنیت داشته باشد. برخلاف باور عموم مردم، تغذیه نوزاد با شیر مادر تنها راه برای تقویت پیوند عمیق بین مادر و نوزاد او نیست. در واقع، زنان باردار می توانند قبل از تولد فرزند خود هم ارتباط خوبی با جنین داخل رحمشان برقرار کنند.

 

صحبت کردن با نوزاد متولد نشده خود و لمس کردن او ممکن است برای اکثر مادران باردار کمی عجیب به نظر برسد، اما اثرات انجام این کار بر روی نوزاد و مادر باردار او بسیار شگفت انگیز خواهد بود. نتایج تحقیقات اخیر محققان ثابت کرده است هنگامی که جنین از هفته بیست و سوم دوران بارداری عبور کند، می تواند صداهای داخل و خارج از رحم مادر باردار خود را بشنود.

 

پس، صحبت کردن مادر باردار هم با فرزند داخل رحم خود در طول این مرحله از دوران بارداری می تواند کمک زیادی به آشنایی نوزاد با صدای مادر خود نموده و با اطمینان، دلبستگی طبیعی شدیدی را بین مادر باردار و فرزند او به وجود آورد. به مادران باردار توصیه می شود که از این امکان ویژه نهایت استفاده را کنند و آموزش مهارت های زبانی و ارتباطی را از همان ابتدا و در دوران جنینی برای فرزندشان آغاز کنند.

 

۱- به مادران باردار توصیه می شود که هر روز با جنین خود صحبت کنند. صحبت کردن با جنین، رشد مغزی و دایره لغات شنیداری اش را افزایش می دهد.

 

۲- زمزمه کردن شعر در دوران بارداری به مادران باردار توصیه می شود. اگر این کار با ریتم و تون های مختلفی انجام گیرد، برای ارتقای یادگیری مهارت های زبانی کودک در آینده مفید خواهد بود.

 

۳- خواندن داستان ها و متن های تکراری برای جنین توصیه می شود. بلند خواندن متن های تکراری مختلف توسط مادر برای جنین، دایره لغاتی را که جنین در دوران جنینی خود شنیده است را افزایش می دهد و درک موثر او را در مراحل بعدی زندگی بالا می برد.

 

۴- علاوه بر این که به مادران توصیه می شود که با جنین خود صحبت کنند، به پدران نیز توصیه می شود که با جنین ارتباط کلامی برقرار کنند، زیرا در دوران جنینی حافظه جنین به شدت در حال توسعه می باشد. اگر نوزاد تازه متولد شده صداهای آشنایی را که در دوران جنینی با آن ها مانوس بوده است، را بشنود آرامش پیدا می کند و استرس های او کاهش پیدا می کند و زمینه لازم برای یادگیری سریع او ایجاد می شود. به مادران باردار توصیه می شود که هنگام برخاستن از خواب، به جنین خود سلام کنند و صبح به خیر بگویند.

 

۵- یکی از دیگر از راه های موثر برای برقراری ارتباط با جنین در حال رشد، ماساژ دادن شکم مادر می باشد. اگر آموزش مهارت های زبانی و کلامی به جنین با ماساژ دادن همراه باشد، تاثیر مطلوب تری بر روند یادگیری جنین خواهد گذاشت. در برخی مطالعات مشخص شده است که جنین قادر به پاسخ گویی به این گونه ارتباطات می باشد و پاسخ های معناداری به آن ها می دهد که با دستگاه های امروزی بخشی از این پاسخ ها، قابل ثبت و اندازه گیری می باشد.

 

۶- به مادران باردار توصیه می شود که هنگام برخاستن از خواب، به جنین خود سلام کنند و صبح به خیر بگویند. در طول روز رخدادهای روزانه را به او گزارش دهند و با او مانند یک  انسان زنده تعامل برقرار کنند. هنگام خوابیدن نیز به او شب به خیر گویند.

 

۷- امروزه انجام سونوگرافی برای بررسی وضعیت سلامت جنین لازم و ضروری است. مادران باردار می توانند تصاویر و فیلم های سونوگرافی خود را هر چند وقت یک بار مشاهده کنند و مکالمات خیالی با جنین خود داشته باشند. این فعالیت ها، دلبستگی مادر و جنین را به هم افزایش می دهد.

 

۸- اگر مادری هستید که خیلی زود دچار استرس و عصبانیت می شوید، روش های کنترل عصبانیت و استرس را یاد بگیرید و تا محیطی آرام را برای پرورش جنین خود فراهم کنید، زیرا استرس و عصبانیت، ارتباط موثر و مفید مادر را با جنین تحت تاثیر قرار می دهد.

 

۹- به مادران باردار توصیه می شود که در صورت اجازه پزشک متخصص خود، ورزش های دوران بارداری را انجام دهند تا نه تنها استرس آن ها کاهش یابد، بلکه گردش خون بدن بهتر گردد و شرایط مناسب برای رشد جنین فراهم شود.

 

 

۱۰- به مادران باردار توصیه می شود که جنین خود را به شکل فعال و زنده در خانواده حس کنند. همچنین اگر خواهر یا برادری برای جنین در خانواده وجود دارد، او را نیز ترغیب کند تا با او صحبت کند و ارتباط موثر داشته باشد و احساسات خود را با او به اشتراک بگذراد.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما