راه های مقابله با انحرافات

یکی از زمینه‏ های پیدایش انحرافات در جوانان و نوجوانان، استفاده نادرست آن ها از اوقات فراغت است. اوقات فراغت طولانی و بی‌ برنامه، نوجوانان را عاصی و سرگردان می‏ کند و آنان به تدریج، سرخورده و مأیوس می‏ شوند و در نتیجه، به دنیای درون خویش پناه می‏ برند و در کنج خلوت و […]

یکی از زمینه‏ های پیدایش انحرافات در جوانان و نوجوانان، استفاده نادرست آن ها از اوقات فراغت است. اوقات فراغت طولانی و بی‌ برنامه، نوجوانان را عاصی و سرگردان می‏ کند و آنان به تدریج، سرخورده و مأیوس می‏ شوند و در نتیجه، به دنیای درون خویش پناه می‏ برند و در کنج خلوت و انزوا، راهی برای سرگرمی خود می‏ جویند.

 

در این سال ها نوجوانان اغلب ساعات روز را با دوستانشان سپری می کنند. در این دوران، نوجوانان به دنبال دوستان و معاشرانی هستند که بخواهند اوقات خود را با او بگذرانند، رازهای خود را با او در میان گذارند، بگویند و بشنوند و با دوستی ها برای خود شور و نشاطی آنی فراهم سازند. لذا با توجه به اهمیت و نقش روابط اجتماعی در دوران نوجوانی به نظر می رسد که برخی از نوجوانان درگیر روابط و دوستی هایی می شوند که چندان به صلاح آن ها نبوده و گاه همین روابط اثرات سوء و حتی جبران ناپذیری را برای آن ها به ارمغان می آورد.

 

حتما باید شبانه‌روز خود را با برنامه‌ریزی صحیح و متناسب وضع روحی و جسمی خود پر کنید و هیچ ساعت بیکاری نداشته باشید. جوانان و نوجوانان از نیروی سرشار و فوق‌ العاده‌ای برخوردارند. این نیرو، اگر در زمینه‏ های دیگر مورد استفاده قرار نگیرد و به صورت مطلوب از آن استفاده نشود، با توجه به شرایط سنی آن ها، در قالب امور جنسی و شهوانی، ظاهر خواهد شد. کارهای بدنی، موجب تعادل جسم و روان می‏ شود. اگر نیک بنگریم، افرادی که به کار مداوم مشغول هستند و نیرو و استعدادشان را در زمینه‏ های مثبت و سالم به کار می ‏اندازند، کمتر دچار انحرافات اخلاقی و بحران ‏های روحی می‏ شوند.

 

هر روز ورزش لازم است؛ البته آن ورزش ‏هایی مفید است که برای بدن ضرری ندارد؛ مثل نرم دویدن و نرم طناب زدن و انجام حرکت‏ های کششی و یا سایر رشته های ورزشی که مورد علاقه و توجه خاص نوجوانان و جوانان است. بیشتر انحرافات، از فکرهای ناسالم و خیال پردازی‏ های قبل از خواب ناشی می ‏شوند. بنابراین، یکی از روش ‏های پیش‌گیری از انحرافات، این است که برنامه خواب به صورت دقیق تنظیم شود و تا زمانی که خواب بر شما غالب نشده، به رختخواب نروید و وقتی به رختخواب بروید که کاملاً خسته و آماده خواب باشید و برای این کار، باید در طول روز، مشغول فعالیت‏ های زیادی باشید و به اندازه کافی کار کرده باشید. اگر جوان با خستگی به رختخواب نرود، ناچار، مدت زمانی را در بستر بیدار خواهد ماند؛ تا به تدریج به خواب رود و در این حال، افکار و اندیشه‏ های شهوانی و تحریک‌ آمیز به سراغ جوان می‏ آیند. از این رو، تنظیم ساعات خواب برای جوان، ضرورت خاصی دارد.

 

یکی از عوامل انحرافات و به طور کلی انحرافات اخلاقی، محیط آلوده و محرک ‏های شهوانی است. محیط از طریق وارد نمودن عناصر محرک در گرایش ‏های انحرافی، منجر به طغیان غریزه جنسی در جوان می‏ شود. مسائلی از قبیل بدحجابی، روابط ناسالم و آزاد دختر و پسر، برخی از فیلم‌‏های تلویزیونی و فیلم‏ های خارجی و نیز استفاده نادرست از اینترنت، در تحریک شهوت و غریزه جنسی جوان، مؤثر است. شاید برای برخی از نوجوانان، یادآوری و تذکر مسائل دینی و اخلاقی، چیزی بیهوده و غیر ضروری تلقی شود؛ زیرا آن ها نه در فکر سلامت خویش هستند و نه مسائل اخلاقی و دینی را می‏ پذیرند؛ اما نوجوانان و جوانان دیندار و با ایمان، اگر واقعاً بخواهند از جوانی به خوبی استفاده کنند و در راه درست و سالم گام بردارند، باید سعی کنند از محیط ‏های آلوده و دیدن عوامل تحریک کننده، پرهیز کنند.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما