نوامبر 28
بازدید : 907
عکس : عبدالرحمان رأفتی - تسنیم
نظرات : بدون دیدگاه
بررسی اثرات آلودگی هوا

آلودگی هوا عامل خطرزای شناخته شده در بروز مشکلات سلامت روان در افراد بزرگسال است هرچند در بررسی جدید مشخص شد آلودگی هوا تاثیر منفی جدی‌تری بر سلامت روان کودکان و نوجوانان دارد.  آلاینده ها تاثیرات فراوانی بر روی سلامت و رشد کودکان دارند.  آلودگی‌ها می ‌تواند علت بیماری بچه‌های بیش‌فعال باشد و حتی می […]

آلودگی هوا عامل خطرزای شناخته شده در بروز مشکلات سلامت روان در افراد بزرگسال است هرچند در بررسی جدید مشخص شد آلودگی هوا تاثیر منفی جدی‌تری بر سلامت روان کودکان و نوجوانان دارد.  آلاینده ها تاثیرات فراوانی بر روی سلامت و رشد کودکان دارند.  آلودگی‌ها می ‌تواند علت بیماری بچه‌های بیش‌فعال باشد و حتی می ‌تواند روی ضریب هوشی بچه اثر بگذارد. بیماری اتیسم و همچنین گوشه‌گیری کودکان و بیماری‌های گوارشی و تنفسی از آثار مخرب سرب موجود در محیط زندگی کودکان است.

  • دلایل تأثیر زیاد بر کودکان

۱. کودکان به ازای هر کیلوگرم از وزن بدنشان، نسبت به بزرگسالان، هوای بیشتری تنفس می کنند. این بدان معنی است که آن ها بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر آلودگی هوا قرار دارند.

۲. شُش های کودکان هنوز به طور کامل توسعه نیافته است. شُش های کودکان تنها زمانی به طور کامل تکامل می یابد که به سن نوجوانی برسند. از آن جایی که شُش های کودکان در حال تکامل است، دستگاه تنفسی شان سموم و آلاینده های بیشتری را جذب می کند و برای مدت طولانی تری در بدن نگه می دارد. این بدان معنی است که آلاینده ها بر اندام داخلی کودکان بیشتر تاثیر می گذارند.

۳. سرعت تنفس کودکان بیشتر از بزرگسالان است. این بدان معنی است که آن ها سموم زیست محیطی بیشتری را جذب می کنند.

  • اثرات آلودگی هوا بر روی کودکان

۱. کودکانی که در معرض آلودگی هوا هستند، به احتمال زیاد شُش هایشان آسیب می بیند. به عبارت دیگر، ظرفیت شُش های کودکان، نه تنها در دوران کودکی، بلکه در دوران بزرگسالی نیز کاهش می یابد. همچنین احتمال عفونت ریه ها (شُش ها) نیز افزایش می یابد.

۲. کودکان مبتلا به بیماری های مزمن، مانند: آسم و فیبروز کیستیک، هنگامی که در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند، بیماری آن ها عود می کند.

۳. کودکانی که در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند، ممکن است عملکرد ریه هایشان کاهش یابد، فرایند رشد و توسعه شُش هایش کُندتر شود و به بیماری مزمن انسداد ریه دچار شوند.

۴. آلودگی هوا فقط روی دستگاه تنفسی اثر نمی گذارد، بلکه دستگاه عصبی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. در معرض فلزات سنگین هوا، مانند: سُرب، قرار گرفتن می تواند بر روی رشد شناختی کودکان تاثیرگذار باشد.

۵. به طور کلی، آلودگی هوا سلامت کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد، زیرا بسیاری از عوامل مشکل زا، مانند: آلودگی هوا، مواد غذایی، ویروس ها و همه و همه با یکدیگر ارتباط دارند و بر یکدیگر تاثیر می گذارند و اثرات منفی به بدن وارد می کنند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما