نوامبر 29
بازدید : 703
نظرات : بدون دیدگاه
نشاط مقدمۀ پویایی

حضرت علی‌ (ع): «شادمانی، گشایش خاطر می ‏آورد.»

شادابی، نشاط، لذت بردن از زندگی و هدفمندی مستلزم داشتن شخصیت سالم است. از طریق آشنایی با معیارهای سلامت روانی و تطابق آن با ویژگی های شخصی، تعامل با دیگران و محیط پیرامونی اندکی می توانیم عوامل آسیب زا به شخصیت سالم را شناسایی و با اصلاح آن ها، در کسب شخصیت سالم تلاش کنیم. سلامت روانی و جسمانی خواست همه انسان هاست و همه در تلاشیم شخصیت های سالمی در زندگی برای برقراری مناسبات سالم انسانی پیدا کنیم. اما آیا تا کنون اندیشیده اید که چه فردی از شخصیت سالم بهره مند است.

 

انسان های سالم نیاز مداومی به تنوع، احساس و درگیری تازه دارند. کارهای روزمره و عادی را کنار می گذارند و درجست و جوی تجربه های تازه هستند. ماجراجو هستند،‌ خطر می کنند و چیزهای تازه کشف می نمایند. همه این فعالیت ها ایجاد تنش می کند و در هر صورت تنها از راه تجربه ها و خطرهای تنش زاست که بشر می تواند ببالد. نگاه شخص سالم به آینده او را پیش میراند و این نگرش با هدف های خاص خود شخصیت را یگانه می سازد و سبب افزایش میزان تنش او می شود.

 

خنده و تبسم از عوامل نشاط و شادی است، باید صادقانه باشد. خنده از نظر اسلام، آن گاه مؤثر و مفید است که به شخصیت دیگران، لطمه وارد نیاورد. وقتی احترام مؤمن، برتر از کعبه بر شمرده شده، به خوبی روشن می‏ شود که اهانت و تحقیر او، چه اندازه نکوهیده است.

 

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما