نوامبر 20
نویسنده : صادق گلزاده
بازدید : 1840
عکس : محمد صادق پور - تسنیم
نظرات : بدون دیدگاه
درک مفهوم شهادت

اسلام دینی جامع برای تمام اعصار و دوران، زندگی مادی و معنوی و زندگی دنیوی و اخروی است. تفکری که دنیا را از آخرت منفک می‌شمرد غیر اسلامی است و تربیتی که دنیا و آخرت را از هم جدا کند نارسا است، در تربیت خدایی دنیا وسیله آباد کردن اخرت است. دین نیز چیزی جز محبت […]

اسلام دینی جامع برای تمام اعصار و دوران، زندگی مادی و معنوی و زندگی دنیوی و اخروی است. تفکری که دنیا را از آخرت منفک می‌شمرد غیر اسلامی است و تربیتی که دنیا و آخرت را از هم جدا کند نارسا است، در تربیت خدایی دنیا وسیله آباد کردن اخرت است. دین نیز چیزی جز محبت نیست و اگر عشق به خداوند مطرح باشد قرار گرفتن در راه فرامین الهی هیچ سختی ندارد.

 

درک مفهوم ایثار، از خودگذشتگی و شهادت مستلزم تربیت یک انسان الهی، اسلامی و مؤمن است. در این تفکر شهادت معنای پس دادن امانت به صاحب اصلی را پیدا می‌کند. شهادت طلبی در راه اجرای فرمان خداوند و نجات مظلوم است و منجر به ظلم و جنایتی که امروز در جریان‌های تکفیری دیده شده است نمی‌شود.

 

«جاهدوا فی سبیل الله» از فرامین الهی است و وقتی شخصیت و تفکر افراد با تربیت الهی شکل گرفته باشد معنای عبد بودن و تسلیم خدا شدن را درک و جهاد در راه خدا یک وظیفه محسوب می‌شود. در مجموع وقتی تربیت منجر به شکل گیری عبد محض خداوند بودن بشود نثار جان در راه خداوند را نیز با خود به همراه دارد.

 

نهادینه کردن مفهوم تکلیف گرایی، اطاعت، بهشت و جهنم، نجات مظلوم، حب وطن و فداکاری برای حفظ ارزش‌ها در کودکان و در درک نهایی مفهوم شهادت در بزرگسالی حائز اهمیت است. روش تربیت به ازای مقاطع سنی قالب‌های گوناگون و ادبیات متفاوتی می‌طلبد اما مفهوم کلی که باید ارائه شود مواردی است که به آن اشاره شد.

 

امام حسین (ع) تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا جنگی رخ ندهد و منحرف شدگان از دین را بازگرداند اما در پی بازگرداندن حق، صلح و آرامش میان اهل آن نیز هستند. امر به معروف و نهی از منکر یک حکم واجب شرعی است. گاهی برای حفظ یک معروف نیاز به بذل و ایثار جان است، اگر مفهوم امر به معروف را از کودکی به فرزندانمان نیاموزیم نمی‌توانیم توقع درک مفهوم بذل جان و شهادت را از آنان داشته باشیم.

 

دشمن امروز توانسته است از  ابزارها و تکنولوژی های روز و وسایل ارتباط جمعی به خوبی برای مخدوش کردن اذهان عمومی استفاده کند، در این راستا ما نیز باید برای گسترش مفاهیم اسلامی و الهی، بازی‌های رایانه‌ای و برنامه‌های کارتونی کاربردی و شایسته داشته باشیم. درک شرایط زمان و مکان از اهمیت به سزایی برخوردار است. تبعیت و فرمانبرداری از ولی فقیه اعتدال مورد نیاز جامعه اسلامی را ایجاد و از افراط و تفریط باز می‌دارد. رزق حلال یکی از این مفاهیم بلند است که آثار اخروی و دنیوی دارد و انسانی که از روزی حرام ارتزاق کرده باشد نمی‌تواند به درک مفهوم شهادت نائل شود.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما