پسر، کاکل به سر خانه

از گذشته این وجود داشته که می گویند دخترها نسبت به پسرها زودتر زبان باز می کنند و حرف می زنند، و برای کسانی که پسر دارند تخم کفتر را پیشنهاد می دهند تا زودتر زبان باز کند. مامان ها معمولا بیشتر با دخترانشان صحبت می کنند. در نتیجه، به طورکلی پسرها دیرتر صحبت کردن […]

از گذشته این وجود داشته که می گویند دخترها نسبت به پسرها زودتر زبان باز می کنند و حرف می زنند، و برای کسانی که پسر دارند تخم کفتر را پیشنهاد می دهند تا زودتر زبان باز کند. مامان ها معمولا بیشتر با دخترانشان صحبت می کنند. در نتیجه، به طورکلی پسرها دیرتر صحبت کردن را یاد می گیرند و قدرت کلامی پایین تری از دخترها دارند.

 

به همین سبب، آن ها دوست دارند که احساسات را در دل خود نگه دارند. در مواقع ناراحتی، دختر بچه ها گریه می کنند و پسرها دعوا و کتک کاری را انتخاب می کنند. باید او را از سنین خیلی پایین تشویق کرد که در مورد هیجانات درونی صحبت کند، از سکوت و خاموشی بیرون بیاید و عکس العملش را با سخن گفتن نشان دهد. و یا اگر پسر شما گریه می‌‌کند و شما با عصبانیت به او می‌گویید تو مرد هستی گریه نکن، نه تنها به او کمکی نکرده‌اید، بلکه احساسات او را سرکوب کرده‌اید و به او یاد می‌دهید که احساساتش را مخفی نگه دارد.

 

مادران از دخترهای‌شان بیشتر در مورد احساس‌شان سوال می‌کنند و اگر هم زمانی دختر و پسر آن ها دچار آسیب شود، بیشتر به دختر خود رسیدگی می‌کنند و همین امر موجب می‌شود که پسرها در بیان احساسات خود شرم داشته و به مردانی تبدیل شوند که نتوانند احساسات خود را با دیگران در میان بگذارند. پسران به واسطه احترام و شخصیتی که پدرشان برای آن ها دارد، عموما اگر قرار باشد احساسات و هیجانات خود را در خانه به کسی بگویند قطعا مادر آن ها خواهد بود. حال اگر مادر نتواند شنونده خوبی برای شنیدن عواطف پسرش باشد، یک مرد سرکوب گر را در پیش رو خواهد دید.

 

پسرها از همان کودکی شیطنت بسیاری دارند. آن ها وسایل خانه را خراب می کنند، کارهای خطرناک می کنند، جوک های بی مزه می گویند و … این فرصت ها را از او نگیرید. اجازه دهید پسرتان بچگی کند. بگذارید دنیای اطراف خود را کشف کند و از آن لذت ببرد. گاهی اجازه بدهید وسایلی که ذهن او را به خود درگیر کرده بردارد و حتی خراب کند. پسرها از یک سنی علاقه مند به کارهای فنی می شوند و فکر می کنند می تواند با دو آچار و یک هویه همه وسایل برقی نیمه سوز در خانه را درست کنند، این فرصت را از آن ها دریغ نکنید. حتی گاهی تشکر کنید که مرد فنی خانه شما شده است.

 

پسر شما در برابر انتقادها بسیار حساس است؛ خصوصا در مورد مسائلی که به رفتارش مربوط می شود. کارهای نادرست و بد را به او خاطر نشان نمایید اما افراطی رفتار نکنید. به عنوان مثال از گفتن جملاتی مانند «خواهر تو هیچ وقت از این کارها نمی کند و یا خواهر تو که یک دختر است این کار را بهتر می تواند انجام دهد، تو مامان را کلافه و خجالت زده می کنی…» بپرهیزید.

 

دلیلی ندارد که از یک سنی به بعد زیپ شلوار و دکمه هایش را ببندید، در حالی که خودش می خواهد و می تواند این کار را انجام دهد. او را ترغیب کنید که خودش لباس هایش را بپوشد، دوش بگیرد و به کارهای شخصی اش برسد. بپذیرید که روزی ازشما دور خواهد شد. احساس نیازی که به شما دارد را بیش از حد تقویت نکنید. در موقعیت هایی او را قرار دهید تا علاوه بر اینکه امور شخصی خودش را انجام می دهد برخی از کارهای که متناسب سن او است را برای شما انجام دهد. در کارهای مردانه کوچک از او کمک بگیرید.

 

برای یک پسر، پدر اولین الگوی مردانگی محسوب می شود. در کودکی سعی می کند کارهایی را که پدرش انجام می دهد تکرار کنند و می خواهد با این تقلیدها نشان دهد که او هم مانند پدرش مرد شده است. ارتباط بین پدر و پسر در شکل گیری شخصیت او اثر مهمی دارد. مطالعات نشان می‌دهند که کشتی گرفتن و شوخی کردن‌های فیزیکی پدر با پسر، به آن ها کنترل و تنظیم احساسات را می‌آموزد. علاوه بر این بوسیدن و در آغوش گرفتن پسرها به طور باور نکردنی در تقویت قدرت و اعتماد به نفس آن ها موثر است.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما