یکی از راههای مطمئن برای موفقیت در مطالعه، داشتن یک برنامه ریزی درسی منسجم است. یک برنامهی درسی مناسب میتواند راهگشا باشد. به فرزندان خود کمک کنید؛ فهرستی از تمام موضوعات و دروسی است که دانش آموز شما نیاز به مطالعهی آن ها دارد را تهیه کند. تعهدات و کارهای را که خود شما و […]
یکی از راههای مطمئن برای موفقیت در مطالعه، داشتن یک برنامه ریزی درسی منسجم است. یک برنامهی درسی مناسب میتواند راهگشا باشد. به فرزندان خود کمک کنید؛ فهرستی از تمام موضوعات و دروسی است که دانش آموز شما نیاز به مطالعهی آن ها دارد را تهیه کند. تعهدات و کارهای را که خود شما و فرزندتان باید انجام بدهید را روی کاغذ بیاورید. این به شما کمک خواهد کرد تا ایدههایتان در رابطه با کارهایی که باید انجام شوند، پرورش یابند.
داشتن برنامه و نهادینه نمودن آن، رمز موفقیت براى هر فرد در زندگى شخصى و اجتماعى به شمار مىآید. فرزندان ما براى انجام تحصیلات خود از برنامهاى خاص در مدارس تبعیت مىنمایند. تکمیل کنندهى برنامهى تحصیلات فرزندانمان در مدرسه، داشتن برنامهاى منظم در خانه براى انجام تکالیف و مرور برنامههاى مدرسه است. عادت دادن به تبعیت از برنامههاى منظم براى درس خواندن، پایهى توفیقات تحصیلى آنان را فراهم خواهد نمود. این امر باید با مشارکت و نظر مثبت و مبتنى بر رغبت آن ها فراهم گردد.
فرزندان ما وقتى از مدرسه به خانه بر مىگردند، حدود یک الى دوساعت نیاز به تأمین نیازهاى اولیه از جمله غذا و استراحت دارند، بنابراین نباید در بدو ورود و بدون انجام استراحت لازم، از آنان بلافاصله توقع انجام کار درسى داشت و برعکس حتى چنانچه خود آنان بخواهند بلافاصله به امور درسى و آموزشى خود مشغول گردند، باید به آنان توصیه نمود که ابتدا نیازهاى اولیهى خود را مرتفع و قدرى استراحت نموده و سپس به امور آموزشى خود بپردازند. بعد از یکى دو ساعت استراحت، فرصت لازم براى انجام برنامه در منزل فرا مىرسد.
دانشآموزان دورهى ابتدایى یک الى دو ساعت باید به انجام تکالیف درسى و مرور برنامههاى آموزشى بپردازند. این میزان مىتواند به صورت غیرپیوسته و به صورت دورههاى نیم ساعته انجام گیرد، اما باید با نظارت والدین و با کیفیت لازم صورت پذیرد. انجام برنامهى اوقات فراغت است. فرزند ما روزانه دو الى سه ساعت باید در روز به انجام برنامهى مورد علاقهى خود بپردازد. این برنامه مىتواند به دنبال انجام امور آموزشى و به صورت پاداش براى حسن انجام آن ها صورت گیرد. باید به خاطر داشت که اوقات فراغت فرزند با توجه به علاقه و رغبت او صورت پذیرد نه آنچه والدین دوست دارند.
نهایتاً کودکان ما بعد از امور آموزشى و اوقات فراغت حدود دو ساعت را باید صرف شام و امور شخصى و بهداشت خود نمایند و استراحت به رختخواب بروند، زیرا آنان به حدود هشت ساعت استراحت و خواب نیازمندند و چنانچه این میزان استراحت نکنند و شب دیرتر از وقت عادى بخوابند، در روز بعد با حالت خستگى قادر نخواهند بود با نشاط و سرزندگى تلاش تحصیلى خویش را آغاز کنند و کارشان بهرهورى لازم را نخواهد داشت.