دسامبر 10
بازدید : 4749
نظرات : بدون دیدگاه
اشتباهات از شیر گرفتن

از ۱۸ ماهگی تا دوسالگی زمانی است که می‌توان برای از شیر گرفتن کودک اقدام کرد، اما بهتر است تا دوسالگی شیردهی ادامه پیدا کند، به علت ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن کودکان شیرخوار و احتمال ابتلای کودک به عفونت‌های میکروبی، آلرژی و آسم قبل از ۱۸ ماهگی، بهتر است شیردهی تا این زمان و […]

از ۱۸ ماهگی تا دوسالگی زمانی است که می‌توان برای از شیر گرفتن کودک اقدام کرد، اما بهتر است تا دوسالگی شیردهی ادامه پیدا کند، به علت ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن کودکان شیرخوار و احتمال ابتلای کودک به عفونت‌های میکروبی، آلرژی و آسم قبل از ۱۸ ماهگی، بهتر است شیردهی تا این زمان و یا بهتر از آن تا دو سالگی ادامه یابد. ضمن این‌که تاکید می‌شود شیرخوار در فصل گرم تابستان از شیرمادر محروم نشود.
.
این فرآیند باید به طور تدریجی انجام شود و در یک دوره یک ماه تا ۴۵ روزه، به کودک فرصت دهیم تا بتواند با این موضوع کنار بیاید. نکته بسیار مهم این است که رفتن کودک به سمت سینه مادر عمدتا به دلیل رفع نیازهای غذایی و تغذیه‌ای نیست، زیرا وقتی کودک در سن دو سالگی قرار دارد، برای رفع نیازهای غذایی خود از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کند و در واقع کشش کودک به سمت مادر در آن سنین اغلب برای رسیدن به آرامش است.
.
یکی از مسائل مهم در رابطه با نگهداری از کودک، نحوه ی از شیر گرفتن اوست. برخی از افراد بر این باورند که در هنگام از شیر گرفتن کودک بهترین جایگزین برای او ، شیشه شیر و یا پستانک است. اما این کاری کاملا اشتباه است. بعد از دو سالگی بهترین جایگزین شیر گاو است که باید با فنجان به کودک داد.
.
کودک بعد از دو سال که نیازهای خود را از طریق سینه مادر رفع کرده و با آن به آرامش رسیده است، یک مرتبه با این مسئله روبه‌رو می‌شود که مادر می‌خواهد وی را از شیر بگیرد و از رفتارهایی چون سم زدن، ماژیک قرمز کشیدن، لاک تلخ و… استفاده می‌کند.
.
کودک در این مرحله با طرد شدن ناگهانی از سوی مادر رو به‌ رو می‌شود و در واقع اولین شکست عشقی خود را در این سن تجربه می‌کند. عشق و علاقه بی‌ریای کودک نسبت به مادر برای رفع نیازهای عاطفی و روانی و رسیدن به آرامش وجود دارد اما به طور ناگهانی و با رفتار ضربتی و غلط این ارتباط قطع می‌شود و کودک را دچار شکست عاطفی تلخی می‌کند.
.
این شکست عاطفی در فرآیند زندگی کودک تاثیر منفی می‌گذارد و در ازدواج و مسائل زناشویی وی در آینده مشکلات عدیده‌ای به وجود می‌آورد. رفتار غلط مادر در ارتباط با این موضوع ونحوه از شیر گرفتن کودک ممکن است در ظاهر نتیجه‌بخش باشد و کودک دیگر شیر مصرف نکند اما باعث برهم خوردن حوزه روانی وی می‌شود و اختلالاتی چون وسواس، پرخاشگری، گاز گرفتن و… در رفتار وی ایجاد می‌شود.
.
بعضی مادرها از شیرگرفتن و کاستن از میل به مکیدن بچه ها را یکی می دانند و اگر قبلا بچه را وابسته به پستانک و شیشه شیر هم کرده اند، تصمیم به ترک یکباره آن ها در مدت زمان کمی می گیرند که این شیوه درستی نیست و هرکدام مدت زمان خاص خود را برای قطع وابستگی می خواهد. بعضی از مادران که شوق دارند هرچه زودتر فرزندشان از آب و گل دربیاید و کمی از آن ها مستقل تر شود، ممکن است بلافاصله بعداز به پایان بردن دوران شیردهی، به از پوشک گرفتن کودک اقدام کنند اما این فاصله کم بچه ها را به لجبازی و ناآرامی سوق می دهد و در درازمدت آسیب رسان است.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما