نوامبر 15
بازدید : 1427
نظرات : بدون دیدگاه
فرزندان نیازمند چهرۀ شاد

کودکان وقایعی که با صداهای خوشایند، شاد یا چهره های خندان دیده یا شنیده باشند را بیش از سایر وقایع به خاطر می‌سپارند. والدین با ورود فرزند تازه متولد شده، بیشترین زمان خود را به بازی و صحبت با او اختصاص می دهند. اما فردای آن روز، نوزاد هیچ یک از بازی ها را به […]

کودکان وقایعی که با صداهای خوشایند، شاد یا چهره های خندان دیده یا شنیده باشند را بیش از سایر وقایع به خاطر می‌سپارند. والدین با ورود فرزند تازه متولد شده، بیشترین زمان خود را به بازی و صحبت با او اختصاص می دهند. اما فردای آن روز، نوزاد هیچ یک از بازی ها را به خاطر نمی آورد. نوزادان تنها رفتار و حرکاتی را به خاطرشان می سپارند که علاوه بر مثبت بودن و با هیجان و شادی نیز همراه باشند.

.

نوزادان در پنج ماهگی قادر به صحبت کردن نیستند اما با رفتارهای مختلفی به صحبت با والدین یا سایرین می پردازند تا آن ها را از احساسات و همین طور نظرات خود آگاه سازند. نوزادان در مواجه با اشخاصی که با آن ها رو به رو می شوند بیش از پیش به صورت و نحوه صحبت کردن آن ها نگاه می کنند. آیا شخصی که در حال صحبت کردن با آن هاست، خوشحال، ناراحت، غمگین، عصبانی یا خنثی است؟ نوزادان نسبت به افرادی که با صورت های بشاش یا خوشحال با آن ها بازی می کنند بیش از سایرین واکنش نشان داده و رفتارهای آن ها را در ذهنشان ثبت می کنند.

 

در آزمایشی، بچه ها را به مدت ۵ دقیقه در برابر چهره های مختلفی از جمله خوشحال، ناراحت یا خنثی قرار دادند و روز بعد به آزمایش و بررسی خاطرات روز گذشته پرداختند. مطالعات نشان داد که کودکان تنها رفتارهایی را به خاطر سپرده بودند که از چهره های خوشحال، خندان و با هیجان دریافت کرده بودند. کودکان با چشمانشان به بررسی دقیق افرادی می پرداختند که در برابر آن ها قرار می گرفتند و زمانی با دقت به آن ها می نگریستند که چهره یا صداهای مخاطبشان شاد بود. سطح برانگیختگی و ادراک نوزادان با تجربه خوشحالی و مشاهده آن افزایش می یابد.

 

شادی یکی از راهکارهای حفظ سلامت قلب کودکان است. چرا؟ کودکی که شاد است، قلب سالم‌تری دارد. دلیل علمی این اتفاق، تنظیم ضربان قلب و جلوگیری از ایجاد حمله قلبی ناشی از عصبانیت و از سوی دیگر کنترل میزان فشار خون است. در افراد شاد، میزان ضربان قلب در هر دقیقه، ‌شش تپش کمتر از دیگران است. بنابراین قلب این افراد تحت فشار نیست و به آرامی فعالیت می‌کند. این واقعیت را هم اضافه کنیم که قلب با هر ضربه عاطفی- احساسی واقعا می‌شکند. این شکستن به شکل آسیب به مویرگ‌های ظریف قلب اتفاق می‌افتد که در نهایت باعث آسیب جدی به قلب می‌شود.
.
همان طور که خلاقیت با تشویق بیشتر و بیشتر جان می‌گیرد، شادی یکی از خوراک‌های ذهنی مهم برای خلاقیت است. کودکانی ذهن آزاد و خلاق‌ دارند که از امنیت روانی و شادی بیشتری برخوردار هستند. فرزند شما باید چند ساعتی را با پدر و مادر یا خواهر و برادرش شاد باشد. بنابراین حتما ساعت‌هایی از صبح یا بعدازظهر را به بازی کردن با کودک اختصاص بدهید. برای او کتاب بخوانید. با او کارتون ببینید. با او ذرت و پفک بخورید. حضور و همراهی شما، امنیت خاطر کودک و در نتیجه شادی او را همراه خواهد داشت.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما