نوامبر 18
بازدید : 1038
عکس : معصومه جعفری
نظرات : بدون دیدگاه
راهی برای افزایش انگیزه

امام باقر (علیه السلام): «از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز، زیرا که این دو کلید هر بدی می ‏باشند.»

تا حالا شده وقتی که می‌خواهید درس بخوانید، مدت‌ها بی‌فایده فقط به کلمات خیره شوید؟ آیا درس خواندن برای‌تان کار خواب‌آوری شده است؟ آیا بیشتر اوقات احساس می‌کنید حوصله‌ی درس خواندن را ندارید؟

 

واژه‌ی انگیزه به عواملی برمی‌گردد که رفتارهای هدفمند ما را تعیین و آن ها را آغاز و در طول مسیر هدایت می‌کند و به آن ها تداوم می‌بخشد. انگیزه در واقع چرایی رفتار است؛ یعنی همان نیازها یا خواسته‌هایی است که رفتار ما را هدایت می‌کنند و آنچه را انجام می‌دهیم توضیح می‌دهند. در حقیقت انگیزه دیده نمی‌شود، اما می‌توانیم بر اساس رفتارهای قابل مشاهده برای آن موجودیتی قائل شویم. در اینجا مواردی برای شما ارائه می گردد که در ضمن آن می توانید انگیزه ی خود را افزایش دهید:

 

مکانی آرام پیدا کنید که تمرکز شما را بر هم نزند. این مکان می‌تواند کتابخانه، و یا اتاقی در خانه‌تان باشد. عامل ضروری این است که این مکان‌ها از سر و صدا و عوامل برهم زننده‌ی تمرکز خالی باشند. جاهایی که احتمال دارد دوستان‌تان بیایند را انتخاب نکنید.

 

حتما وسایلی که برای درس خواندن نیاز دارید، آماده کنید. این وسایل می‌تواند شامل کاغذ، خودکار، مداد، ماژیک شبرنگ و… باشد. بستگی به خودتان دارد که برای درس خواندن به چه ابزاری نیاز دارید. اگر ابزار مورد نیازتان را قبل از شروع آماده نکنید، باید حین درس خواندن این کار را انجام دهید و تمرکزتان برهم می‌خورد.

 

وقتی که بدن انسان سیراب باشد، کارایی‌اش افزایش می‌یابد. بنابراین مقداری آب در کنار خود داشته باشید. در بین درس خواندن گاهی آب مصرف کنید تا آب بدن‌تان تأمین شود. همچنین مقداری تنقلات سالم مانند آجیل و میوه هم کنار خود بگذارید. این‌گونه انرژی از دست رفته‌ی خود را جبران کنید. برای تأمین انرژی از فست‌ فود و شیرینی استفاده نکنید. خوراکی‌هایی مانند پیتزا، همبرگر، کیک و شیرینی را مصرف نکنید. این مواد انرژی شما را برای مدت کمی بالا نگه می‌دارند و کم‌کم باعث احساس خواب‌ آلودگی در شما می‌شوند.

 

زمان درس خواندن، زمان مناسبی برای صحبت کردن با دوست و فامیل نیست. اگر ممکن است فرد خاصی نگران‌تان شود، از قبل به او بگویید که در این زمان مشغول درس خواندن خواهید بود و صدای گوشی را نمی‌شنوید. بنابراین هنگام درس خواندن گوشی خود را بر روی حالت سکوت بگذارید و آن را دور از دسترس خود قرار دهید. اگر تلفن همراه کنارتان باشد احتمال دارد مرتب آن را چک کنید.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما