دخترها درس‌ خوان‌ تر از پسرها هستند!؟

پسرها و دخترها هر کدام نیازهای روانی خاص خود را دارند و اغلب با توجه به علایق خود، رفتارهای خاص خودشان را هم دارند، هر چه شناخت ما از خواسته‌های دانش‌آموزان بیشتر باشد، بیشتر می‌توانیم آن ها را به سوی موفقیت هدایت کنیم.

یکی از تفاوت‌های یادگیری دختران و پسران در این است که دخترها هنگام یادگیری نیازی به این که به اطراف حرکت کنند یا جابه‌جا شوند ندارند اما پسرها با حرکت کردن و جابه‌جا شدن نه‌ تنها مغز خود را تحریک می‌کنند بلکه رفتارهای خود را نیز کنترل می‌کنند.

 

همچنین در سال‌های بالاتر تحصیل، پسرها به نشانه‌های آموزشی، نمودارها و جدول‌ها توجه بیشتری نشان می‌دهند اما دختران مضامین کتبی را بیشتر می‌پسندند، پسرها و دخترها، هر دو تصاویر را دوست دارند ولی پسرها هنگام یادگیری بیشتر به آنها بها می‌دهند و علت اصلی آن این است که تصاویر و اشکال، نیم کره راست مغز آن ها را بیشتر تحریک می‌کند؛ در کلاس‌های ادبیات، آموزگاران به این نتیجه رسیده‌اند که پسرها به حالت خیالی و سمبل‌های نویسنده توجه دارند و دخترها به جنبه‌های احساسی شخصیت‌ها بها می‌دهند.

 

در زمینه بررسی انواع هوش هم به تفاوت‌های میان دختران و پسران می‌رسیم و جالب این است که هوشمندتر بودن یک جنسیت در یک زمینه خاص به این دلیل نیست که این زمینه خاص در جنس دیگر رشد نکرده است همچنین اگر مغز به اندازه کافی تحریک شود، زمینه‌های هوشی آن نیز تقویت و رشد می‌کند؛ با وجود آن که دختران و پسران نشان می‌دهند که از قابلیت زیادی در زمینه موسیقی برخوردارند، اگر به خصوص در سنین پایین‌تر به اندازه کافی از این لحاظ تقویت شوند، هوش موسیقی در هر دوی آنها رشد زیادی می‌کند، پسرها در زمینه هوش منطقی- ریاضی پیشرو‌تر هستند و در مقایسه با دخترها بیشتر به این هوش متکی‌اند اما بررسی‌هایی که انجام شده، نشان می‌دهند اخیرا هوش ریاضی دختران نیز تقویت شده است.

 

دخترها معمولا بیشتر درس می‌خوانند، اغلب نمرات بهتری می‌گیرند و در کلاس هم ساکت‌ترند اما پسرها نمرات بدتری می‌گیرند و بیشتر سر و صدا و بازیگوشی می‌کنند این در واقع از خصوصیت جنسیتی زنان و مردان به حساب می‌آید. توجه پسرها در ادبیات به حالت خیالی و سمبل‌های نویسنده و توجه دخترها به جنبه‌های احساسی شخصیت‌هاست.

 

دخترها به طور متوسط به اندازه پسرها ریاضیات را دوست ندارند و پسرها نیز به همین ترتیب از خواندن و نوشتن به قدر دخترها استقبال نمی‌کنند. حتی با رعایت همه استثنائات این که ممکن است دختری در ریاضیات عالی باشد و پسری هم در ادبیات سیستم‌های مغزی همیشه امتیازات جنسیتی را رعایت می‌کنند؛ پسرها در حال حاضر به میزان زیادی در زمینه خواندن و نوشتن از دخترها عقب‌تر هستند و همان تلاشی که برای افزایش توانایی دخترها در ریاضیات و علوم می‌شود باید صرف بالا بردن توانمندی‌ پسرها در خواندن و نوشتن شود.

 

نمرات پسرها و دخترها در آزمون‌هایی مانند ورود به دانشگاه‌ها و کالج‌ها نشان از برابری‌ دخترها و پسرها دارد؛ هر چند با کمی فاصله، پسران جلوتر از دختران قرار دارند زیرا پسرها در جواب دادن به سؤالات چند گزینه‌ای بهتر و سریع‌تر از دخترها عمل می‌کنند همچنین مغز پسرها در مقایسه با دخترها اطلاعات یک جمله‌ای را بهتر پردازش می‌کند.

 

  • والدین اثرگذار در مسیر یادگیری

بسیاری از والدین برای تقویت ذهن فرزندانشان آموزش ندیده‌اند و حتی اطلاعی هم از تفاوت‌های جنسیتی پسران و دختران ندارند، بهتر است در مدرسه، فردی مسئولیت برقراری ارتباط با والدین دانش‌آموزان را برعهده داشته باشد تا به والدین طرز برخورد صحیح با فرزندانشان را آموزش دهد، این گونه افراد می‌توانند کتاب‌هایی را که در ارتباط با آشنایی بیشتر والدین با روحیات فرزندانشان است به آن ها معرفی کنند و بسیار مهم است که زندگی در مدرسه و خانه از هم جدا نباشد، در واقع مغز کودک باید در منزل به خوبی رشد کند به طوری که وقتی کودک وارد مدرسه می‌شود، مغز به خوبی آمادگی یاد گرفتن را داشته باشد.

 

پسرها و دخترها هر کدام نیازهای روانی خاص خود را دارند و اغلب با توجه به علایق خود، رفتارهای خاص خودشان را هم دارند، هر چه شناخت ما از خواسته‌های دانش‌آموزان بیشتر باشد، بیشتر می‌توانیم آن ها را به سوی موفقیت هدایت کنیم. آموزش متفاوت به دخترها و پسرها در مورد زمان متفاوت و نوع درس نیز صدق می‌کند، باید توجه داشت که دخترها سریع‌تر از پسرها به مهارت‌های کلامی می‌رسند؛ به همین دلیل می‌توان بعضی از موضوعات را در سنین پایین‌تر به آن ها آموزش داد. تفاوت‌های موجود در میان دختران و پسران باعث نمی‌شود ما یکی را بر دیگری برتر بدانیم، فقط باید با توجه به این گونه تفاوت‌ها، آن ها را به گونه‌ای هدایت کرد که بتوانند به موفقیتی هر چه بیشتر نایل شوند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما