کتاب، ضرورت زندگی

کتاب مقوله بسیار مهمی است. البته کارهای هنری و تصویری تلویزیون، سینما، یا از این قبیل هم وجود دارد؛ اما کتاب نقش مخصوصی دارد. جای کتاب را هیچ چیزی پر نمی کند. کتاب را باید ترویج کرد، مردم باید به کتابخوانی عادت کنند و کتاب وارد زندگی بشود. اصلا کتاب را جزو ضروریات زندگی نمی […]

کتاب مقوله بسیار مهمی است. البته کارهای هنری و تصویری تلویزیون، سینما، یا از این قبیل هم وجود دارد؛ اما کتاب نقش مخصوصی دارد. جای کتاب را هیچ چیزی پر نمی کند. کتاب را باید ترویج کرد، مردم باید به کتابخوانی عادت کنند و کتاب وارد زندگی بشود. اصلا کتاب را جزو ضروریات زندگی نمی دانند.

 

مدرسه به‌عنوان نخستین نهاد می‌تواند نقش موثری در فرآیند کتاب‌خوان شدن کودکان خانواده داشته باشد. فعالیت مدارس در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی موثر است، چون اقدامات این بخش بیشترین تأثیر را در تعلیم و آموزش دانش‌آموزان دارد. خانه به‌عنوان نخستین نهاد می‌تواند نقش موثری در فرآیند کتاب‌خوان شدن کودکان خانواده داشته باشد.

 

کتابخوانی را باید از خانواده‌ها آغاز و در مدارس ادامه دهیم. همچنین باید احساس تشنگی به کتاب در دانش‌آموزان و حس نیاز مطالعه در این افراد ایجاد شود. نباید کتاب و کتاب‌خوانی در هفته کتاب و کتاب‌خوانی خلاصه شود و باید این فرهنگ در طول سال مورد توجه قرار گیرد.

 

در اینجا اشاره ای به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای، درباره دوران نوجوانی ایشان و علاقه او به کتابخوانی می پردازیم…

 

«من در دوران جوانی زیاد مطالعه می کردم. غیر از کتاب های درسی خودمان مطالعه می کردم و می خواندم، هم کتاب تاریخ، هم کتاب ادبیات، هم کتاب شعر و هم کتاب قصه و رمان می خواندم. به کتاب قصه خیلی علاقه داشتم و خیلی از رمان های معروف را در دوره نوجوانی خواندم. شعر هم می خواندم. من در دوره نوجوانی و جوانی، با بسیاری از دیوان های شعر آشنا شدم. به کتاب تاریخ علاقه داشتم، و چون درس عربی می خواندم و با زبان عربی آشنا شده بودم، به حدیث هم علاقه داشتم. الان احادیثی یادم است که آن ها را در دوره نوجوانی خواندم و یادداشت کردم. دفتر کوچکی داشتم که احادیث را در آن یادداشت می کردم. احادیثی را که دیروز یا همین هفته نگاه کرده باشم، یادم نمی ماند؛ مگر این که یادآوری وجود داشته باشد؛ اما آن هایی را که در آن دوره خواندم، کاملا یادم است. شماها واقعا باید دوره نوجوانی و جوانی را قدر بدانید. هر چه امروز مطالعه می کنید، برایتان می ماند و هرگز از ذهنتان زدوده نمی شود. این دوره نوجوانی، برای مطالعه کردن و یاد گرفتن، که مطالعه کردن و یادگرفتن، دوره خیلی خوبی است؛ واقعا یک دوره طلایی است و با هیچ دوران دیگری قابل مقایسه نیست.»

 .

«کتابخوانی چیزی است که برای یک ملت، فریضه و لازم است. آن مردمی که اهل کتاب خواندن باشند، از لحاظ معلومات انس نداشته باشند، تفاوت می کنند. خوشبختانه کتاب زیاد هست و کتاب های زیادی چاپ می شود. نمی خواهم عرض بکنم که همه آنچه که چاپ می شود، کتاب های خوب و مفیدی است؛ نه، ای بسا کتابی چاپ می شودو به بازار هم می آید، اما کتاب مفیدی نیست؛ یک کتاب بی فایده و عاطل و باطلی است و کسی از آن استفاده ایی نخواهد کرد. و ای بسا کتابی که چاپ می شود و به بازار هم می آید و مضر است؛ نه این که فایده ندارد؛ بلکه ضررهم دارد! الان ما در بازار کتاب کشور، چنین کتاب هایی را داریم و اینها در دسترس مردم هم هستند! این ها بخش کمی از کتاب های چاپ شده هستند. اکثر آنچه که چاپ می شود، چه از جهات علمی، چه از جهات فرهنگی، چه از جهات دینی، چه از لحاظ معارف گوناگون اسلامی، چه از لحاظ ادبی و هنری، مفید است. معارفی که درکتاب ها هست، مردم ما از آن هایی نیاز نیستند؛ باید این کتاب ها را بخوانند. انس با کتاب، چیز بسیار با ارزشی است و من خواهش می کنم که… همه و همه… باکتاب انس پیدا کنند.»

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما