ویژگی اولین قدم آموزش رسمی

دوره پیش دبستانی، بستر ساز شکل گیری شخصیت و هویت نو آموزان و انتقال دهنده ی ارزش، باورها و احترام به هنجارهای اجتماعی است و هدف از تشکیل این کارگاه را توانمند سازی و افزایش دانش شغلی مربیان مراکز پیش دبستانی عنوان کرد. تعامل با نو آموزان نیازمند توجه ویژه و آموزش های علمی و […]

دوره پیش دبستانی، بستر ساز شکل گیری شخصیت و هویت نو آموزان و انتقال دهنده ی ارزش، باورها و احترام به هنجارهای اجتماعی است و هدف از تشکیل این کارگاه را توانمند سازی و افزایش دانش شغلی مربیان مراکز پیش دبستانی عنوان کرد. تعامل با نو آموزان نیازمند توجه ویژه و آموزش های علمی و تخصصی است زیرا هر برخورد مربی با کودک می تواند وی را به محیط مدرسه علاقمند کند و یا سبب ایجاد دید منفی در ذهن کودک شود.

 

آموزش در دوره کودکی باید با زبان کودکانه و در قالب فعالیت های متنوع باشد که کودک را در مسیر صحیح کسب مهارت های اجتماعی و ارتباطی قرار دهد. از مربیان و مدیران مراکز پیش دبستانی در خواست می شود تا با آموزش های صحیحی که در مراکز به نوآموزان می دهند زمینه پیشرفت آن ها را بیشتر کرده و باعث آماده سازی آن ها برای ورود به پایه اول می شود.

 

در مراکز پیش دبستانی، زمینه یادگیری مفاهیم ریاضی، استدلال و زبان‌آموزی غیرمستقیم فراهم‌ می‌شود. محور آموزش‌ها بازی است. یکی از مهم‌ترین مهارت‌‌هایی که باید در مقطع پیش‌دبستانی به بچه‌ ها آموزش داده شود، مهارت‌های ظریف دستی است. برای تقویت مهارت‌‌های ظریف دستی، غیر از کار با وسایل گوناگونی که در بازار وجود دارد، (مثل خمیر و مهره) نقاشی‌ کشیدن و ساخت اشکال هندسی هم به بچه‌‌ها آموزش داده می‌شود.

 

بسیاری از والدین می‌گویند فرزند من علاقه‌ای به نقاشی‌کشیدن ندارد اما در آموزش‌های پیش‌دبستانی، بحث علاقه مطرح نیست و کودک باید تمرکز لازم برای نقاشی را پیدا کند تا مهارت استفاده از انگشتانش تقویت شود، بنابراین آموزش نقاشی در این دوران نه به صورت مستمر و جدی، بلکه به‌عنوان سرگرمی ‌بسیار مهم است و کودک باید تشویق و ترغیب شود همراه با سایر کودکان نقاشی‌کشیدن را تمرین کند.

 

لوحه‌ نویسی و آشنایی با حروف و آشنایی با اعداد نیز باید به کودکان آموزش داده شود. رشد حواس پنج‌گانه، رشد حافظه و به خاطرسپردن، مهارت مشاهده، مهارت‌های طبقه‌بندی (طبقه‌ بندی ۳ مفهوم شکل و اندازه و رنگ)، شناخت رنگ‌ها، مفهوم اشکال (شناخت اشکال هندسی)، مفاهیم بزرگ و کوچک، هم اندازه، بلند و کوتاه، سنگین و سبک، چاق و پهن و باریک، دور و نزدیک، مفهوم زمان (شب و روز – بعدازظهر و غروب – قبل و بعد)، مفهوم دما (گرم و سرد)، خانه و ‌خانواده، حیوانات و دوستی با آنها، ایام هفته، میوه‌ها و سبزی‌ های فصلی، گیاهان، مفهوم ایمنی، وسایل نقلیه، آب و هوا، از جمله موارد دیگری است که در این مراکز آموزش داده می‌شود.

 

علاوه بر این ها، در خیلی از پیش‌دبستانی‌ها، علاوه بر این آموزش‌ها، یک روز در هفته روز اسباب‌بازی نام گرفته و بچه‌ها می‌توانند اسباب‌بازی خود را از خانه ببرند و با هم بازی ‌کنند. همان‌طور که بچه‌ها به آموزش نیاز دارند، به تفریح و سرگرمی‌ نیز نیاز دارند. چون آموزش در کنار تفریح و سرگرمی ‌موثر است.

 

ببینید، آموزش‌ها در مقطع پیش‌دبستانی در حد نقاشی‌، لوحه‌نویسی، آشنایی با شکل اعداد و مفهوم اعداد، خمیربازی، زبان دوم و یک ورزش مانند ژیمناستیک است که تحرک و توانایی کودکان را افزایش دهد و مهارت تمرکز آن ها را تقویت کند. اما برخی مراکز پیش‌دبستانی‌ آموزش‌های دیگری هم دارند که فقط جنبه تجاری دارد و بسیاری از والدین خود را موظف به ثبت‌نام کودک برای یادگیری این آموزش‌ها می‌کنند.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما