تفاوت دختر و پسر در فعالیت های بدنی

اگر به هر کدام از پارک ها یا زمین های بازی سر بزنید، به ناچار تعداد زیادی پسر بچه می بینید که مشغول دویدن، توپ بازی کردن و پریدن هستند. این تفاوت در فعالیت های فیزیکی، احتمالا در رحم آغاز می شود. نوزادان پسر در مقایسه با نوزادان دختر، بیشتر در رحم مادر حرکت می […]

اگر به هر کدام از پارک ها یا زمین های بازی سر بزنید، به ناچار تعداد زیادی پسر بچه می بینید که مشغول دویدن، توپ بازی کردن و پریدن هستند. این تفاوت در فعالیت های فیزیکی، احتمالا در رحم آغاز می شود. نوزادان پسر در مقایسه با نوزادان دختر، بیشتر در رحم مادر حرکت می کنند. پسربچه ها هنگام تعویض پوشک بیشتر پیچ و تاب می خورند، کمتر در کالسکه آرام و قرار دارند و مسافت طولانی تری را چهار دست و پا می روند.

 

ممکن است شما متوجه این تفاوت ها میان فرزند دختر و پسر خود نشده باشید اما دانشمندان عقیده دارند، با وجود آن که یک پسر معمولی از یک دختر معمولی بیشتر حرکت نمی کند اما تقریبا همیشه پسربچه ها، فعال ترین بچه ها هستند. سعی کنید صرف نظر از جنسیت کودکان، آن ها را با بازی های پرتحرک مانند رقص و قایم باشک مشغول کنید.

 

در بازه سنی وسیع نوزادی تا نوجوانی، رشد قد و وزن دختران و پسران تقریباً به یک اندازه و مشابه هم است. تا پیش از اتمام دبستان، تفاوت قابل توجهی بین رشد دختران و پسران مشاهده نمی شود. دختران سریع تر قد می کشند، اما پسران از رسیدن به دختران باز نمی مانند. به طور معمول دختران در هر سال نزدیک به  ۷.۵ سانتی متر یا اندکی بیشتر و پسران بین ۷.۵ تا ۱۰ سانتی متر قد می کشند.

.

  • بلوغ

برخی دختران، اولین تغییرات بلوغ را که شامل جوانه زدن سینه ها و رویش مو در ناحیه تناسلی می شود، در حدود سن ۸ سالگی از خود نشان می دهند. این تغییرات معمولاً بین سنین ۸ تا ۱۲ سالگی اتفاق می افتد. این تغییرات پیش از جهش رشدی است که به قاعدگی منجر می شود. اکثر دختران تا پیش از ۱۳ سالگی برای اولین بار پریود می شوند.

.

تعداد کمی از دختران در حدود سن ۷ سالگی دچار بلوغ زودرس می شوند. علت بلوغ زودرس ناشناخته و نامعلوم است و دامنه بسیار وسیعی از علل محیطی و ژنتیکی را به این امر نسبت می دهند. اغلب دخترانی که دچار بلوغ زودرس می شوند بلندتر و یا سنگین تر از سایر همسالان خود هستند. اولین نشانه های بلوغ در پسران که شامل بزرگ شدن بیضه ها، رشد آلت تناسلی و رویش مو در ناحیه تناسلی می شود، به ندرت پیش از سن ۹ سالگی اتفاق می افتد.

.

  • مهارت های حرکتی

مهارت های حرکتی درشت پسران، مانند: دویدن، پریدن و حفظ تعادل، کمی سریع تر نسبت به دختران توسعه پیدا می کند و اما مهارت های حرکتی ظریف دختران، مانند نگه داشتن قلم و نوشتن زودتر از پسران توسعه می یابد که این امر می تواند منجر به برتری دختران در مدارس شود، چرا که حضور و موفقیت در مدارس نیازمند دارا بودن مهارت هایی همچون نشستن و نوشتن است.

.

پسران از لحاظ جسمانی، تهاجمی تر و  بی مبالات تر هستند. در حقیقت مرکز لذت مغز به هنگام انجام کارهای خطرناک، در پسرها بیش از دخترها فعال و قابل مشاهده است. اما این بدین معنی نیست که دختران فعال و خطر پذیر نیستند، بلکه پسرها بیش از حد معمول این ویژگی را دارند.

.

اجازه انجام دادن بازی های پر جست و خیز به کودکان مهم است، اما مداخله در بازی به هنگام صدمه دیدن کودکان نیز ضروری است. لذا به کودکان خود آموزش دهید که اگر کسی از دوستانش درخواست متوقف کردن بازی را داشت، بازی را متوقف کرده تا به وضعیت وی رسیدگی شود.

.

  • مهارت های زبانی

دختران در نشانه های غیر کلامی خواندن، مانند: لحن صدا و بیان عملکرد بهتری دارند که این ویژگی آن ها را برای برقرار ارتباط ماهرتر می کند. آن ها همچنین می توانند احساسات و کلمات را سریع تر انتقال دهند.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما