دسامبر 19
بازدید : 2812
نظرات : بدون دیدگاه
کتاب، بازی با کلمات

برای علاقمند کردن کودکتان به خواندن، باید علاقمندی به خواندن را نشان دهید. اگر فرزندتان شما را غرق در مطالعه روزنامه ببیند، یا اغلب وقتی به کتابخانه می روید تا کتابی انتخاب کنید، او را همراه خود ببرید، می فهمد که شما خواندن را دوست دارید و خواهد خواست که از شما تبعیت کند، توجه […]

برای علاقمند کردن کودکتان به خواندن، باید علاقمندی به خواندن را نشان دهید. اگر فرزندتان شما را غرق در مطالعه روزنامه ببیند، یا اغلب وقتی به کتابخانه می روید تا کتابی انتخاب کنید، او را همراه خود ببرید، می فهمد که شما خواندن را دوست دارید و خواهد خواست که از شما تبعیت کند، توجه به نکات زیر می تواند مهم باشد.

  • کتاب ،کتاب و باز هم کتاب : سعی کنید کتاب های رنگی و با اشکال و تصاویر زیبا برای او خریداری کنید.

 

  • با صدای بلند بخوانید : روزانه حداق ۱۵ دقیقه را به خواندن داستان یا اشعار کودکستانی به صدای بلند برای کودکتان اختصاص دهید. بهترین برنامه خواندن، قصه خوانی پیش از خواب است. او شامش را خورده، حمام کرده و لباس راحت خواب به تن دارد و حتی اجازه دهید داستان را خود انتخاب کند و حتی ممکن است داستانی را انتخاب کند که شب های قبل برایش خوانده اید. اشکالی ندارد تکرار کنید حتی می توانید داستان را به صورت نمایش نامه برای او اجرا کنید.هر چه خواندن را لذتبخش تر کنید ،با موفقیت های بیشتری روبرو خواهید شد.

  • پیگیر باشید: جلسات خواندن را مرتب تکرار کنید و هیچ چیز نباید این جلسات را به تعویق بیاندازد. به گونه ای که به مرور کودک در می یابد خواندن یک امر حیاتی ،تفریحی و بخشی از زندگی اوست.

 

  • سرنخهایی در تصاویر، کلمات و کلمات ترکیبی بیابید: جستجو گری کودک در تصاویر، کلمات و کلمات ترکیبی سبب می شود کودک یافته های جدیدی در کتاب کشف کند و مادر با بین نکات توصیفی بیشتر می تواند ذهن کودک را بسته به موضوعات مختلف شکفته تر نماید.

 

  • تجربه به معنا خواهد افزود: کودک از خردسالی نیاز دارد از خانه خارج شود. او را به پارک، باغ وحش و یا به اکواریوم ببرید. اجازه دهید کودکتان همراه شما به بانک، بازار، سوپرمارکت یا هرجای دیگری که می روید بیاید. سفرهای سیاحتی، گنجینه ای از اطلاعات است و درباره تجربیات به دست آمده با کودک باید صحبت کرد.

 

  • اهمیت شگفتی: کودکی که مغز کوچکش پر شده از کشفیات تازه است، دلش می خواهد افکارش را با صدای بلند توصیف کند، برای این که از تجربه چیزها، اماکن، حیوانات و گیاهان به شگفتی درآید، کودکتان را به انجام چنین کارهایی ترغیب کنید. این بخشی از رشد مغز نابغه است.

 

  • بازی با کلمات: بچه ها مجذوب صدا می شوند. پدری را می شناختم که تعداد زیادی بازی با کلمات بلد بود یکی از آن ها این بود که از فرزندانش می خواست کلمه ای بگویند که صدای چیزی باشد مثل صداهایی که نیمه شب، در مهمانی شب سال نو به گوش می رسد: بنگ، پاپ، شلپ، ترق. چنین بازی های تخیلی به روند آموزش، طعم خوشی و سرگرمی می بخشند. در نتیجه کودک همیشه مشتاق است، همیشه دلش می خواهد بیشتر یاد بگیرد: و این یعنی اساس نبوغ.

 

  • دائما آواز بخوانید: در خصوص تاثیرات مثبت موسیقی مطالعات زیادی شده و همچنان در حال انجام است. موسیقی بسته به نوع آن و شنونده، منجر به آزاد سازی آدرنالین یا ایندورفین ها می شود و هیجان و آرامش ایجاد می کند. استفاده از لالایی برای خوابانیدن کودک و فرستادن او به سرزمین رویاهاست.

 

  • سوال، سوال: کودک شما هر چه زودتر حرف زدن یاد بگیرد، زودتر به سوال کردن می افتد. کودک، شما را با سوالات بمباران خواهد کرد. بخشی از رشد او به واسطه جستجوی درونی او برای دانستن است. به سوالات او به ساده ترین و کاملترین شکل ممکن، جواب دهید. اگر جواب سوالش را نمی دانید، صادقانه به او بگویید من جواب این سوال را نمی دانم، اما جوابش را پیدا می کنم و به تو می گویم و به وعده خود عمل کنید. کودک شما از دوران خردسالی ،مرواریدهای درخشان دانش شما را جذب کرده است ،آن مروارید ها دائما در درونش برق می زنند و او اکنون می خواهد بداند چرا؟ چطور ؟ چه، کی، کجا؟

 

  • واژه سازی روزانه: واژه سازی در سنین اولیه بسیار اهمیت دارد، زیرا ذائقه یادگیری را تحریک می کند. برای واژه سازی راه های جالبی وجود دارد.

الف) تشویق فرزندتان به اینکه درباره آن چه می بینید، حرف بزند.

ب) رنگ اتوموبیل ها را سوال کنید.

ج) از زبری و نرمی پشم سگ و گربه سوال کنید.

د) درباره شکل و اندازه و رنگ سنگ های موجود طبیعت سوال کنید.

ه) درباره اشیاء ویترین مغازه ها سوال کنید.

و) درباره واژه های تابلو اعلانات ،روزنامه ها ،مجلات و سوپرمارکت ها صحبت کنید.

ز) قرار گرفتن در معرض کلمات در شخص تفکر ممتاز به وجود می آورد. زندگی روزمره ها پر است از امکانات رنگارنگ،زنده، درخشان و آموزنده، آن ها را به سود نابغه کوچولو به کار گیرید.

 

  • یک کلمه و مفاهیم بسیار: به کودک بیاموزید هر کلمه مفاهیم مختلفی دارد .سعی کنید آن ها را با مفاهیم مختلف یک کلمه آشنا سازید. بعضی از والدین نگران یادگیری بیش از حد هستند. این نگرانی وقتی موجه است که کودک شما ناچار به یادگیری و آموزش درس هایی باشد که مغزش هنوز پختگی و رشد کافی برای آن نیافته باشد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما