صفحۀ هوشمند در دست کودکان!؟

موبایل یکی از محصولات فناوری است که مزایای بی شماری دارد. به ویژه در این عصر که موبایل تقریبا همه کار می‌کند و علاوه بر تلفن، دوربین، کامپیوتر، حسابدار و… نیز هست. اما همین موبایل دوست‌داشتنی که نفس بسیاری از ما به آن وابسته است برای کودکان مضر و مخرب است. متاسفانه خیلی از والدین […]

موبایل یکی از محصولات فناوری است که مزایای بی شماری دارد. به ویژه در این عصر که موبایل تقریبا همه کار می‌کند و علاوه بر تلفن، دوربین، کامپیوتر، حسابدار و… نیز هست. اما همین موبایل دوست‌داشتنی که نفس بسیاری از ما به آن وابسته است برای کودکان مضر و مخرب است. متاسفانه خیلی از والدین در مورد این که فرزندان کوچک آن ها گوشی موبایل دارد، با افتخار صحبت می‌کنند. کودک ۵ یا ۶ ساله‌ای که گوشی هوشمند به دست می‌گیرد آیا واقعا از محدودیت‌ها و روش های استفاده آن آگاهی لازم را دارد؟ آیا پدر و مادر او احساس نمی‌کنند نباید این وسیله از این سن کم در اختیار او قرار بگیرد؟

.

البته برخی از والدین برای استفاده از موبایل برای فرزندان خود محدودیت تعیین می‌کنند و مثلا فقط دو ساعت موبایل در اختیار او قرار می‌دهند. اما برخی از والدین از اینکه تا قبل از سن ۱۲ تا ۱۷ سالگی برای فرزند خود موبایل تهیه کنند، اکراه دارند. برخی از خانواده‌ها از اینکه موبایل در اختیار فرزند خود قرار دهند می‌ترسند زیرا هراس دارند مبادا باعث انحراف او بشود.

.

واقعیت این است که والدین نباید به فرزندان دبستانی یا دوره راهنمایی خود موبایل بدهند زیرا با این کار این آزادی را به آن ها می‌دهند که وارد شبکه‌های اجتماعی آنلاین شوند. یا متاسفانه با دوستان نامناسب ارتباط های مخفیانه داشته باشند. وقتی یک گوشی هوشمند در اختیار یک نوجوان باشد، او به‌طور دایم به اینترنت دسترسی دارد و اینترنت نیز با همه خوبی‌ها، سایت‌هایی دارد که برای فرزندان ما به هیچ وجه مناسب نیستند.

.

موبایل برای کودکان علاوه بر مضراتش، دارای فوایدی نیز هست، بازی‌های موبایلی می‌تواند به تقویت حافظه کودکان کمک کند. بازی‌های موبایل برای افزایش تمرکز کودک تأثیرگذار است، با توجه به این که کودک با استفاده از گوشی اطلاعات جدیدی به دست می‌آورد بنابراین این موضوع می‌تواند به یادگیری او نیز کمک کند. والدین باید با برنامه‌ریزی دقیق زمانی را برای استفاده کودک از موبایل اختصاص داده و بازی‌ها را متناسب با سن آن ها در اختیارشان قرار دهند. مدت‌ زمان استفاده از گوشی برای کودکان باید محدود باشد، استفاده از گوشی باید به گونه‌ای باشد که در زندگی روزمره و خواب و خوراک کودکان اختلال ایجاد نکند.

.

تقلید از دیگران، جذابیت بازی‌ها و وقت نگذاشتن والدین برای کودکان از جمله عوامل گرایش کودکان به موبایل است. امروزه والدین دیگر آن‌ طور که باید برای کودکان وقت نگذاشته و با یک گوشی او را ساکت و آرام می‌کنند، همین موضوع یکی از علل اصلی استفاده بیش از حد کودکان از موبایل شده و تبدیل به عادت رفتاری نامطلوب می‌شود. والدین نباید موبایل را تبدیل به اسباب بازی برای کودکان کنند، یکی دیگر از علل گرایش کودکان به موبایل این است که فکر می‌کنند اگر گوشی داشته باشند بزرگ شده اند.

.

بی‌تحرکی و افزایش وزن، درون‌گرایی و رابطه اجتماعی ضعیف، اختلال در خواب و خوراک، فشار نور گوشی بر چشم و پرخاشگری از جمله مضرات استفاده نادرست از موبایل برای کودکان است. والدین توجه کنند اگر کودکشان دائما از بازی های گوشی موبایل استفاده می‌کند را نزد روانشناس ببرند چرا که این موضوع نشان از درون‌گرایی کودکان است.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما