چطور کودکی خلاق و کار آفرین داشته باشیم؟

داشتن فرزندانی خلاق و ماهر و به دور از بازی های کودکانه و کامپیوتری یکی از خواسته های والدین عزیز است. با تربیت درست فرزندان شما خود سرنوشت آنان را تعیین می کنید. اگر شما جزء والدینی هستید که هوشمندانه به فکر تربیت کودکانی کارآفرین و خلاق هستید با ما با مرور نکاتی در این […]

داشتن فرزندانی خلاق و ماهر و به دور از بازی های کودکانه و کامپیوتری یکی از خواسته های والدین عزیز است. با تربیت درست فرزندان شما خود سرنوشت آنان را تعیین می کنید. اگر شما جزء والدینی هستید که هوشمندانه به فکر تربیت کودکانی کارآفرین و خلاق هستید با ما با مرور نکاتی در این زمینه همراه باشید.
  •  فعالیت‌های شجاعانه‌

ابتدا کودک‌تان را به انجام فعالیت‌های کارآفرینانه در دسترس ترغیب کنید. مثلا از او سوال کنید آیا به کاشتن سبزی در باغچه‌ی منزل و فروش آنها به دوستان تمایل داره؟ داستان زندگی کارآفرینان موفق را با او در میان بگذارید‌. این کار برای کارآفرینی به او انگیزه می‌دهد. با هدایت او به فعالیت‌های کارآفرینانه می‌توانید، مهارت‌های ارزشمند کسب و کار را به شیوه‌ای ملموس و لذت‌بخش به او بیاموزید.

 

  • مشاور او بودن!
بعد از اینکه کودک‌تان تصمیم به شروع گرفت، ابتدای کار درباره‌ی طرح کسب و کار با او صحبت کنید. ممکن است طرح کسب و کار کودک‌تان بسیار ساده باشد. اما روش بسیار قدرتمندی برای آموزش مفاهیم اساسی چون سود و زیان و هزینه به کودک می‌باشد. از کودک‌تان سوال کنید که چطور می‌خواهد محصول یا خدماتش را تبلیغ کند و درباره‌ی امکان‌پذیر بودن و مناسب بودن روش‌های تبلیغی مورد نظرش به او کمک فکری کنید. در نشست‌های خود و فرزندتان با او درباره درآمد و هزینه‌های طرح مورد نظرش صحبت کنید. در این هنگام در واقع شما در حال آموزش حسابداری به او هستید. چیزی که بسیاری از افراد در شروع کسب و کار با آن مشکل دارند.
.
  • آموزش مدیریت پول
مدیریت پول مهارتی است که جوانان و کودکان امروز دانش کمی درباره‌ی آن دارند. علی رغم ضرب‌المثل‌ها و تعارفات مرسوم درباره‌ی پول‌، همه می‌دانیم که «پول» برای یک زندگی ضروری است. بنابراین چه بهتر که از کودکی ارزش پس‌اندازکردن را به کودک‌ آموزش دهیم تا در بزرگسالی این مهارت به او کمک کند،‌ زندگی بهتری داشته‌باشد. به فرزند خود پیشنهاد دهید که میزانی از پول توجیبی‌اش را به‌صورت ماهانه یا هفتگی پس‌انداز کند.
.
استفاده از کارت اعتباری بیش از پرداخت‌های نقدی افراد را برای خرید وسوسه می‌کند. در واقع اگر شما پول خریدتان را نقدا پرداخت کنید با احتیاط بیشتری خرج خواهید کرد. بنابراین این نکته را خودتان رعایت کنید و به فرزندان‌تان نیز بیاموزید. از فرزندتان بخواهید برای پس‌اندازش هدف‌گذاری کند. یعنی در نظر بگیرد که این پس‌انداز را در چه‌کاری صرف خواهد کرد. این کار به او انگیزه می‌دهد تا بیشتر پس‌انداز کند و کمک می‌کند که رویاپردازی کند، علاوه بر این قدرت تصمیم‌گیری آنان را بهبود می‌بخشد.
هدف‌گذاری درباره‌ی پس‌انداز و رویاپردازی کودک به او حس شجاعت می‌دهد و باعث می‌شود احساس کند می‌تواند بخشی از خواسته‌های‌اش را خودش در طول زمان برآورده کند. این درواقع پرورش حس استقلال‌طلبی و اتکا به خود است که از ویژگی‌های بارز کارآفرینان است.
.
  • آخرین و مهم‌ترین نکته‌:
اگر می‌خواهید کودک‌تان برای زندگی‌اش رویاهای بزرگ داشته باشد به او احترام بگذارید. احترام گذاشتن همان رفتاری است که به‌موجب آن احساس بزرگی و محترم بودن در فرد پدید می‌آید و در او باور خوبی نسبت به خودش ایجاد می‌شود و محصولات شیرینی چون عزت و اعتماد‌به‌نفس به بار می‌آورد. فرزندانِ والدینی که به کودک‌شان احترام می‌گذارند، اعتماد به نفس بیشتری دارند. یکی از پایه‌ای‌ترین پیش نیازهای موفقیت در هر شغل و حرفه‌ای وجود اعتماد به نفس کافی در شخص می‌باشد. بنابراین شما والدین گرامی با احترام گذاشتن و انتقال حس ارزشمندبودن به فرزندتان می‌توانید پتانسیل بسیار خوبی برای او فراهم کنید که قابل جایگزین با هیچ‌چیز دیگری نیست.
به یاد داشته باشید که سرمنشاء اتفاقات بزرگ زندگی فرزندتان در آینده همین توجه‌های به ظاهر کوچک امروز است.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما