کودک و شنیدن صحبت های جنسی

از نظر تربیت جنسی خانواده محور، کنجکاوی و پرسشگری کودکان و نوجوانان در مورد مسائل جنسی یک رفتار طبیعی است که محدود به سن خاصی نیست و بسته به مشغولیت های ذهنی یا تعاملات اجتماعی یا طبیعی به مرور رخ می دهد. لذا هر وقت کودک یا نوجوان با مسئله ای و کنجکاوی مواجه شد […]

از نظر تربیت جنسی خانواده محور، کنجکاوی و پرسشگری کودکان و نوجوانان در مورد مسائل جنسی یک رفتار طبیعی است که محدود به سن خاصی نیست و بسته به مشغولیت های ذهنی یا تعاملات اجتماعی یا طبیعی به مرور رخ می دهد. لذا هر وقت کودک یا نوجوان با مسئله ای و کنجکاوی مواجه شد همان وقت هنگام تبادل نظر و پاسخگویی هم هست این یعنی هر وقت تقاضا ایجاد شود عرضه و پاسخ ضروری است.

 

والدین باید برای کودکان در سنین مختلف، امنیت پرسشگری ایجاد کنند و اطلاعات و مهارت های خود را برای همراهی و پاسخگویی افزایش دهند. به طور مثال دیده می شود که پسری در مدرسه و بین دوستان و همکلاسی های خود یکسری کلمات و توصیفاتی را می شنود درباره آلت مردانه و زنانه و یا نام آن ها به صورت رمز یا فحش بین خودشان می برند. حال آن پسر معنی آن کلمات را نمی داند و می آید از والدین خود سؤال می کند.

 

در چنین مورادی ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید. زیرا در آرامش است که فکرتان خوب کار می کند و می توانید اوضاع را مدیریت کنید. از این که فرزندتان به شما اعتماد کرده و شما را به عنوان مخاطب کنجکاوی ها و سوالاتش قرار داده است خوشحال باشید زیرا این یعنی شما برایش یک محیط امن فراهم کرده اید که می تواند سوال و کنجکاوی اش را با شما در میان بگذارد. از فرزند خود نیز بابت این اعتماد تشکر کنید و به او بگویید بهترین و امن ترین مکان برای کنجکاوی ها و سوالاتش کانون خانواده است.

 

از فرزندتان در مورد این که چه چیزهایی شنیده است سوال کنید و اجازه بدهید به طور کامل اطلاعاتش را در اختیار شما بگذارد. مراقب باشید در حین گفتگوی فرزندتان حالت خاصی به چهره تان نگیرید و به صحبت هایش کاملا گوش دهید. وقتی به طور کامل صحبت هایش را گوش کردید بر اساس اطلاعات فرزندتان و با توجه به سن اش برایش توضیحاتی را بدهید.  توجه داشته باشید به هیچ وجه اطلاعات نادرست به فرزندتان ندهید. زیرا این کار باعث بی اعتماد شدنش به شما و کانون خانواده می شود.

 

به فرزندتان بگویید در خانواده های مختلف، اندام های تناسلی بدن انسان اسم های گوناگونی دارد. و در هر فرهنگ و تربیتی با دیگری متفاوت است. مثلا اندام تناسلی، اندام های زیر شورت، اندام خصوصی و… و گاهی بعضی افراد از اسامی دیگری استفاده می کنند که اسامی خوبی نیستند. ولی ما در خانواده خودمان از این الفاظ استفاده نمی کنیم و البته خیلی از افراد با ادب و فهمیده هم از این اسامی و کلمه ها استفاده نمی کنند.

 

اگر دقت کرده باشی دوستانت هم یواشکی و با رمز از این اسامی استفاده می کنند. اگر این اسامی خوب و موجه بودند بقیه هم به صورت آشکارا از آن استفاده می کردند، پس این پنهان کاری نشان می دهد این واژه ها، واژه های مناسبی نیستند. به فرزندتان بگویید دوستانت هم اگر از پدر و مادرشان بپرسند حتما آن ها هم متوجه می شوند این کلمات، مناسب نیستند.

 

به فرزندتان بگویید اگر دوستانت مجددا از این اسامی استفاده کردند بهتر است به آن ها توضیح بدهی که این کلمات، اسامی قشنگی نیستند. و اگر تکرار کردند یا حرف جدیدی پیش بکشد یا از آن ها موقتا فاصله بگیرد و بگویید شما به این کار او افتخار می کنید چون نشان می دهد چقدر به خودش مسلط است و چقدر برای خودش احترام قائل است. به فرزندتان بگویید ممکن است باز هم چنین حرف ها و چنین کلماتی را بشنوی در این صورت باز هم میتوانی در مورد هرچه شنیدی خیلی راحت با ما صحبت کنی این صحبت ها خصوصی و خانوادگی است.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما