ژانویه 14
بازدید : 934
عکس : سید عباس شریعتی - تسنیم
نظرات : بدون دیدگاه
آموزش و پرورش، پل است یا دیوار!؟

از دیگر نهادهای بشری وجود «آموزش و پرورش» است که این سازمان بایستی به مثابه پلی باشد که دانش آموزان از آن عبور کنند و به پیشرفت برسند. نه چون دیواری بلند در مقابل آن ها قد علم کند. این دیوار بلند در واقع قوانین نسبتاً خشک مدارس است. آموزش و پرورش از همان سال […]

از دیگر نهادهای بشری وجود «آموزش و پرورش» است که این سازمان بایستی به مثابه پلی باشد که دانش آموزان از آن عبور کنند و به پیشرفت برسند. نه چون دیواری بلند در مقابل آن ها قد علم کند. این دیوار بلند در واقع قوانین نسبتاً خشک مدارس است. آموزش و پرورش از همان سال اول دبستان هدفی جدای از نهاد مهدکودک دارد، یعنی هدف، تحصیل فرد است نه خود فرد، اما در فضای مهد که محیطی زیبا و باصفا است، هدف بر خود کودک متمرکز است.

 

به این صورت که کودک بعد از گذراندن دوره ای شاد در محیطی نسبتاً آزاد شاد، وارد محیطی خشک می شود که فقط کارش تحصیل و گرفتن نمره است. به نظر می آید که در محیط مدرسه و تحصیل، آن نقش و رشد فرد نادیده گرفته شده، و فاصله ی زیادی بین هدف اولی با هدف بعدی که آموزش و پرورش است، ایجاد می شود؛ گویا این سازمان کار خود را جداگانه و بدون در نظر گرفتن نیازها و مقتضیات زمانی و شرایط محیطی فرد، ادامه می دهد. با عبور کودک از مقطع پیش دبستانی به دبستان، این پرسش ها مطرح می شود که:

 

  •  هدف چیست؟
  •  تحصیلات چه فوائد و چه مضراتی دارد؟
  • آیا اضافه شدن پیش دبستانی، به مقطع دبستان کمی برای کودک سنگین نیست؟
  •  چه تدابیری در این باره در نظر گرفته شده است؟

 

برای شناسایی استعداد بچه ها تکیه بر نمرات درسی دردی را دوا نمی کند و بهتر است که به کارایی افراد در زمینه های هنری، فنی و فرهنگی آن ها با توجه به توانایی خردسالان در نهاد مهد تأکید شود. ما از آموزش و پرورش انتظار داریم که استعدادهای بچه ها را بشناسد و در مسیر درست هدایت کند، طوری که در شناخت توانایی ها مرجعی شود برای دیگر نهادهای انسانی و اجتماعی.

 

زیستن بهتر افراد در زیر سایه ی سازمان بهزیستی نه فقط با حمایت های مالی، بلکه با درک بهتر جامعه و همسو شدن با دیگر نهادها میسر خواهد بود. مهدکودکی که از این سازمان مجوز می گیرد انتظار دارد که مرکزی پویا باشد و به نحو احسن پیشرفت کند. در سایه ی این انتظار، جهت دادن به برنامه ها و حمایت کردن از نیازهای آنان مطالبه می شود؛ همچنین توجه به کارشناسان روانی، برای ارزیابی فرزندان طلاق یا در شرف طلاق و افرادی که در زمره ی خانواده های آسیب پذیرند و نیز شناخت وضعیت فرزندان در خانواده ها و بهتر شدن زندگی آنان، از همان ابتدای کودکی تا هنگام بزرگسالی ضروری است؛ زیرا آنچه مهم است، آینده ی فرهنگی و تحصیلی و رفاه ی دلبندان ماست و این اهمیت باید تا به آنجا پیش رود که نقش متقابل بهزیستی و آموزش و پرورش پررنگ تر شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما