واکنش فرزند اول به فرزند دوم

در هنگام ورود نوزاد و فرزند دوم، مشکلاتی برای فرزند اول به وجود خواهد آمد که از دست والدین خارج است اما با دانستن و آگاهی نسبت به این واکنش‌ها می‌توان آن ها را به موقع شناخت و برخورد مناسب را جهت کاهش واکنش‌های کودک اول به کار برد. کودکان در مقابل ورود نوزاد جدید […]

در هنگام ورود نوزاد و فرزند دوم، مشکلاتی برای فرزند اول به وجود خواهد آمد که از دست والدین خارج است اما با دانستن و آگاهی نسبت به این واکنش‌ها می‌توان آن ها را به موقع شناخت و برخورد مناسب را جهت کاهش واکنش‌های کودک اول به کار برد. کودکان در مقابل ورود نوزاد جدید واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند. مشکلات شایع کودکان عبارتند از:

.

  •  لجبازی
  •  قشقرق به پا کردن
  •  تحریک پذیری
  • رفتار خشن با شیرخوار مانند محکم بغل کردن، ضربه زدن، نیشگون گرفتن، گاز گرفتن و…
  •  چسبندگی به مادر و اضطراب جدایی
  •  مشکلات مربوط به توالت رفتن (خیس کردن شبانه یا روزانه، کنترل نکردن مدفوع)
  •  مشکلات خواب
  •  مشکلات مربوط به غذا خوردن
  •   رفتارهای بچه‌گانه مانند درخواست پستانک و شیشه آماده باشید

 

خودتان را برای واکنش‌های کودک آماده کنید. اگر کودک با مشکلات توالت رفتن مواجه شده است و یا… او را سرزنش و یا تنبیه نکنید. به جای آن هنگام انجام رفتار مناسب او را تشویق کنید و مدت زمان بیشتری را با او بگذرانید. اگر او می‌گوید «نوزاد جدید را دوست ندارم» به او نگویید این احساس بد است بلکه به او اجازه ابراز احساس خود را حتی مخفی بدهید.

 

با او مجادله نکنید و با نامطلوب بودن حضور یک نوزاد جدید در جمع خانوادگی در بعضی مواقع موافقت کنید و مواظب باشید به کودک احساس گناه و یا تقصیر از احساسات منفی‌اش را القا نکنید. اگر کودک بیش از ۳۰ دقیقه آرام مانده است به کنار او بروید. اگر دراز کشیده و زمان خوابیدن نیست او را تنها نگذاشته و با او باشید و برای تشویق کردن او از قبل برنامه‌ریزی کنید. با کودک خود بحث نکنید و غر نزنید بلکه عمل کنید. کودک شما باید بداند که چه رفتاری از نظر والدینش مطلوب و مورد انتظار است. پدر و مادر باید در تربیت کودک با یکدیگر هماهنگ باشند. بد رفتاری‌ های جدی مانند صدمه زدن به نوزاد باید سریع پاسخ داده شود. کودک باید بفهمد که صدمه زدن به نوزاد قابل قبول نیست و با انظباط خاصی با او برخورد می‌شود.

.

زمانی که شیرخوار خواب است و کودک به آرامی‌ بازی می‌کند او را تشویق کنید. احساس خود را به کودک نشان دهید و به او بگویید دوستش دارید تا او نیز احساسات خود را برای شما بیان کند. به کودک اجازه دهید نوزاد را در آغوش گیرد. واکنش‌های نوزاد را برای کودک توصیف کنید. برای مثال «او دوست دارد تو به آرامی ‌با او رفتار کنید» این توضیحات موجب بهتر شدن روابط میان آن ها و لذت بردن از همدیگر خواهد شد.
.
هنگام شیر دادن نوزاد پاسخ به رفتارهای کودک بزرگتر دشوار است. پیش از برنامه شیردهی کودک را سرگرم کنید. از اسباب بازی‌های مخصوص برای سرگرم کردن کودک استفاده کنید. به او نوشیدنی و یا یک غذای ساده بدهید. در صورت وجود رفتار مطلوب در حین شیردهی او را تشویق کنید. برخی کودکان تمایل به دیدن نوزاد در هنگام شیردهی و یا در کار مادر بودن را دارند.
 کودک را نیز از یک طرف دیگر در آغوش بگیرید و یا دستتان را به دور گردن یا کمر او حلقه کنید. برخی از کودکان تمایل به تقلید از رفتار مادر دارند و عروسک یا خرس خود را شیر می‌دهند.
 .
  • توصیه های مهم:
۱) کودک را برای ورود نوزاد جدید آماده کنید.
۲) تغییرات لازم را پیش از ورود نوزاد جدید در خانه شروع کنید.
۳) خودتان را برای واکنش‌های متفاوت کودک آماده کنید.
۴) در نگهداری شیرخوار جدید کودک را با خودتان همراه سازید.
۵) هر روز زمان خاصی را با کودکتان بگذرانید.
۶) کودک را از اینکه با خواهر یا برادر کوچکش با مهربانی رفتار می‌کند، تحسین کنید.
۷) احساسات کودک را بپذیرید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما