روش هایی برای جلد کردن دفتر

یکی از کارهایی که فرزندان با علاقه از پدر و مادر می‌خواهند برایشان انجام دهند جلد کردن کتاب و دفترهایشان است. بزرگ‌ترها هم همان کاغذ کادوهای مورد علاقه بچه‌ها را می‌خرند و با صبر و حوصله شروع به جلد کردن و نایلون کشیدن می‌کنند. هر چه باشد، آموخته‌های بچه‌ها به همین کتاب و دفترها مربوط […]

یکی از کارهایی که فرزندان با علاقه از پدر و مادر می‌خواهند برایشان انجام دهند جلد کردن کتاب و دفترهایشان است. بزرگ‌ترها هم همان کاغذ کادوهای مورد علاقه بچه‌ها را می‌خرند و با صبر و حوصله شروع به جلد کردن و نایلون کشیدن می‌کنند. هر چه باشد، آموخته‌های بچه‌ها به همین کتاب و دفترها مربوط می‌شود و به همین دلیل ارزش آن ها بسیار بالاست.
.
شمایی که به دل فرزندتان راه می‌روید و بهترین‌ها را برای او می‌خواهید، امسال بیایید و کاری متفاوت برای آن ها انجام دهید. بچه‌ها پدر و مادر هنرمند و توانا را خیلی دوست دارند و هرگاه شما اثری جدید برایشان خلق کنید، آن را با غرور و افتخار به دوستانشان نشان می‌دهند و خوشحالند که این توانایی‌ها چیزی نیست که هر پدر و مادری صاحبش باشند. پس اگر فرزندتان را دوست دارید، بیایید و شما هم هنرمندتر و تواناتر از گذشته شوید.
.
در اینجا چند روش متفاوت جلد کردن دفتر را به شما آموزش می‌دهیم تا از آن ها ایده بگیرید و پوشش‌هایی جدید بر تن دفاتر بچه‌ها کنید. مطمئنا دانش‌آموزی که می‌بیند بزرگ‌ترها برایش وقت گذاشته‌اند و آثار هنری خلق کرده‌اند، به درس و مدرسه بیشتر دل می‌دهد و او هم به نوبه خود سعی می‌کند فرزند افتخارآفرینی شود. پس به شیوه‌هایی که در این صفحه به شما آموزش می‌دهیم توجه کنید و درس و مدرسه را با حلاوت بیشتری به نونهالانتان هدیه کنید:
.
  • گونی‌های اضافی:
اگر با گونی‌دوزی آشنا باشید، بخوبی می‌دانید که با این پارچه ساده و ارزانقیمت چه هنرنمایی‌های بی‌نظیری می‌توان انجام داد. دفتر را با گونی جلد کنید و برای زیبا شدن کار، روی آن تور بدوزید یا با گل‌های پارچه‌ای، روبانی یا دکمه‌های جالب تزئینش کنید. طرحی ساده و قشنگ است.
.
  • پارچه‌های دورریز:

شاید تاکنون به ذهنتان نرسیده باشد که برای جلد کردن دفتر از پارچه استفاده کنید، اما به شما پیشنهاد می‌دهیم روی آن فکر کنید و گاهی اوقات با تکه‌پارچه‌های باقی مانده از دوخت و دوزهایتان، پوششی برای دفتر بچه‌ها درست کنید. سبک نقش و نگار پارچه‌ها با کاغذکادو متفاوت است و همین باعث می‌شود جلد دفتر، ظاهری ویژه به خود بگیرد. پارچه مانند کاغذ تا نمی‌خورد و ایستا نمی‌ایستد؛ به همین دلیل، باید آن را بخوبی بچسبانید و روی آن نایلون بکشید تا ایستایی بیشتری داشته باشد و تمیز باقی بماند.

اگر می‌خواهید هنرنمایی را به اوج برسانید، مانند این نمونه جلد چهل‌تکه بسازید. تکه‌پارچه‌های مختلف را با رعایت هماهنگی رنگ‌ها به‌هم وصل کنید تا طرحی جالب‌تر شکل بگیرد. می‌توانید آن را با چسب مایع در حد چند نقطه کوچک که نشان داده نشود به جلد بچسبانید و سپس مثل تمام جلدها، با نوار چسب و نایلون کار را تکمیل کنید. اگر می‌خواهید نمونه‌ای مانند این عکس داشته باشید، ابتدا پوشش جلد را با پارچه بلندتر از حد معمول درست کنید تا قسمتی برای بستن این جلد باقی بماند. سپس آن را با چسباندن لایی، فوم یا آستر ضخیم‌تر و محفوظ‌تر کنید و بعد از آن به جلد دفتر وصل کنید. در قسمت اضافه انتهای جلد از داخل دکمه قابلمه‌ای بدوزید و از بیرون، گل‌های پارچه‌ای درست کنید و روی آن قسمت بدوزید. طرحی فوق‌العاده است. می‌توانید آلبوم یا دفتر خاطرات کودکان را نیز به همین روش جلد کنید.

  • پارچه و گونی:

دورنگ شدن جلد دفتر، از آن طرح بکرتری می‌سازد. اگر تکه‌پارچه‌هایی دارید که اندازه‌شان برای جلد کردن دفتر کافی نیست، می‌توانید تکه‌ای گونی به آنها بدوزید تا کامل‌تر شوند و با این تلفیق پارچه و گونی دفتر را جلد کنید. دفترها ظاهری هنرمندانه به خود می‌گیرند و از پیچش‌های هنری خالق خود خبر می‌دهند.

  • قلاب‌بافی:

آفرین به شمایی که هنر قلاب‌بافی بلدید. این هنر زیبا انواع و اقسام کاربردها را دارد. از رومیزی و شال و اشارپ گرفته تا شال و ژاکت و بلوز، اما شاید تاکنون به این فکر نکرده‌اید که همین قلاب‌بافی‌ها می‌توانند در جلد کردن دفتر بچه‌ها هم نقش‌آفرینی کنند. دفتر را با پارچه جلد کنید و قلاب‌بافی زیبایتان را روی آن بچسبانید. می‌توانید جلد را با روبان یا دکمه کامل‌تر کنید. این نوع جلد کردن برای آلبوم یا دفترهایی که برایتان ارزش دارند و می‌خواهید تا سال‌های سال در زندگی‌تان ماندگار باشند گزینه خوبی است.

  • دوچرخه گلدوزی شده:

احتمالا فرزند دوچرخه‌سوار شما عاشقش می‌شود. شاید می‌پرسید این دوچرخه چگونه روی جلد دفتر شکل گرفته؟! این که ظاهرش به نقاشی نمی‌خورد، پس چیست؟ حدستان درست است چون این نقاشی نیست. البته طرح اولیه‌اش با مداد کشیده شده، اما ادامه کار با مداد انجام نشده. این طرح روی مقوای جلد دفتر گلدوزی شده است. شما می‌توانید هر طرح مناسبی را روی مقوای جلد دفتر بکشید و روی آن را با نخ‌های رنگی به صورت شلالی گلدوزی کنید. به این ترتیب، جلد دفتر فرزندتان را خودتان طراحی کرده‌اید در حالی که به جای مدادرنگی، از نخ و سوزن کمک گرفته‌اید.

  • کیف:

باز هم یک طرح بکر و بی‌نظیر. اگر کمی با خیاطی آشنا هستید می‌توانید این جلد را برای دفتر بچه‌ها درست کنید. ابتدا دفتر پوشش بدوزید و سپس، دسته‌های کیف را به شکل دو نوار باریک از همان پارچه درست کنید و به دوطرف‌اش وصل کنید. اگر پوشش دفتر را به شکلی بدوزید که نیاز به چسباندن آن نباشد و قابل درآوردن از جلد دفتر باشد، می‌توانید آن را در سال‌های بعد هم استفاده کنید.

و در پایان، زمان برای بزرگ‌ترها به سرعت می‌گذرد، اما تاثیر عملکردهای شما برای کودکان عمقی عظیم دارد که حتی اگر خودتان متوجهش نباشید، آنها بخوبی حفظش می‌کنند. برای آن ها وقت بگذارید و عشق و محبت‌تان را تا نهایت مبذولشان کنید. زیرا سرمایه آن ها در آینده، همین محبت‌های امروزی شما خواهد بود.

  • نمد:

خوشا به حال کودکی که بزرگ‌ترهایش با نمددوزی آشنایند. دنیای کارهای نمدی انتها ندارد و هر چیز زیبایی را براحتی در خود جای می‌دهد. شما می‌توانید از این هنر ظریف و جالب برای جلد دفتر بچه‌ها هم استفاده کنید. روی تکه‌ای نمد اندازه جلد، گل، پروانه یا هر طرح زیبای دیگری را بدوزید و حتی برای کامل‌تر شدن کار، می‌توانید تکه‌ای مستطیلی روی جلد وصل کنید تا فرزندتان بتواند مداد یا خودکارش را در آن قرار دهد. دنیای رنگی و جذاب نمددوزی فوق‌العاده وسیع و متنوع است و به همین دلیل، شما می‌توانید هرکدام از دفترها را به شکلی متفاوت از دیگری درآورید.

  • پارچه‌های جین:

خیلی چیزها بعد از کهنه شدن براحتی قابل بازیافت و استفاده مجددند. یکی از چیزهایی که بیشترین تنوع را در بازیافت دارد، بلوز یا شلوار جین است. دفتر را با پارچه جین جلد کنید و آن را با روبان یا گل‌های توری و پارچه‌ای تزئین کنید. اگر بتوانید جیب بلوز یا شلوار را هم در این قسمت بگنجانید بسیار عالی است، چون فرزندتان می‌تواند مداد یا خودکارش را در آن قرار دهد. امتیاز پارچه جین، مقاوم بودن آن است. روی آن نایلون بکشید تا از کثیف شدن در امان بماند. حتی اگر دوست داشته باشید، می‌توانید مانند این نمونه آن را بدهید تا برایتان سیمی کنند؛ طرحی بکر و بی‌نظیر است.

  • کاغذ رنگی:

شما می‌توانید هر دفتر فرزندتان را با یک رنگ کاغذ جلد کنید تا او به راحتی آن را پیدا کند و همچنین دیدن هر رنگ، به شکلی مختلف فرزندتان را به‌وجد بیاورد. کاغذ رنگی ارزان است و عکس‌برگردان‌ها و برچسب‌ها روی آن، بهتر خودنمایی می‌کنند. پس با فرزندتان صحبت کنید و اگر احساس کردید از این کار خوشش می‌آید، امسال دفترهایش را با کاغذ رنگی جلد کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما