ژانویه 17
نویسنده : رقیه عیدی
بازدید : 1065
نظرات : بدون دیدگاه
وقتی سطح اطلاعات والدین پایین تر است…

استفاده از تلفن همراه علاوه‌ بر مزایا و منافع می‌تواند دارای معایب و مضراتی برای استفاده‌کنندگان داشته باشد. مدت استفاده از این وسیله، زمان و مکان استفاده و نحوه استفاده از آن، در شناخت آسیب‌هایش باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین در صورتی که دانش‌آموزان خارج از حدود مناسب سنی‌شان با این وسیله سرگرم شوند […]

استفاده از تلفن همراه علاوه‌ بر مزایا و منافع می‌تواند دارای معایب و مضراتی برای استفاده‌کنندگان داشته باشد. مدت استفاده از این وسیله، زمان و مکان استفاده و نحوه استفاده از آن، در شناخت آسیب‌هایش باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین در صورتی که دانش‌آموزان خارج از حدود مناسب سنی‌شان با این وسیله سرگرم شوند و یا نظارت درستی از سوی بزرگترها به استفاده آن اعمال نشود، با انواعی از مشکلات جسمانی و روانشناختی مواجه می‌شوند.

 

استفاده از تلفن همراه توسط دانش‌آموزان آسیب‌های جدی را به همراه دارد. آسیب‌هایی مانند وابستگی شدید روانی به تلفن همراه، کاهش مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی، افت تحصیلی، بالا رفتن هیجانات منفی مانند پرخاشگری، ورود به ارتباطات نامناسب، آشنایی زودرس با مسایل جنسی و به دنبال آن بلوغ زودرس، دانش آموزان را تهدید می‌کند.

 

نهادینه کردن فرهنگ استفاده از تلفن همراه برای همه گروه‌های سنی ضروری است. ابتدا باید افراد بالغ استفاده‌ی صحیح از تلفن همراه را آموزش ببینند، چون آموزش بزرگسالان در خصوص صحیح استفاده از تلفن همراه نقش بسزایی در یادگیری کودکان دارد.

 

یادگیری مشاهده‌ای، تأثیرات زیادی در یادگیری کودکان و نوجوانان و الگوگیری آن‌ها دارد و ضروری است بزرگسالان فرهنگ استفاده از این وسیله را یاد بگیرند تا بتوانند فرهنگ استفاده از آن را به  فرزندان خود نیز انتقال دهند، چون در غیر این صورت امر و نهی‌های مکرر یا کنترل‌ها و محدودیت‌های افراطی کارساز نخواهد بود.

 

امیرالمومنین علی (ع) توصیه کرده‌اند، «فرزاندانتان را براساس شرایط زمانی خودشان تربیت کنید»، باید توجه کنیم که کودکان و نوجوانان امروزی در عصری متفاوت از نسل‌های گذشته چشم به جهان می‌گشایند و نسبت به زمان خود نیازهای متفاوتی دارند، بنابراین نمی‌توان آن ها را مجزا از شرایط زمانیشان تربیت کرد، به همین دلیل به خانواده ها توصیه می‌شود به مقررات و ضوابط استفاده از این وسیله توجه زیادی داشته باشند.

 

خانواده‌ها باید فضای تربیتی و مناسب در خانواده ایجاد کنند تا فرزندان با آگاهی و با هدف بهره‌مندی از فواید تلفن همراه، آن را به کار بگیرند، هر چند استفاده از آن با هدف تفریح و سرگرمی نیز جذابیت زیادی برای افراد به‌ ویژه دانش‌آموزان دارد، اما نظارت و قاطعیت والدین در این خصوص حائز اهمیت است، چون والدین می‌توانند به فرزندان خود آموزش دهند که تا چه حد می‌توانند از این وسیله به‌ عنوان سرگرمی استفاده کنند.

 

والدین در وهله اول باید با دریافت آموزش‌های کافی سواد رسانه‌ای خود را افزایش دهند، متأسفانه در خیلی از موارد مشاهده می‌شود که کودکان و نوجوانان نسبت به والدین خود دارای اطلاعات زیادی در خصوص امکانات تلفن همراه هستند، از همین‌ رو والدین باید برای خرید و استفاده از آن شرایط و مقررات مشخصی در نظر گرفته و با فرزندان خود به توافق برسند و قاطعیت کامل در اجرای مقررات آن نیز داشته باشند.

 

والدین باید دسترسی کامل به محتوای تلفن همراه فرزندان داشته باشند تا برنامه‌هایی را که بر روی تلفن همراه نصب می‌شود را نظارت کنند و خود بزرگترها نیز شیوه صحیح استفاده از موبایل و هر وسیله الکترونیکی را آموزش دیده و الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند، چون والدینی با استفاده نادرست از این وسیله، خود را در معرض انواع آسیب ها قرار داده اند، نباید انتظار داشته باشند که فرزندانشان از آسیب های آن مصون بمانند .

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما