دسامبر 11
بازدید : 997
نظرات : بدون دیدگاه
آزارهای کلامی

امام سجاد (ع): «گفتار نیک، ثروت را زیاد و روزى را فراوان مى‏ کند، مرگ را به تأخیر مى‏ اندازد، انسان را در خانواده محبوب مى ‏کند و به بهشت وارد مى ‏نماید.»   آزارهای کلامی به سرعت اثر خود را در رفتار کودک نمایان می‌کنند. کودکانی که در معرض خشونت‌های کلامی قرار می‌گیرند معمولاً […]

امام سجاد (ع): «گفتار نیک، ثروت را زیاد و روزى را فراوان مى‏ کند، مرگ را به تأخیر مى‏ اندازد، انسان را در خانواده محبوب مى ‏کند و به بهشت وارد مى ‏نماید.»

 

آزارهای کلامی به سرعت اثر خود را در رفتار کودک نمایان می‌کنند. کودکانی که در معرض خشونت‌های کلامی قرار می‌گیرند معمولاً رفتارهایی ضد اجتماع دارند. این کودکان بیشتر پرخاشگری می‌کنند، دیگران را آزار می‌دهند و بدرفتاری‌های بیشتری نسبت به کودکان در سن و سال خود دارند.

 

علاوه بر این آن ها در رشد و توسعه مهارت‌ها تاخیر دارند. این کودکان در مهارت‌های فردی، تحصیلی، اجتماعی و رفتاری بسیار ضعیف عمل می‌کنند و همگام با گروه سنی خود پیش نمی‌روند. آن ها معمولاً خشم ناشی از تحقیر را با رفتارهای عصبی، شب‌ادراری، کابوس‌های شبانه و مقابله به مثل نشان‎ ‎می‌دهند.‏

 

فرزندان بخصوص در سنین پایین به امنیت روانی نیاز دارند و وظیفه تامین این نیاز بر دوش والدین است. کودک به محض بلند شدن صدای پدر و مادر احساس نگرانی و ناامنی می‌کند. والدین، نقطه امن و یگانه پناهگاه فرزندان هستند، بنابراین هنگام مشاجره، فرزندان نمی‌دانند به چه کسی پناه ببرند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما