دسامبر 31
بازدید : 1732
عکس : معصومه جعفری
نظرات : بدون دیدگاه
ویژگی اسراف کننده

امام صادق (ع): «انسان مؤمن اسراف و زیاده روی نمی کند بلکه میانه روی را پیشه خود می سازد.»

اسراف یکی از نمونه های آشکار حرکت های جاهلانه است. عقل و وحی بر کاربرد امکانات در زمینه های مورد نیاز تاکید دارد و دور ریختن، هدر دادن و از بین بردن موارد لازم قابل استفاده را محکوم و ناپسند می داند، وجدان انسان از اسراف نفرت دارد و این تنبلی ها و ناآگاهی ها، غفلت ها و رفاه زدگی هاست که زمینه را برای اسراف هموار می سازد. اسراف همیشه و همه جا بر پیکر اخلاق و اقتصاد و سلامتی فرد و جامعه ضربه وارد می کند.

 

اسراف به معنی تجاوز از حد و زیاده‌روی کردن و صرفه‌ جویی به‌معنای استفاده صحیح و آگاهانه است. بنابراین هر انسانی اگر بتواند درصدی از تجملات زندگی کم کند و میانه‌روی را در همه حال مدنظر قرار دهد توانسته یک قدم به داشتن یک زندگی حسابگرانه و موفق نزدیک شود.

 

ایجاد هماهنگی مالی در زندگی مشترک اهمیت فراوانی دارد و اگر یکی از این زوجین بخواهد خارج از چارچوب و حد تعیین شده عمل کند ممکن است مدام درباره مسائل مالی بین زن و شوهر جنگ و دعوا راه بیفتد و آرامش کانون گرم خانواده به هم بخورد. اعتدال و میانه‌روی در زندگی رمز موفقیت است.

 

نگه داشتن پول اگر با هدف‌گذاری مشخصی نباشد خود می‌تواند سبب ایجاد وسوسه خرید و ولخرجی شود. با مشور کردن تعیین کنید که میزان پس‌اندازتان را به چیزی قرار است اختصاص دهید. مثلا این پول را برای خرید کامپیوتر، دوچرخه و… درنظر بگیرید.

 

بعضی افراد عادت دارند هنگامی که دلشان گرفته یا اتفاق ناخوشایندی برایشان افتاده برای این که حس بهتری پیدا کنند دست به خرید کردن می‌زنند و این کار احساس آرامش و لذت خاصی به آن ها می‌دهد. اگر شما یا دوستتان چنین عادتی دارد بعد از اتفاقات ناخوشایند و مشاجرات خانوادگی نگذارید تنهایی بیرون برود. با همراهی کردن او هم می‌توانید از ادامه پیدا کردن بحث و مجادله جلوگیری کنید و نگذارید کار به قهر و آشتی بکشد و هم می‌توانید از ولخرجی‌ و خریدهای بیهوده او جلوگیری کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما