دسامبر 24
نویسنده : علی اسدی
بازدید : 933
عکس : امین آهویی - تسنیم
نظرات : بدون دیدگاه
فقدان مدیریت بحران در خانواده ها

در هر اتفاق بزرگی که رخ می‌دهد به خصوص در مواقع بحرانی مانند زلزله، رعد و برق‌های بزرگ، باران‌‌های سیل‌آسا، توفان و… کودکان بیشتر از بزرگسالان آسیب ‌روحی می‌بینند چون خودشان نمی‌دانند چه باید بکنند و چشم به والدین و بزرگ‌تر‌ها می‌دوزند و منتظرند آن ها فضایی ایمن برایشان فراهم کنند. اما آیا واقعا والدین […]

در هر اتفاق بزرگی که رخ می‌دهد به خصوص در مواقع بحرانی مانند زلزله، رعد و برق‌های بزرگ، باران‌‌های سیل‌آسا، توفان و… کودکان بیشتر از بزرگسالان آسیب ‌روحی می‌بینند چون خودشان نمی‌دانند چه باید بکنند و چشم به والدین و بزرگ‌تر‌ها می‌دوزند و منتظرند آن ها فضایی ایمن برایشان فراهم کنند. اما آیا واقعا والدین و بزرگ‌ترها، به بچه‌ها امنیت خاطر می‌دهند یا آن ها را روی موج اضطراب و استرس سوار می‌کنند.
.
زلزله روز  ۲۹ آذر ۱۳۹۶ تهران یکی از همین اتفاقات و بحران‌ها بود که نشان داد بیشتر والدین ایرانی بلد نیستند در این‌گونه مواقع چگونه از کودکان خود مراقبت کنند و در فضایی آرام هم استرس را مدیریت کنند و هم به بچه‌ها اطمینان بدهند که برایشان اتفاق بدی رخ نخواهد داد.
.
بیشتر والدین اصلا با واژه‌ای مانند مدیریت بحران آشنایی ندارند و نمی‌دانند در این شرایط باید چه کار کنند. فقط این را می‌دانند که با داد و فریاد و دوان دوان بچه‌ها را به بیرون از خانه ببرند و حتی بعد از زلزله در کوچه و خیابان مدام به بچه‌ها بگویند که زلزله آمده و شدیدترش هم در راه است و ما از هم دور، مجروح و… خواهیم شد. دیروز که بعد از دو روز تعطیلی بچه‌ها را دیدم، همچنان مضطرب از زلزله حرف می‌زدند و منتظر بودند که باز هم زلزله بیاید.
.

۱- از نشر و گسترش اخبار مربوط به موارد احتمالی مصدومین و کشته ها در فضای مجازی خودداری کنید.

۲- کودکان را در کنار خود نگهدارید، و تا حد امکان از آن ها جدا نشوید.

۳- مسؤولیت نگهداری از کودکان و سالمندان را به یکی از افراد جوان تر خانواده بسپارید.

۴- اخبار و اطلاعات مربوط به حادثه را فقط از طریق رسانه های ملی گوش کنید.

۵- آقایان تلاش نکنند که همه کار را خودشان انجام بدهند، و متناسب با توان سایر اعضای خانواده به آن ها مسؤولیت بدهند.

۶- از رفتارهای انفرادی، هیجانی و قهرمان گرایی بپرهیزید.

۷- با ارسال پیام های مثبت مثل این که کسی کشته نشده، یا کسی آسیب جدی ندیده، تخریب زیاد نبوده، نیروهای امدادگران اورژانس، هلال احمر، پلیس، و مسئولین در محل حادثه حضور دارند، به دیگران امید و آرامش بدهید.

۸- به دستورات نیروهای اورژانس، امدادگران، پلیس و پزشکان گوش کنید و این دستورات را اجرا کنید.

۹- سعی کنید کنار هم باشید و در حین آرامش، هوشیار باشید.

۱۰- سعی کنید فعالیت های روزمره و ساده زندگی رو در کنار هم انجام دهید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما