دسامبر 16
نویسنده : الهه میرآخورلی
بازدید : 1098
نظرات : بدون دیدگاه
فوبیا در کودکان

فوبیا از دسته اختلالات اضطرابی است که به معنای ترس های افراطی، غیرمنطقی و مقاوم نسبت به یک شی یا وضعیت است. فردی که فوبیا دارد نسبت به وضعیت و اشیایی ترس دارد که در واقع ترسناک نیستند ولی فرد نمی‌تواند ترس خود را نسبت به آن ها کنترل کند و به صورت غیر ارادی […]

فوبیا از دسته اختلالات اضطرابی است که به معنای ترس های افراطی، غیرمنطقی و مقاوم نسبت به یک شی یا وضعیت است. فردی که فوبیا دارد نسبت به وضعیت و اشیایی ترس دارد که در واقع ترسناک نیستند ولی فرد نمی‌تواند ترس خود را نسبت به آن ها کنترل کند و به صورت غیر ارادی دچار ترس می‌شود در حالی که این ترس‌ها غیرارادی است.

 

در واقع فوبیا به دو دسته کلی تقسیم می‌شود: یک دسته فوبیای خاص یا ساده که شامل ترس از حیوانات و حشرات، زخم و خون، تزریق و پزشک، موقعیت هایی نظیر سوار شدن بر آسانسور و یا قرار گرفتن در موقعیت هایی که فرد مجبور به صحبت کردن در جمع  است می‌شود. دسته دوم فوبیاهایی است که شامل ترس از مکان های باز می‌شود که در این حالت فرد از مکان هایی که حکم سرپناه برای او نداشته باشد وحشت دارد.

 

فوبیایی که مختص کودکان است همان دسته اول را شامل می‌شود و ترس از مکان های باز بیشتر در سنین بزرگسالی شایع است. کودکان بیشتر دچار فوبیای خاص یا ساده می‌شوند. کودکان از همان بدو تولد یک سری از ترس های طبیعی و یا متداول را تجربه می‌کنند؛ به طور نمونه کودک تا ۶ ماهگی از صدای بلند و یا عدم مراقبت می‌ترسند و از شش ماهگی به بالا از غریبه‌ها می‌ترسند و از یک سالگی از جدایی و دستشویی رفتن می‌ترسند.

 

از دو سالگی به بعد از موجودات خیالی وحشت دارند، در سه سالگی از سگ و تنهایی می‌ترسند، در سن چهار سالگی از تاریکی، در سنین مدرسه از جدایی و محیط مدرسه و آسیب های جسمانی وحشت دارند. بنابراین ترس های متداول و طبیعی از سنین مدرسه وجود دارد لیکن این ترس ها مرضی و فوبیا نیستند و یک سری ترس های طبیعی هستند که اگر والدین رفتار مناسبی با این ترس ها بکنند، مشکلی متوجه کودک نمی‌شود و این دوره سپری می‌شود. اما زمانی این ترس ها آسیب رسان می‌شود که برخورد مناسبی با آن ها نشود و تبدیل به فوبیا شوند.

 

این علل از وراثت شروع شده و شامل علل محیطی و اکتسابی می‌شود. در واقع کودکی که مبتلا به فوبیا می‌شود، هم آمادگی وراثتی را برای این اختلال دارد و هم یک موقعیت بیرونی یا محیط زندگی او این زمینه را برای او ایجاد می‌کند. ما می‌توانیم بگوییم عواملی نظیر جدایی والدین، اختلافات میان والدین، تنبیه شدن، خجالتی بودن و وقوع اتفاقی خاص در این زمینه دخالت دارد. در مورد وقوع اتفاقی خاص این توضیح لازم است که به طور نمونه کودکی که از ارتفاع ترس دارد ممکن است در کودکی از ارتفاعی سقوط کرده باشد که این ترس ممکن است با این رخداد مرتبط باشد. این موارد علل محیطی ترس هستند که در کنار علل وراثتی در بروز ترس در کودکان خود را نشان می‌دهند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما