دسامبر 30
بازدید : 1908
نظرات : بدون دیدگاه
تقویت زاویه دید کودک به جهان با شعر

اگر به مجموعۀ شعرهای شاعران کودک و نوجوان نگاه کنید شاهد خواهید بود که موضوعات مورد علاقۀ کودکان و نوجوانان از قبیل حیوانات، اسباب‌بازی ها،‌ فصل ها و… با زاویه دیدهای مختلف طرح شده است. این شعرها نمونه‌های خوبی هستند برای تمرین دیدن و متفاوت دیدن. تقسیم بندی شعر کودک بر اساس محتوا به این […]

اگر به مجموعۀ شعرهای شاعران کودک و نوجوان نگاه کنید شاهد خواهید بود که موضوعات مورد علاقۀ کودکان و نوجوانان از قبیل حیوانات، اسباب‌بازی ها،‌ فصل ها و… با زاویه دیدهای مختلف طرح شده است. این شعرها نمونه‌های خوبی هستند برای تمرین دیدن و متفاوت دیدن. تقسیم بندی شعر کودک بر اساس محتوا به این سبک است:

 

۱- شعر آموزش علمی
۲- شعر آموزش تربیتی
۳- شعر های دینی – مذهبی
۴- لالایی ها
۵- اشعار سرگرمی و طنز
۶- شعرهای داستانی
۷- شعرهای احساسی و عاطفی
۸- شعرهای های ملی – میهنی
۹- شعرهایی در مورد طبیعت
۱۰- چیستان ها

 

خواندن اشعار کودکانه با کودکتان می تواند یک تجربه فوق العاده باشد. با خواندن یک شعر می توانید در چند لحظه کوتاه با دوچرخه از تپه ای به پایین سرازیر شوید، با یک حشره گفتگو کنید، با یک غول بخندید یا خنکی برف را روی صورت خود احساس کنید. برای شما، بلندخوانی شعر می تواند تغییر خوبی باشد و برای کودک شما، تجربه شگفت انگیزی از چگونگی ایجاد تصویرهای ذهنی قوی با استفاده از واژه هاست. هنگام شعر خوانی برای کودکتان، او را تشویق کنید تا:

 

  • به صدا گوش دهد

وقتی که شما برای کودک خود داستان می خوانید، تمرکز او بر روی واژه های داستان است. اما هنگامی که شعری برای او می خوانید، نه تنها واژه ها را می شنود، بلکه موسیقی که واژگان می سازند را نیز دنبال می کند.

 

  • در ذهن خود تصویر سازی کند

شعرها اغلب با استفاده از زبان تمثیلی مانند تشبیه، استعاره، به کار بردن واژه هایی با صدای یکسان و صدا واژه ها، تصاویر ذهنی قوی ایجاد می کنند. از این رو شعرهای کودکان برای آشنایی آن ها با تصویرسازی ذهنی بسیار مطلوب است. هنگامی که شعری برای او می خوانید از او بخواهید که در ذهن خود بر پایه آنچه که حس می کنند تصویرهایی سرشار از رنگ و بو و صدا بسازند. تصویرسازی ذهنی هنگام خواندن یک متن به کودکان کمک می کند تا درک بهتری از متن داشته باشند. زیرا آن ها را بیشتر درگیر متن می کند و می توانند بهتر تفسیر و نتیجه گیری کنند. همچنین مطلبی که می خوانند بیشتر در ذهنشان باقی می ماند.

 

  • از تخیلات خود کمک بگیرد

شعر به جای شرح همه چیز به شکل آشکار اغلب با باقی گذاردن چند جای خالی، کودک را به استفاده از تخیل و تفسیر خود برای پر کردن آن ها وسوسه می کنند. به آن ها اطمینان دهید که شیوه درست یا نادرستی برای درک معنا شعر وجود ندارد و آن ها را تشویق کنید که برای یافتن معنا بیاندیشند.

 

  • از بر کردن شعر سرگرم کننده است

به خاطر سپردن شعر، در کنار لذت، سودهای بسیاری نیز برای کودکان دارد. همان طور که فعالیت جسمی، ماهیچه ها را تقویت می کند، از بر کردن شعر می تواند ورزشی برای تقویت ذهن باشد. هنگامی که کودکتان به حفظ کردن شعرهای کودکانه عادت کند، به خاطر سپردن مطالب درسی برایش آسان تر خواهد بود.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما