هفت ویژگی مادران خلاق

والدین نیازمند به آموزش مبانی و مهارت های تربیت هستند. به رفتارهای کودک‌تان با دقت توجه کنید. بسیاری از والدین توجه کمی به آنچه که در خانه اتفاق می‌افتد دارند و به همین دلیل ممکن است مشکلات را بیشتر و مهم‌تر و بالعکس کمتر و کم اهمیت‌تر از آنچه که هست ارزیابی کنند. به طور […]

والدین نیازمند به آموزش مبانی و مهارت های تربیت هستند. به رفتارهای کودک‌تان با دقت توجه کنید. بسیاری از والدین توجه کمی به آنچه که در خانه اتفاق می‌افتد دارند و به همین دلیل ممکن است مشکلات را بیشتر و مهم‌تر و بالعکس کمتر و کم اهمیت‌تر از آنچه که هست ارزیابی کنند. به طور مثال کودکان گاه‌ گاهی شکایت می کنند، بخصوص در زمان خستگی، مریضی و یا تغییرات محیط.

 

اگر والدین خود خسته و ناراحت باشند ممکن است این مشکل را بسیار بزرگ جلوه دهند. گاهی بالعکس، طفلی که مرتباً با همسالانش جنگ و جنجال می‌کند، والدین در قبال او بی‌توجهی کرده و آن را طبیعی می‌دانند و هیچ اقدامی نمی‌کنند. با توجه نمودن به رفتارها و یادداشت کردن آن‌ها و اینکه چند بار در روز اتفاق می‌افتد بهتر می‌توانید بفهمید که آیا کودک‌تان مشکل دارد و آیا نحوه برخورد شما برای حل مشکل مفید است یا نیست…

 

۱- بچه بستنی می‌خورد.

مادر خلاق: به او دستمال می‌دهد تا دهانش را پاک کند.

مادر غیرخلاق: دور دهانش را پاک می‌کند.

 

۲- بچه نق می‌زند.

مادر خلاق: به کودکش نگاه می کند و از او می خواهد تا علت بدخلقیش را بدون گریه بگوید.

مادر غیر خلاق: دعوایش می‌کند. پدر به مادر می‌توپد که بچه را دعوا نکن. بچه لگدی حواله پدر می‌کند. مادر می‌خندد. پدر بچه را دعوا می‌کند. و بعد برای آرام کردنش باز هم به او وعده و رشوه می‌دهند.

 

۳- بچه زمین خورده‌ است.

مادر خلاق: با لبخند به کودکش نگاه می کند و با زبان بدن به او می فهماند؛ طوری نیست بلند شو و ادامه بده و او با خوشحالی بلند می‌شود و به بازی ادامه می‌دهد.

مادر غیر خلاق: دو دستی توی سرش خودش می‌زند و جیغ میزند و بچه را بلند می‌کند و مثل کیسه سیب‌زمینی می‌تکاند.
بچه می‌ترسد و جیغ می‌کشد. بعد مادر بچه را پیش خود می نشاند و به او می گوید از جات تکان نخور وروجک. گوشی مادر زنگ می زند، مادر گوشی را جواب می دهد. و بچه از فرصت استفاده کرده و با این فکر پیروزمندانه که از دست مادر فرار کردم دوباره می رود تا بازی کند.

 

۴- در مطب دکتر حوصله بچه سر رفته‌ است.

مادر خلاق: از کیفش کاغذ و مداد‌رنگی بیرون می‌آورد و بچه مشغول می‌شود.

مادر غیرخلاق: مثل گرامافونی که سوزنش گیر کرده‌ باشد لاینقطع می‌گوید، «نرو، نکن، نگو، دست نزن، بیا، حرف نزن، آروم باش، بشین، ول کن، به پدرت میگم…». اعصاب همه رو خرد کردی.  الان آقای دکتر میاد آمپولت میزنه!!!

 

۵- بچه سرفه می‌کند.

مادر خلاق: یک دستمال درمی‌آورد و به بچه می‌دهد

مادر غیر خلاق: به او می‌گوید. «نکن». بعد هم بچه را دعوا می‌کند. بچه حالا علاوه بر سرفه، نق هم می‌زند.

 

۶- بچه غر می‌زند و نمی‌خواهد از مغازه بیرون برود.

مادر خلاق: به او می‌گوید که راه خروج را بلد نیست و از بچه می‌خواهد خروجی را نشانش بدهد. بچه یورتمه کنان بطرف در می‌رود و خوشحال است. احساس می‌کند کار مهمی انجام می‌دهد.

مادر غیرخلاق: او را به زور و کشان کشان بیرون می‌برند. بچه نق می‌زند. بچه غر می‌زند و نمی‌خواهد از مغازه بیرون برود.
قربان صدقه‌اش می‌روند و وعده شکلات و بستنی می‌دهند. بچه رشوه را قبول می‌کند. همچنان غر می‌زند و از مغازه خارج می‌شود. و مشغول چانه‌زدن بر سر تعداد بستنی است.

 

۷- بچه در مدرسه دعوا کرده‌است. داستان را برای مادر تعریف می‌کند.

مادر خلاق: گوش می‌دهد، اما عکس‌العملی نشان نمی‌دهد.

مادر غیرخلاق: درحالی که سعی دارد باقیمانده غذا را از لای دندانش بیرون بکشد، گوش می‌دهد. به بچه می‌گوید: «اون فقیره. واسه همین بی‌تربیته. تو باهاش بازی نکن!»

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما