کمک گرفتن از عروسکها در تربیت کودکان

بازی بچه‌ها با عروسک، نشان‌دهنده طرز رفتار والدین با کودک است. در مواردی که والدین با کودک بدرفتاری می‌کنند یا او را دعوا می‌کنند یا کتک می‌زنند، کودک نیز دقیقا همان رفتارها را با عروسک خود خواهد داشت. حتی طرز حرف زدن کودک با عروسک، آینه صحبت کردن والدین با کودک است. اگر کودکی هنگام […]

بازی بچه‌ها با عروسک، نشان‌دهنده طرز رفتار والدین با کودک است. در مواردی که والدین با کودک بدرفتاری می‌کنند یا او را دعوا می‌کنند یا کتک می‌زنند، کودک نیز دقیقا همان رفتارها را با عروسک خود خواهد داشت. حتی طرز حرف زدن کودک با عروسک، آینه صحبت کردن والدین با کودک است. اگر کودکی هنگام بازی با عروسک، به ناحیه تناسلی عروسک، توجه بیش از حد نشان داد خانواده باید نگران شوند. امکان دارد که چنین کودکی مورد آزار جسمی یا جنسی قرار گرفته باشد و همان رفتار را در مورد عروسک خود می‌کند. در اینجا نیز باید به دنبال علت گشت و با کمک و راهنمایی روان‌پزشکان و روان‌شناسان، علت را یافت و کودک را درمان کرد.

 

در بسیاری موارد، مادر یا پدر می‌توانند هنگام بازی کودک با عروسک‌اش، همراه با عروسکی دیگر وارد بازی شوند و نفر سوم باشند و از زبان عروسک، به طور غیرمستقیم، آموزش‌های لازم را به او بدهند. کودکان هنگام بازی با عروسک خود را تخلیه روانی می‌کنند. مثلا اگر شاهد پرخاشگری پدر یا مادر خود با همسایه بوده‌اند، همان پرخاشگری را با عروسک خود خواهند کرد. حال پدر یا مادر باید وارد عمل شود و از زبان عروسک قصه‌ای را برای کودک تعریف کند که چرا بعضی اوقات بعضی افراد عصبانی می‌شوند و اگر چنین اتفاقی افتاد چه باید کرد. به این ترتیب به طور غیرمستقیم آموزش‌های تربیتی را به کودک می‌دهند.

 

عروسک، شنونده ماهری است که نه خسته می‌شود، نه خمیازه می‌کشد، نه کسل می‌شود، نه چشمان‌اش را می‌بندد و نه اشکالات او را تصحیح می‌کند. نمی‌گوید که گرفتار است و باید برود. همه این ها عروسک را برای کودک، تبدیل به دوستی پابرجا می‌کند که همیشه و در هر زمان در دسترس کودک است، تنهایی او را جبران می‌کند و می‌تواند درد‌دلش را با او در میان بگذارد. والدین با گوش دادن به صحبت‌های کودک با عروسک‌اش، می‌توانند به مسایل زیادی در مورد کودک خود پی ببرند و بهتر با دنیای کودک خود آشنا شوند.

 

کودک احساس می‌کند که عروسک مال او است. از او مراقبت می‌کند و ارتباط نزدیکی با آن دارد. تمام مدت مواظب او است. چنین احساسی باعث می‌شود که کودک اعتماد به نفس داشته باشد. علاوه بر این اوقات فراغت وی لذت‌بخش می‌شود. در کنار اینها، به علت بروز بیانات کودک هنگام گفت‌وگو با عروسک، تکامل کلامی و حرکتی او نیز بهبود می‌یابد و خلاقیت او هم رشد پیدا می‌کند. پس، عروسک فقط یک ابزار زینتی نیست. بلکه عاملی برای تبادل احساسات، عاطفه و اندیشه کودک است.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما